سرفصل‌های آموزشی
آموزش جاوا
مقدمه‌ای بر دورۀ آموزش زبان برنامه‌نویسی جاوا

مقدمه‌ای بر دورۀ آموزش زبان برنامه‌نویسی جاوا

بر اساس آمار سایت Tiobe، جاوا یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا است چرا که نقشی کلیدی در توسعهٔ اپلیکیشن‌های اینترپرایز همچون سرویس‌های مالی بانک‌های بزرگ، سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، کلود، بیگ دیتا و ... دارا است. لازم به یادآوری است که پیش از عرضهٔ زبان برنامه‌نویسی کاتلین توسط کمپانی JetBrains، زبان جاوا به منزلهٔ ابزاری بلامنازع در توسعهٔ اپلیکیشن‌های نِیتیو اندرویدی بود اما در عین حال امروزه نیز بسیاری از دولوپرهای حرفه‌ای از سراسر دنیا با استفاده از این زبان دست به توسعهٔ اپ‌های اندرویدی می‌زنند چرا که ارتباط خوبی مابین زبان‌های جاوا و کاتلین می‌توان برقرار ساخت (جاوا برای کسانی که از پیشینۀ برنامه‌نویسی با زبانی همچون سی‌پلاس‌پلاس برخوردار باشند، منحنی یادگیری پرشیبی نخواهند داشت.)

جاوا یک زبان شیئ‌گرا است و همین مسئله برنامه‌نویسی با این زبان را بسیار اثربخش می‌سازد و یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن مدیریت حافظه است به طوری که حافظۀ تخصیص داده‌شده را مدیریت کرده و به موقع آزاد می‌کند تا این بخش از حافظۀ آزادشده بتواند توسط سایر بخش‌های اپلیکیشن مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین از دیگر مزایای این زبان برنامه‌نویسی قدرتمند می‌توان به امنیت بالای برنامه‌هایی اشاره کرد که با آن نوشته می‌شوند چرا که جاوا با ایجاد یک فایروال مابین سیستم و شبکه از حملۀ ویروس‌ها به برنامه جلوگیری به عمل می‌آورد به علاوه اینکه برنامه‌های نوشته‌شده با جاوا اصطلاحاً مالتی‌پلتفرم هستند بدین معنی که روی تمامی سیستم‌هایی که جاوا روی آن‌ها نصب شده باشد (از جمله ویندوز، مکینتاش، گنو/لینوکس و غیره) قابل‌اجرا است.

در این دورهٔ آموزشی، حداکثر تلاش صورت گرفته است تا مطالب آموزشی برای گروهی از مخاطبین تألیف شوند که تاکنون هیچ‌گونه تجربهٔ جدی در توسعهٔ نرم‌افزار به خصوص کار با زبان جاوا نداشته‌اند؛ به عبارت دیگر، این امید را به دانشجویان دورۀ آموزش زبان برنامه‌نویسی جاوا در سکان آکادمی می‌توان داد که چنانچه یک کامپیوتر، کمی زمان آزاد اما در عین حال انگیزهٔ بسیار زیادی داشته باشند، قادر گردند پس از گذراندن آموزش‌های این دوره اصول کار با زبان برنامه‌نویسی قدرتمند جاوا را به خوبی فرا گیرند.

به منظور تسهیل فرایند آموزشی، در این سری از آموزش‌ها باکس‌هایی به صورت زیر مورد استفاده قرار خواهند گرفت تا مخاطبین دوره بهتر بتوانند برخی از نکات مهم این دورهٔ آموزشی را به خاطر بسپارند:

    نکته

نکاتی که منجر به درک بهتر موارد مطروحه می‌شوند، در قالب باکس‌های سبز رنگی به این شکل در اختیار دانشجویان قرار خواهند گرفت.

    هشدار 
برنامه‌نویسان مبتدی در برخی موارد باید دقت بیشتری به خرج دهند تا در آینده با سردرگمی کمتری مواجه شوند و به همین منظور هم هشدارهای این دورهٔ آموزشی در قالب باکس‌های قرمز رنگی به این شکل در معرض دید دانشجویان قرار خواهند گرفت.
    به خاطر داشته باشید
برخی نکات هستند که مخاطبین این دورهٔ آموزشی باید به‌ خاطر بسپارند چرا که در آموزش‌های آتی به آن‌ها نیاز خواهند داشت که کلیهٔ این نکات در قالب باکس‌های آبی رنگی به این شکل عرضه خواهند شد.
online-support-icon