نگاهی به آمار و ارقام تبعیض جنسیتی در دنياى تکنولوژی

نگاهی به آمار و ارقام تبعیض جنسیتی در دنياى تکنولوژی

صنعت تکنولوژی جزو صنایعی است که به فضای رقابتی میان کارکنان احترام می گذارد؛ با این وجود، تحقیقاتی که طی چند دهه ی اخیر انجام شده نشان می دهد که در مشاغل حوزه ی تکنولوژی، شایستگی زنان کمتر از مردان در موقعیت مشابه در نظر گرفته می شود در حالی که انتظارات از زنان بیشتر است. براى پى بردن به علل اين امر، با سكان آكادمى همراه شويد.

طبق آمار Glassdoor، تفاوت درآمد زنان و مردان در حدود 75% از مشاغل مربوط به حوزه ی تکنولوژی، بیش از مقدار 5.4% است که توسط دولت ایالات متحده اعلام شده است. طبق این گزارش، زمانی که سن، تحصیلات، میزان تجربه، موقعیت شغلی، مکان جغرافیایی، نوع شرکت و عنوان حرفه ی کارکنان کاملا تحت کنترل بودند، میزان تفاوت درآمد در ایالات متحده به 5.9% رسید. اندرو چمبرلین، رییس بخش مالی Glassdoor، در این باره می گوید:

برای این که مطمئن شویم مقایسه ای منطقی بین زنان و مردان در حوزه ی تکنولوژی اتفاق می افتد، تفاوت های بسیار مهمی میان کارکنان را آمارگیری کردیم و آن ها را مورد بررسی قرار دادیم. این کار باعث می شود که ببینیم آیا پس از این که زنان و مردان را در شرایط مشابه قرار می دهیم باز هم تبعیض جنسیتی در میزان درآمد وجود خواهد داشت یا خیر.

تمامی اطلاعات درج شده در این گزارش، حاصل اشتراک گذاری 504،438 فیش حقوقی بدست آمده تا نوامبر 2015 از کارکنان تمام وقتی است که در ایالات متحده مشغول به کار هستند.

به گفته ی امیلی امانت الله، محقق موسسه ی رهبری زنان در دانشگاه جورج تاون، صنعت تکنولوژی به فضای رقابتی میان کارکنان احترام می گذارد. با این وجود، تحقیقاتی که طی چند دهه ی اخیر انجام شده نشان می دهد که در مشاغل حوزه ی تکنولوژی، شایستگی زنان کمتر از مردان در موقعیت مشابه در نظر گرفته می شود در حالی که انتظارات از زنان بیشتر است. برای مثال مردان و زنان با وضعیت و صلاحیت های مشابه، با هم برابر فرض نمی شوند و یک زن باید صلاحیت و تجربه ی بیشتری نسبت به مرد داشته باشد تا با او هم سطح تلقی شود. حال، زنانی که شایستگی های خود را آشکارا نشان می دهند به خاطر عبور از حریم انتظاراتی که از آن ها می رود، مورد سرزنش قرار می گیرند. امانت الله اضافه می کند:

در نهایت زنان در وضعیتی نامطلوب قرار می گیرند که اجازه ی پیشرفت و رسیدن به مشاغل پردرآمد را به آنان نمی دهد. طی این تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که بزرگترین مشکل پیش روی زنان در این مشاغل، رسیدن به موقعیتی با حقوق بالا است. زنان در چنین موقعیت هایی، به دلیل تعصبات ساختاری بی جا، به طرز ناشایستی در شغل جدید معرفی می شوند. همین امر سبب می شود که زنان از این محیط به بیرون کشیده شوند. بنابراین بسیار مهم است که مقایسه های منطقی در این زمینه صورت بگیرد و البته این موضوع نیز بررسی شود که چرا زنان را در مسیری قرار می دهند که فقط با خودشان رقابت کنند و به زنان شایسته این امکان را نمی دهند که به رقابت صحیح با مردان بپردازند.

آرین هگویش، رییس بخش استخدامی موسسه ی تحقیقات حقوق زنان، در این باره می گوید:

دلیل عمده ی تفاوت میزان درآمد میان مردان و زنان این است که شرکت های بزرگ دنیای تکنولوژی که به کارکنانشان حقوق های بالا می دهند، اغلب از استخدام زنان خودداری می کنند. از عوامل موثر دیگر می توان به تشدید فضای رقابتی در درجات بالای شرکت ها -چه در آمریکا و چه در سطح بین المللی- و ساعات کاری زنان اشاره کرد. برای جلوگیری از این امر، مدیران شرکت ها باید حقوق های پرداختی به کارکنانشان را به دقت بررسی کنند و ببینند که آیا میان حقوق کارکنان زن و مرد تفاوتی وجود دارد که دلیل آن را نتوان به تفاوت در مهارت و موقعیت آنان نسبت داد یا خیر. کسب و کار های گوناگون می توانند سیاست هایی را در این زمینه پیاده سازی کنند که به شفاف سازی امر کمک کند. این بدین معنی نیست که حقوق هر شخص جداگانه بررسی شود، بلکه باید محدوده ی درآمدی هر موقعیت شغلی تعیین شود. هم چنین شرکت ها باید معیارهایی مشخص را برای سنجش میزان موفقیت افراد تعیین کنند و بر اساس آن به ترفیع درجه اقدام کنند.

در ادامه، 16 شغل دنیای تکنولوژی که بیشترین تبعیض جنسیتی را در بخش درآمد دارند می بینیم:
برنامه نویس کامپیوتر
تفاوت درآمد: 28.3%

طراح گیم
تفاوت درآمد: 15.8%

متخصص امنیت اطلاعات
تفاوت درآمد: 14.7%

طراح نرم افزار
تفاوت درآمد: 10.6%

استراتژیست بهینه سازی موتور جستجو
تفاوت درآمد: 10.2%

طراح رابط کاربری (Front-End)
تفاوت درآمد: 9.7%

مهندس دیتابیس
تفاوت درآمد: 9.7%

توسعه دهنده ی Sharepoint
تفاوت درآمد: 9.2%

تکنسین
تفاوت درآمد: 8.3%

تحلیلگر داده 
تفاوت درآمد: 7.2%

ادمین سیستم
تفاوت درآمد: 6.8%

مهندس نرم افزار
تفاوت درآمد: 6%

تحلیلگر برنامه
تفاوت درآمد: 5.2%

مدیر محصول
تفاوت درآمد: 4.3%

توسعه دهنده ی موبایل
تفاوت درآمد: 2.9%

مهندس سخت افزار
تفاوت درآمد: 1.9%

 به نظر شما آیا چنین شکافی میان فعالان زن و مرد حوزه ی آی تی ایران نیز دیده می شود و آیا تجربه یی از وجود این تبعیض داشته اید؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon