Alda: یک زبان برنامه‌نویسی موسیقایی

Alda: یک زبان برنامه‌نویسی موسیقایی

Alda نام زبانی است موسیقایی که در نوع خود حرکتی نوین محسوب می‌شود به طوری که موسیقی‌دان‌ها بدون داشتن هیچ تجربه و پیش‌زمینه‌ای در برنامه‌نویسی می‌توانند با استفاده از سینتکس سادهٔ این زبان اقدام به نوشتن نُت‌های موسیقی کنند.

نحوهٔ ساخت و تولید موسیقی دیجیتال به لطف زبان برنامه‌نویسی Alda ممکن است دستخوش تغییرات شگرفی گردد به طوری که این زبان نوشتن کدهای دیجیتالی موسیقایی را راحت‌تر کرده به نحوی که با استفاده از آن هر هنرمندی حتی بدون داشتن تجربهٔ برنامه‌نویسی می‌تواند به نوشتن نت‌های موسیقی بپردازد. آلدا شامل ساختاری ساده برای ایجاد نُت‌های Musical Instrument Digital Interface یا به اختصار MIDI است که هر کسی بدون نیاز به یاد گرفتن یک نرم‌افزار جدید و ابزارهای تولید موسیقی، می‌تواند به سادگی و با استفاده از یک ادیتور به ساخت موسیقی بپردازد.

به گفتهٔ توسعه‌دهندهٔ این زبان برنامه‌نویسی، ابزارهای مبتنی بر رابط کاربری مانند Sibelius به هنگام نوشتن نُت‌ دچار مشکلات فراوانی می‌شوند و بسیار سنگین هستند مضاف بر اینکه هدف آلدا این است تا به یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و انعطاف‌پذیر تبدیل شود تا بتوان از آن در ساخت ژانرهای متعدد و گوناگون موسیقی تنها با تایپ کردن کدهایی مخصوص در ادیتور و اجرای برنامه‌ای برای کامپایل کردن کدها به قطعات موسیقی، استفاده کرد.

در این حوزه ابزارهای دیگری نیز به بازار عرضه شده‌اند من‌جمله Sonic Pi که با کدنویسی به صورت لایو (زنده) می‌توان اقدام به نواختن موسیقی کرد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon