سرفصل‌های آموزشی
آموزش لینوکس
آشنایی با برخی از رایج ترین اصلاحات لینوکسی

آشنایی با برخی از رایج ترین اصلاحات لینوکسی

پیش از قدم گذاشتن به دنیای لینوکس، نیاز است تا با برخی اصطلاحات رایج همچون Kernel, Distribution, Boot Loader, Daemons, Service, X Window System, Desktop Environment و Command Line آشنا شوید.

Kernel

به زبان ساده، کرنل (هسته) را می‌توان به عنوان مغز سیستم عامل لینوکس تلقی کرد که پایین ترین سطح یک سیستم عامل، همین کرنل است که در سیستم عامل گنو/لینوکس، این کرنل Linux نامیده می شود. کرنل وظیفه ی کنترل کردن سخت‌افزار سیستم را بر عهده دارد و این امکان را برای سیستم فراهم می‌آورد تا با اپلیکیشن های مختلف به تعامل بپردازد. علاوه بر این، کرنل لینوکس به مدیریت CPU، حافظه و سایر دیوایس های جانبی می پردازد. کرنل لینوکس را می‌توان از سایت kernel.org دریافت کرد.

Distribution

نام دیگر این اصطلاح Distro است، که به مجموعه یی از برنامه‌ها به علاوه ی کرنل لینوکس گفته می‌شود که روی هم رفته یک سیستم عامل کامل را تشکیل می دهند. از جمله Distribution (دیستریبیوشن یا توزیع) های لینوکس می‌توان به اوبونتو، ردهت و فدورا اشاره کرد.

Boot Loader

همان‌طور که از نام این اصلاح بر می آید، برنامه‌ای است که سیستم عامل را استارت می کند. در واقع زمانی که سیستم عامل خود را روشن می‌کنید تا بالا بیاید، صفحه‌ای به مدت چند ثانیه در معرض دید شما قرار می‌گیرد که در همین حین، بوت لودر در حال اجرا است. دو نمونه از این‌گونه برنامه‌ها عبارتند از: GRUB و ISOLINUX.

Service

برنامه یی است که به عنوان فرایندی در پشت پرده ی سیستم عامل کار می کند. از جمله سرویس های معمول لینوکس می‌توان به httpd, nfsd, ftpd و named اشاره کرد.

Filesystem

به روشی برای ذخیره سازی و سازماندی فایل‌های سیستم اشاره می کند. برخی مثال‌های فایل سیستم عبارتند از: ext3, ext4, FAT, XFS و Btrfs.

X Window System

این اصطلاح اشاره دارد به پروتکلی استاندارد به منظور ساخت رابط های کاربری در تمامی سیستم‌های لینوکسی که گاها به صورت خلاصه X نامیده می شود. در واقع، X مسئول نمایش تصاویر روی مانیتور شما است.

Desktop Environment

به رابط گرافیکی کاربر که روی سیستم عامل سوار است اشاره می کند. از جمله رابط های گرافیکی لینوکسی می‌توان به Unity, GNOME, Cinnamon, Enlightenment, KDE, XFCE و Fluxbox اشاره کرد. در حقیقت Desktop Environment همان چیزی است که پس از نصب این OS روی سیستم خود، هر روز با آن سر و کار خواهید داشت؛ چیزی شبیه به محیط دسکتاپ ویندوز. 

Command Line

کامند لاین هم به اینترفیسی اشاره دارد که از آن طریق می‌توان دستورات مد نظر خود را تایپ کرد.

Shell

شل مفسر کامند لاینی است که کلیه ی دستوراتی که کاربران از طریق کامند لاین وارد می‌کنند را تفسیر کرده و به سیستم عامل دستور می‌دهد تا کارهای مرتبط با آن دستورات را اجرا کند. از جمله ابزارهای شل می‌توان به bash, tcsh و zsh اشاره کرد. جالب است بدانید یکی از چیزهای که اکثر کاربران مبتدی را از سیستم عامل گنو/لینوکس فراری می سازد، همین Shell است به گونه‌ای که ایشان فکر می کنند هر کاری که در لینوکس بخواهند انجام دهند، باید از طریق وارد کردن یکسری دستورات در ترمینال انجام دهند که امروزه با بوجود آمدن رابط های گرافیکی حرفه‌ای که برای این سیستم عامل ابداع شده -همچون توزیع اوبونتو- دیگر چنین دیدگاهی صحت ندارد و کاربران مبتدی حتی بدون باز کردن ترمینال، می توانند از این سیستم عامل بهره بگیرند!

Daemons

منظور از این اصطلاح، سرویس هایی همچون پرینت، صدا و غیره است که در حین بوت شدن یا پس از اجرای کامل سیستم عامل اجرا می گردند.

online-support-icon