دستور مخفی MS-DOS را پیدا کنید و 100 هزار دلار پول برنده شوید

دستور مخفی MS-DOS را پیدا کنید و 100 هزار دلار پول برنده شوید

سازنده سیستم عامل موفق کامپیوتری CP/M یعنی Gary Kildall مایکروسافت را متهم کرده و می گوید که آن ها سیستم عامل او را کپی کرده اند و با کمک آن MS-DOS را ساخته اند. مدت ها است این شایعه وجود داشته که در MS-DOS یک کد مخفی وجود دارد که نشان قانونی Gary Kildall را چاپ می کند. اگر واقعاً چنین کدی وجود داشته باشد، شما می توانید آن را پیدا کنید و 100 هزار دلار به جیب بزنید. ولی پیش از آن که کار خود را شروع کنید بهتر است کمی از جریانات قبلی هم اطلاع داشته باشید. پس با سکان آکادمی همراه باشید.

اول از همه آن که اصلاً بیل گیتس چطور توانست به کمک MS-DOS به سود زیادی دست پیدا کند؟ اگر تاریخ شرکت مایکروسافت را بخوانید و فصل های مختلف آن را ورق بزنید، در همان اوایل به جایی می رسید که پای MS-DOS به میان می آید. سیستم عاملی که نقش پایه ای در امپراطوری مایکروسافت ایفا کرد. در واقع بیل گیتس بخش قابل توجهی از سود خود را با فروش لیسانس این سیستم عامل به IBM به دست آورد.

شاید جالب باشد بدانید که مایکروسافت خودش این سیستم عامل را نساخته است بلکه آن را از شرکت توسعه دهنده ی سیستم عامل دیگری به نام QDOS-Quick and Dirty Operating System خریداری کرده است. QDOS توسط تیم پترسون (Tim Paterson) توسعه یافته بود. تیم پترسون بعدتر توسط بیل گیتس برای ایجاد تغییرات در QDOS و تبدیل آن به MS-DOS استخدام شد.

با پیش روی بیشتر در سوابق و تاریخ شرکت مایکروسافت به نام یکی دیگر از پیشروهای دنیای فناوری به نام Gary Kildall بر می خورید. او مؤسس (DRI (Digital Research Inc و خالق یک سیستم عامل کامپیوتری به نام CP/M بود.

MS-DOS خیلی زود با ارائه در کامپیوتر ها توانست به موفقیت بزرگی دست پیدا کند و DRI را به عنوان سردمدار تولید کننده سیستم های عامل کنار بزند. بعدتر Kildall با IBM تماس گرفت و به آن ها هزینه لایسنس بالاتری نسبت به MS-DOS را برای به کارگیری CM/M در کامپیوتر های IBM پیشنهاد کرد. نتیجه آن بود که از آن پس مردم علاقه بیشتری به PC-DOS پیدا کردند و مایکروسافت به رشد خود ادامه داد.

Kildall همچنین مدعی شد که QDOS و MS-DOS هر دو مستقیماً از CP/M کپی برداری شده اند که به معنی زیر پا گذاشتن حق امتیاز او بوده است. وکلای DRI هم مدعی شدند که تحقیقات دادگاهی آن ها مشخص کرده است که MS-DOS حقوق DRI را زیر پا گذاشته است. بعدتر شایعه شد که یک کد مخفی در MS-DOS وجود دارد که با اجرای آن می توان نشان کپی رایت Gary Kildall را چاپ کرد.

در سال 2012 فردی به نام Bob Ziedman تصمیم گرفت که کدهای MS-DOS و CP/M را برای پیدا کردن هر گونه نمونه تخطی از حق کپی مورد بررسی قرار دهد. او همچنین باینری کدهای نسخه اولیه MS-DOS را هم مورد بررسی قرار داد ولی چیز مهمی نتوانست پیدا کند اما به هر حال یافته های او در IEEE Spectrum به چاپ رسیدند. همچنین او میان این دو سیستم عامل نیز در وب سایتش به طور کامل مقایسه ای انجام داده است که برای همه قابل دسترسی است (لینک دریافت مقایسه ی سیستم عامل های MS-DOS و CP/M)

با این حال پس از انتشار مقاله Bob Ziedman، مشخص شد که Ziedman پیش از این قرارداد مشاوره ای با مایکروسافت در مقابل Motorola داشته است که در نهایت باعث واکنش های منفی نسبت به Ziedman شد. اکنون Ziedman یک جایزه 200 هزار دلاری برای هر کسی که بتواند با استفاده از تکنیک های پذیرفته شده اثبات کند که مایکروسافت از کدهای CP/M کپی برداری کرده تعیین کرده است؛ در واقع 100 هزار دلار از این جایزه برای کسی است که بتواند کپی بودن کدها را اثبات کند و 100 هزار دلار دیگر هم برای کسی که بتواند کد مخفی Kildall را در MS-DOS پیدا کند.

نظر شما چیست؟ آیا آماده پیدا کردن این کد مخفی هستید یا هیچ کدام از این ادعاها را باور نمی کنید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon