Replika: ارتباطی از جنس AI با یک متوفی و ایدهٔ شکل‌گیری همدمی از جنس هوش مصنوعی

Replika: ارتباطی از جنس AI با یک متوفی و ایدهٔ شکل‌گیری همدمی از جنس هوش مصنوعی

پس از مرگ بهترین دوست Eugenia Kuyda (یک برنامه‌نویس و کار‌آفرین روسی‌تبار)، وی تفکرات دیجیتالی دوست متوفی خود را توسط هوش مصنوعی زنده کرد! وی تمامی گفت‌و‌گوهای دیجیتالی دوستش را به یک شبکهٔ عصبی داد و نتیجه اینکه یک ربات گفت‌وگو بعد از مرگ که از هوش مصنوعی قدرت گرفته، به بازار عرضه شد.

از دست‌ دادن افراد نزدیک خانواده، یکی از عمیق‌ترین ترس‌های تمام زندگی اکثر افراد است؛ در واقع، مرگ افراد را تغییر می‌دهد، غم مرگ برای مدت طولانی می‌ماند و همیشه قسمتی از آن برمی‌گردد تا نبود متوفی را یاد‌آوری کند.

اما چه می‌شود اگر ما شناسی داشته باشیم تا دوباره با کسانی که دستشان از این دنیا کوتاه شده صحبت کنیم و چه می‌شود اگر پس از مرگ شخصی بتوانید با او ارتباطی برقرار کنید؟ این‌ها سؤالاتی چالش‌‌برانگیزند و این در حالی است که بعضی افراد با آغوش باز از این ایده استقبال کرده، اما بعضی دیگر مخالف هستند و نگران پیشرفت دخالت تکنولوژی در زندگی روزمرهٔ ما می‌باشند.

حال برگردیم به موضوع اصلی یعنی ارتباط یک برنامه‌نویس روس با دوست متوفی خود با استفاده از هوش مصنوعی! پیش از هر چیز ببینیم مادر Roman (فرد فوت شده) نظرش در مورد این‌ کار چیست:

می‌خوام بگم که به خاطر داشتن این تکنولوژی بسیار خوشحالم.

Eugenia Kuyda عقیده دارد که آینده در اختیار ربات‌ها است. وی در The Verge توضیح داد که چگونه دوست مردهٔ خود (رومن مازورنکو) را توسط شبکهٔ عصبی زنده نگاه داشت. این برنامه‌نویس روس تمام پیام‌های رومن بین همهٔ دوستانش را جمع‌آوری کرد و از دانش برنامه‌نویسی خود استفاده کرد تا تفکرات دیجیتالی دوستش را به زندگی واقعی بیاورد. البته بعضی‌ها هم ممکن است سؤالاتی اخلاقی دربارهٔ استفادهٔ تکنولوژی مرتبط با دنیای پس از مرگ بکنند؛ اما مادر عزادار رومن از این تکنولوژی بسیار سپاسگزار است و می‌گوید:

موارد بسیاری هست که من دربارهٔ فرزندم نمی‌دانستم. اما اکنون می‌توانم افکار او رو در مورد موضوعات مختلف متوجه شده و بیشتر باهاش آشنا بشوم. این تکنولوژی این ایماژ رو برایم ایجاد می‌کنه که رومن الان اینجاست.

معرفی اپلیکیشن Replika
Replika استارتاپی است که پس از وقوع این اتفاقات برای Eugenia Kuyda، ایده‌اش شکل گرفت. در واقع، Replika یک سرویس هوش مصنوعی شخصی است که به شما کمک می‌کند تا با دوستی از جنس هوش مصنوعی گپ و گفتگو کنید بدون اینکه نگران این موضوع باشید که به خاطر دیدگاه‌هایتان قضاوت خواهید شد!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon