Fact-Check: امکان جدید گوگل برای بررسی صحت مطالب منتشر شده در وب

Fact-Check: امکان جدید گوگل برای بررسی صحت مطالب منتشر شده در وب

بر‌اساس قابلیت جدید گوگل با نام Fact-Check، مطالب و اخباری که صحت آن‌ها تایید شده است، از سایر نتایج جستجو متمایز می‌‌شوند؛ از این پس، در ادامهٔ عنوان‌ مطلب، منبع و مشخصات بررسی‌‌کنندهٔ صحت آن نیز نوشته می‌شود؛ البته شرکت گوگل خود به صورت مستقیم این ارزیابی را انجام نداده و وب‌سایت‌های بی‌طرفی مثل politifact.com و snopes.com درستی و یا نادرستی مطلب را بررسی می‌نمایند. همچنین لینکی برای دیگر کاربران نیز در نظر گرفته شده است که چنانچه از دیدگاه آن‌ها موردی نیاز به ویرایش دارد، بتوانند آن را اعلام کنند. در ادامه برای بررسی دقیق‌تر این قابلیت، با سکان آکادمی همراه باشید.

این تغییرات تنها چند ماه پس از انتقادات شدید از شرکت‌های گوگل و فیسبوک به دلیل انتشار محتوای نادرست و نامناسب انجام شده است که در یک مورد از آن‌ها، رتبهٔ اول نتایج جستجوی عبارت «آیا هلوکاست واقعا اتفاق افتاده است؟» در اواخر سال گذشته متعلق به یک وبسایت مربوط به نئونازی‌ها بوده است. امکان بررسی صحت مطالب تنها چند هفته پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و محدود به اخبار مرتبط با آن اجرا شد، ولی هم‌اکنون این قابلیت در تمامی اخبار و مطالب، و به زبان‌های گوناگون وجود دارد.

اگرچه هنوز شیوهٔ تصمیم‌گیری گوگل برای ارزیابی یک خبر به صورت کامل مشخص نیست اما بسیاری از وبسایت‌ها با این طرح مخالف بوده و عملکرد آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند. گوگل نیز در پاسخ، اطلاع از میزان اعتماد عمومی به یک مطلب و شفافیت در منبع ارائه‌کنندهٔ آن را حق کاربران خود می‌داند.

در همین راستا، فیسبوک نیز اخباری که دارای موضوعاتی بحث‌برانگیز هستند را با برچسب Disputed به معنی «مورد مناقشه» مشخص نموده و لینکی به یک سایت بی‌طرف برای ارزیابی صحت آن خبر در نظر می‌گیرد.

در نهایت این‌که Fact-Check گوگل در کنار مزایای بسیاری که برای کاربران به‌همراه دارد، به این دلیل که ممکن است ارزیابی یک مطلب توسط وبسایت‌های دیگر به چندین روز زمان نیاز داشته باشد، همچنان نمی‌تواند در مقایسه با سرعت بالای انتشار اخبار غیرواقعی عملکرد مناسبی داشته باشد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon