VPN یا Proxy: تفاوت آن‌ها چیست؟ کدام‌یک را باید استفاده کنیم؟

VPN یا Proxy: تفاوت آن‌ها چیست؟ کدام‌یک را باید استفاده کنیم؟

کمتر کسی را می‌توان یافت که در اینترنت فعال باشد و از VPN یا Proxy Server به منظور تغییر IP خود استفاده نکرده باشد! امروزه در مقالات مختلف، تیتر خبرها و عملاً همه‌جا می‌شنویم که خطرات زیادی در دنیای مجازی از سوی هکرها، دولت‌ها، بدافزارها و مواردی از این قبیل امنیت و حریم خصوصی ما را تهدید می‌کنند. حال همهٔ این خطرات را در کنار اطلاعاتی که شرکت‌ها و سازمان‌هایی مانند گوگل، فیسبوک، ان‌اس‌ای و غیره از کاربران جمع‌آوری می‌کنند قرار دهید، همهٔ این‌ها باعث می‌شوند تجربهٔ ایده‌آلی از استفاده از اینترنت نداشته باشیم و به همین دلیل است که در برخی موارد، باید از سرویس‌ها و ابزارهای امنیتی مختلفی استفاده کرد. 

عنوان تبلیغ: برنامه نویس Front End شو!

تفاوت‌های VPN و Proxy Server

بدون شک، می‌دانید که وی‌پی‌ان‌ و پروکسی‌ برای حفظ حریم‌ شخصی، امنیت و پنهان کردن هویت شما در دنیای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در یک تعریف کلی، وی‌پی‌ان و پروکسی‌ شما را به یک کامپیوتر ریموت (راه دور) متصل می‌کند؛ اما قطعاً وی‌پی‌ان‌ و پروکسی‌ تفاوت‌هایی هم دارند.

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، در خبرها نیز می‌شونیم که همه روزه خطرات زیادی امنیت و حریم‌ شخصی ما را در دنیای مجازی تهدید می‌کنند (البته سناریوها و شرایط مختلف، تعاریف متفاوتی از سطح امنیت دارا می‌باشند.) در برخی موارد، تنها با استفاده از یک پروکسی سرور می‌توان این خطرات را دور کرد، اما از طرف دیگر، کارهای حساس‌تری وجود دارند که متعاقباً ابزار امنیتی پیشرفته‌تری نیاز دارند.

هدف از استفاده از Proxy Server چیست؟

Proxy یا Proxy Server یک سرور به‌ خصوص است که به عنوان یک واسطه میان کامپیوتر/موبایل شما و خدمات مبتنی بر وب عمل می‌کند (البته می‌توان آن‌ را به نوعی یک فیلتر بر روی مرورگر نیز تلقی کرد.) تصور کنید که به یک پروکسی سرور متصل شده‌اید؛ با این کار، به‌ نظر می‌رسد که شما از طریق کامپیوتر خود وصل نشده و به‌ جای IP شما، این IP پروکسی سرور است که نمایش داده می‌شود. شما به‌ راحتی می‌توانید این پروکسی سرور را بر روی کامپیوتر یا مرورگر خود نصب کرده و به وب‌سایت‌هایی که نیاز به پروکسی سرور دارند (همچون بسیاری از سرویس‌های گوگل که برای کاربران ایرانی محدود شده‌اند) به‌ سادگی ورود پیدا کنید.

چه زمانی باید از Proxy Server استفاده کرد؟ 

جواب به این سؤال ساده است. پروکسی سرور اطالاعات و ترافیک شما را رمزگذاری یا کدگذاری نمی‌کند و به همین خاطر یک هکر نسبتاً حرفه‌ای، با استفاده از ابزارهای مناسب این‌ کار به‌ سادگی می‌تواند شما را هک کند و به اطلاعات شما دست پیدا کند. بنابراین، پروکسی سرورها برای انجام کارهای خیلی حساس پیشنهاد نمی‌شوند و به همین خاطر هم پروکسی سرور معمولاً ارزان‌تر از وی‌پی‌ان‌ هستند.  

مورد دیگری که در ارتباط با پروکسی سرور وجود دارد این است که کانکشن پروکسی مبتنی بر ارتباط میان دو نرم‌افزار کانفیگ شده است؛ پس در واقع شما نمی‌توانید کل اینترنت خود و یا کامپیوتر خود را به پروکسی سرور متصل کنید، بلکه به طور مثال، صرفاً مرورگر شما است که از طریق پروکسی به اینترنت متصل می‌شود و سایر بخش‌های سیستم‌‌تان به شکل عادی (بدون فیلتر) کانکشن برقرار می‌سازند (مثلاً اگر از نرم‌افزار مدیریت ایمیل Thunderbird استفاده کنید، این نرم‌افزار به طور مستقیم به اینترنت متصل خواهد شد.)

به طور کلی، پشنهاد می‌شود زمانی از پروکسی سرور استفاده کنید که می‌خواهید محدودیت‌های اعمال شده بر روی یک منطقه (مثلاً ایران) را دور بزنید؛‌ البته از پروکسی‌ها برای دور زدن محدودیت‌های مبتنی بر IP هم می‌توانید استفاده کنید. پروکسی سرورها در قالب‌ نسخه‌های رایگان و نسخه‌های حرفه‌ای‌تر مانند BTGaurd -که غالباً پولی هستند- در دسترس می‌باشند.

کاربرد VPN چیست؟

قبل از آنکه تفاوت‌های VPN با Proxy را بیان کنیم، اجازه دهید به شباهت‌های این دو سرویس اشاره‌ای داشته باشیم. همانند پروکسی، وی‌پی‌ان هم باعث می‌شود که اتصال شما از یک نقطهٔ دیگر به نظر رسد؛ پس به شما کمک می‌کند تا محدودیت‌های منطقه‌ای و محدودیت‌های اعمال شده مبتنی بر ISP را دور بزنید (این‌ها، تقریباً تمام شباهت‌هایی است که این دو سرویس باهم دارند.)

اما تفاوت اصلی وی‌پی‌ان با پروکسی سرور از آنجا ناشی می‌شود که وی‌پی‌ان 100٪ ترافیک اینترنت سیستم شما را از سرورهای خود عبور می‌دهد؛ در واقع، اصطلاحاً Local ISP شما را برای همهٔ نرم‌افزارها تغییر می‌دهد. برخلاف پروکسی سرور، وی‌پی‌ان‌ به شما این امکان را می‌دهد تا مواردی از جمله گشت‌و‌گذار در اینترنت، ایمیل‌ها، دانلود‌ها و غیره را از طریق یک IP به غیر از IP حقیقی خود انجام دهید. 

و چه زمانی باید از VPN استفاده کنیم؟

اگر از نظر امنیتی بخواهیم صحبت کنیم، وی‌پی‌ان‌ 100٪ ترافیک شما را کدگذاری کرده و به سرورهای خود متصل می‌کند و به دلیل قابلیت‌های بیشتر، سرویس‌های وی‌پی‌ان‌ کمی از پروکسی سرورها گران‌تر هستند اما در عین حال، ایمن‌تر هم می‌باشند و مناسب کاربرانی است که روی قضایایی از این دست، وسواس دارند.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا تجربهٔ استفاده از VPN یا Proxy را داشته‌اید؟ همچنین دیدگاه شما در مورد Tor چیست و کدام‌یک را امن‌تر می‌بینید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon