از ۵۰۰ ابرکامپیوتر جهان، ۴۹۸ عدد از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند!

از ۵۰۰ ابرکامپیوتر جهان، ۴۹۸ عدد از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند!

مجله Top500، لیست ۵۰۰ تا از بزرگترین و سریع ترین ابرکامپیوترهای دنیا را منتشر کرد. لینوکس با تسلط خود بر ۴۹۸ عدد از این ابر کامپیوترها، بار دیگر سر بلند بیرون آمد. ۲ رایانه باقی مانده از سیستم عامل IBM AIX استفاده می کنند که نوع دیگری از لینوکس است. از این بین، کشور های آمریکا و چین هر کدام دارای ۱۷۱ دستگاه از ابرکامپیوترهای این لیست هستند. 

TOP500 آخرین لیست از سریعترین ابر کامپیوترهای دنیا را معرفی کرده است که باز هم سیستم عامل لینوکس -یا بهتر بگوییم گنو/لینوکس- اکثریت را زیر سلطه خود دارد که البته با توجه به قابلیت های منحصر به فرد لینوکس، جای تعجبی ندارد.

سریع ترین ابرکامپیوتر این لیست TaihuLight نام دارد که رقیب خود یعنی، Tianhe-2 را در اوایل سال ۲۰۱۶ شکست داد. این رایانه که متعلق به کشور چین است، همچنان با سرعت ۹۳ پتافلاپ در صدر لیست قرار دارد و این در حالی است که Tianhe-2 در رتبه دوم با سرعتی برابر ۳۴ پتافلاپ است (پتا فلاپ (Petaflop)، برابر ۱۰۰۰ ترافلاپ (Teraflops) یا یک کادریلیون عملیات ممیز شناور بر ثانیه است.)

همان طور گه گفتیم ۴۹۸ دستگاه از این ابرکامپیوترها با لینوکس کار می کنند و ۲ داستگاه باقی مانده از IBM AIX بهره می برند. نکته قابل توجه این است که لینوکس در سال ۱۹۹۸ میلادی پا به عرصه ی ابرکامپیوترها گذاشت و فقط در عرض ۱۸ سال به جایگاه امروزی خود رسیده است.

کشور های آمریکا و چین هر کدام دارای ۱۷۱ دستگاه از ابرکامپیوترهای این لیست هستند که دو سوم کل را شامل می شود. به ترتیب، آلمان با ۳۱، ژاپن با ۲۷، فرانسه با ۲۰ و بریتانیا با ۱۳ دستگاه، کشور های دیگر این لیست را تشکیل می دهند. با توجه به بنچمارک های تست کارایی Linpack، ایالات متحده با ۳۳.۹ درصد رتبه اول و کشور چین با ۳۳.۳ درصد رتبه ی دوم را دارد.

سال پیش ایالات متحده با داشتن ۲۰۰ ابرکامپیوتر برنده رقابت بود، در حالی که چین ۱۰۸، ژاپن ۳۷ و بریتانیا و فرانسه هر کدام ۱۸ ابرکامپیوتر داشتند. مجموعه ی قدرت پردازش تمام سیستم ها ی فعلی برابر ۶۷۲ پتافلاپ است که ۶۰ درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته است. جالب است بدانید که ۱۱۷ رتبه ی اول این لیست را رایانه هایی که سرعتشان از ۱ پتافلاپ بیشتر است را تشکیل می دهند. رقمی که در سال پیش برابر ۸۱ بود.

نظر شما درباره ی سیستم عامل لینوکس و اجرای آن روی کامپیوترهای سرور، کامپیوترهای خانگی و ابرکامپیوترها چیست؟ به نظر شما لینوکس در سال ۲۰۱۷ می تواند تمام این ۵۰۰ سیستم ها را فتح کند؟ آیا لینوکس می تواند همچون ویندوز وارد خانه ی تک تک کاربران عادی شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon