Ataribox: کنسول بازی جدید آتاری با سیستم‌عامل لینوکس

Ataribox: کنسول بازی جدید آتاری با سیستم‌عامل لینوکس

کمپانی آتاری به تازگی از کنسول بازی جدیدش که با لینوکس کار می‌کند تحت عنوان Ataribox رونمایی کرده است. فروش این کنسول از بهار 2018 آغاز خواهد شد و قیمتی از 249 تا 300 دلار خواهد داشت.

این شرکت نام‌آشنا و قدیمی با این اقدام اخیر خود بسیار خبرساز شده است و قرار است برای جمع‌آوری بودجۀ مورد نیاز پروژهٔ Ataribox، کمپینی راه‌اندازی کند. این کنسول از سیستم‌عامل لینوکس بهره می‌برد و طبق اعلام خود شرکت آتاری، قرار است بهار سال آینده (۲۰۱۸) عرضه شود.

این کنسول منتخبی از بازی‌های قدیمی آتاری و همچنین قابلیت اجرای بازی‌های سایر پلتفرم‌ها را نیز دارا است. بازۀ 249 تا 300 دلار به عنوان قیمت این کنسول در نظر گرفته شده که بسته به مشخصات نهایی کنسول، قیمت نهایی آن تعیین می‌شود.

اطلاعاتی که تا به اینجا به‌دست رسیده حاکی از آن است که Ataribox از یک پردازندۀ سفارشی AMD و یک کارت گرافیک Radeon بهره می‌برد؛ همچنین این کنسول مانند سایر کنسول‌های بازی دارای یک سری اپلیکیشن پیش‌فرض، قابلیت پخش موسیقی، وبگردی، انواع سرویس‌های استریم و شبکه‌های اجتماعی است.

آتاری در سال 1972 نخستین کنسول بازی دنیا را به صورت عمده تولید کرد. در همان زمان که به نوعی آغاز صنعت ویدئوگیمینگ محسوب می‌شود، موفق به فروش میلیون‌ها نسخه از بازی‌های خود شد؛ اما این شرکت این روزها حال و روز خوشی ندارد و 2 دهه است که به موفقیت چشمگیری دست نیافته است! اما با این حال یکی از نام‌های جاودان صنعت بازی دنیا در اذهان عمومی باقی خواهد ماند.

هنگام معرفی این محصول، در نام آن از آن واژۀ Retro (قدیمی) استفاده شده که برای طرفداران جای تعجب دارد که چرا کنسولی که تمام قابلیت‌های یک کنسول نسل جدید را دارد، باید صفت «قدیمی» را بر دوش بکشد؟ پاسخ این سؤال در بازی‌ها و طراحی کنسول نهفته است؛ طراحی این کنسول برگرفته از کنسول افسانه‌ای Atari 2600 برگرفته است و صدها بازی قدیمی آتاری به صورت پیش‌فرض در آن نصب هستند. بیانیۀ رسمی این شرکت این‌گونه اذعان می‌دارد:

وظیفۀ ما این است که حین طراحی محصول جدید، به سنت‌ و اصالت‌مان پایبند بمانیم و در عین حال محصولی طراحی کنیم که هم برای طرفداران قدیمی و هم طرفداران جدید جذاب باشد.

سایر بازی‌های آتاری نیز بر روی این کنسول قابل اجرا خواهند بود در حالی که نسبت به نسخه‌های اولیهٔ این دست بازی‌ها، برای اجرا به مصرف انرژی کمتری نیاز خواهد داشت.

لازم به ذکر است که این کنسول در ۲ مدل عرضه خواهد شد؛ یکی با رنگ‌های مشکی و قرمز و دیگری با طرح چوب در جلوی دستگاه (همانند تصویر فوق). جالب است بدانیم که این کنسول بسیار باریک است و بیشتر شبیه به دستگاه‌های گیرندۀ تلویزیونی است تا یک کنسول بازی!

تصاویر منتشر شده در وب‌سایت آتاری نشان می‌دهد که این دستگاه یک خروجی HDMI، چند پورت USB و محل اتصال پورت Ethernet خواهد داشت؛ همچنین انتظار می‌رود که از SD کارت هم پشتیبانی کند تا بدین وسیله بتوانید بازی‌های جدید و هر آنچه می‌خواهید را بر روی دستگاه نصب کنید.

کمپین پیش‌خرید این کنسول قرار است از سایت Indiegogo آغاز شود و عرضۀ رسمی این کنسول از بهار 2018 کلید بخورد. اگر از طرفداران دوآتیشۀ آتاری هستید، می‌توانید عضو خبرنامۀ وب‌سایت آتاری‌باکس شوید و از آخرین اخبار این کنسول مطلع شوید.

احتمال می‌رود که در آینده این کنسول را با کنسول‌های دیگری مانند Steam Machine مقایسه کنند به دلیل اینکه هر دو کنسول از سیستم‌عامل لینوکس پشتیبانی می‌کنند. همچنین مقایسۀ Ataribox با کنسول NES از شرکت نینتندو نیز دور از انتظار نخواهد بود؛ هرچند هنوز برای نتیجه‌گیری قطعی زود است.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به نظر شما آیا با این اقدام کمپانی آتاری، لینوکس می‌تواند بیش از پیش در صنعت گیمینگ نیز خوش بدرخشد و با اقبال عمومی مواجه شود؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon