SQL Operations Studio: ابزاری از مایکروسافت به منظور مدیریت دیتا

SQL Operations Studio: ابزاری از مایکروسافت به منظور مدیریت دیتا

SQL Operation Studio ابزار مدیریت دیتایی است که به شما امکان کار کردن با SQL Server ،Azure SQL DB و SQL DW را در محیط‌های ویندوز، مکینتاش و لینوکس می‌دهد.

در SQL Operations Studio، مدیریت دیتابیس به صورت کراس پلتفرم (چند سکویی) است. به عبارت دیگر، می‌توانید در محیط‌های ویندوز، مک‌اواس و لینوکس از آن استفاده کنید. همچنین XCopy از دیگر قابلیت‌های آن است (در روش XCopy، بر خلاف روال رایج نصب نرم‌افزار، با ویزارد سروکار نداشته و هیچ تغییراتی در رجیستری اتفاق نمی‌افتد و تنها فایل‌ها به صورت عادی کپی می‌شوند). علاوه بر این، SQL Server Connection Management به همراه Connection Dialog ،Server Groups ،Azure Integration و Registered Servers ارائه می‌شود.

ویرایشگر Query T-SQL، همراه با قابلیت‌های کدنویسی پیشرفته نظیر Auto Suggestion ،Error Diagnostic ،Tooltip ،Formatting و Peek Definition عرضه می‌شود. هر کدام از ویژگی‌های یاد شده امکانات خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

به طور مثال، با کمک Auto Suggestion به محض تایپ یک کاراکتر چنانچه متغیر، کلاس و یا هر موجودیتی متناسب با آنچه تایپ شده وجود داشته باشد، به صورت کامل رؤیت خواهد شد و نیازی به تایپ ادامهٔ نام آن نیست. قابلیت Error Diagnostic به صورت خودکار خطاهای شما در تایپ اسامی موجودیت‌ها و قبل از زمان اجرا را مشخص می‌سازد. Tooltip به شما کمک می‌کند حین کدنویسی توضیحات مربوط به توابع، پارامترها و غیره را ببینید. Formatting به شما کمک می‌کند تا کدهای خود را مرتب نمایید تا خوانایی بیشتری پیدا کنند. با Peek Definition هم می‌توان به راحتی با فشردن یک کلید ترکیبی به خط تعریف یک متغیر رفت. 

Query Results Viewer به همراه دیتاگرید پیشرفته، از نتایج حجیم در خروجی کوئری‌ها پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان گرفتن خروجی‌های JSON ،CSV و Excel هم وجود دارد (Query Plan که تحلیلی شماتیک از کوئری شما و همچنین نمودارهای مرتبط است نیز در این ابزار دیده می‌شود).

Management Dashboard از ویجت‌های شخصی‌سازی شده و Actionable Insights پشتیبانی می‌کند (Actionable Insights اصطلاحی است در علم داده‌کاوی و به اطلاعات حاصل شده از مجموعه‌ای داده اطلاق می‌شود که تصمیم‌گیرندگان را در اتخاذ تصمیمات مربوط به آینده یاری می‌کند).

فرم‌های تهیهٔ بکاپ و ری‌استور، امکان شخصی‌سازی پیشرفته را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین امکان مرور فایل‌ها از راه دور وجود دارد. علاوه بر این موارد، تسک‌های تنظیم شده نیز می‌توانند اجرا و یا اسکریپت‌نویسی شوند.

همچنین با کمک پنجرهٔ Task Histoy می‌توان وضعیت اجرای تَسک‌های جاری، نتایج کامل شده و پیغام‌های خطا را مشاهده نمود. همچنین اسکریپت‌نویسی تَسک در فرمت T-SQL قابل انجام است.

از دیگر قابلیت‌های این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- محیطی کاملاً یکپارچه با Git به همراه پشتیبانی از Find In Files جهت مدیریت لایبرری‌های اسکریپتی T_SQL
- رابط کاربری سبک همراه با مدیریت تِم، تنظیمات کاربری، پشتیبانی از قابلیت تمام صفحه، محیط ترمینال یکپارچه
- قابلیت اسکریپ‌‌نویسی جهت انجام دستورات CREATE ،SELECT ،ALTER و DROP روی آبجکت‌های دیتابیس
- پشتیبانی از نمایش Object Explorer و اجرای دستورات متنی
- قابلیت درج، ویرایش و حذف یک سطر به صورت مستقیم در جداول با استفاده از Visual Data Editor

این پروژه توسط Microsoft Open Source Code of Conduct پشتیبانی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر و یا هرگونه سؤال می‌توانید به لینک What is Microsoft SQL Operations Studio مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon