داستان شکل‌گیری زبان برنامه‌نویسی Julia

داستان شکل‌گیری زبان برنامه‌نویسی Julia

Julia هم چنان در ابتدای راه قرار دارد و در میان قدرتمندترین و پرنیازترین زبان‌های برنامه‌نویسی به حساب نمی‌آید، ولی اشاره به این دو نکته درک خوبی از محبوبیت روزافزون این زبان برنامه‌نویسی فعلاً گمنام به شما می‌دهد: اول از همه اینکه در همین ابتدای کار کاربران جولیا از مرز 200 هزار عدد گذشته‌اند و نکتهٔ دوم هم در نرخ رشد این زبان برنامه‌نویسی نهفته است؛ نرخ رشد این زبان برنامه‌نویسی در هر 9 ماه، چیزی در حدود ۲ برابر می‌شود.

در ادامه بخشی از مصاحبه‌ای که با ویرال شاه (Viral Shah)، یکی از مؤسسین Julia Computing در مورد تکامل و وضعیت سرعت رشد این زبان برنامه‌نویسی را با هم مرور می‌کنیم.

ما این پروژه را در سال 2009 آغاز کردیم که بعداً تبدیل به زبان برنامه‌نویسی جولیا شد. من در رشتهٔ علوم کامپیوتر تحصیل کردم. پایان‌نامهٔ من در دانشگاه کالیفرنیا بر روی محاسبات موازی متمرکز بود و بعدتر بخشی از محصول Star-P در شرکت Interactive Supercomputing Corp شد. زمانی که مایکروسافت این شرکت را خریداری کرد، من و جف بزانسون (Jeff Bezanson، دیگر مؤسس شرکت) کار خود را در مورد روش‌های جدید محاسبات موازی آغاز کردیم. به طور هم‌زمان هم من و استفان کارپینسکی (Stefan Karpinski، دیگر مؤسس شرکت) در مورد مشکلات مشابهی که در همکاری تحقیقاتی‌مان در UCSB داشتیم صحبت می‌کردیم. پس از آن، جف به آلن ادلمن (Alan Edelman، یکی دیگر از مؤسسین شرکت) که در پایان‌نامه‌ام همکاری داشت پیشنهاد پیوستن به ادامهٔ تحصیلات Ph.D در MIT را ارائه کرد و به این صورت ما 4 نفر یک‌جا جمع شدیم.

ویرال شاه در ادامهٔ داستان شکل‌گیری زبان برنامه‌نویسی جولیا این‌گونه می‌گوید که:

ما در سال 2009 موفق شدیم مشکل «دو زبانی» را حل کنیم. مهم‌ترین چیزی که مانع پیشرفت ما در محاسبات موازی می‌شد این حقیقت بود که کاربرانی که از زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالایی مانند R و Python استفاده می‌کنند باید بخش‌های اجرایی را در C یا ++C بازنویسی کنند. این مشکل به شدت باعث پایین آمدن کارایی می‌شد چرا که این کار همیشه موجب به وجود آمدن خطاهای انسانی، از بین رفتن وقت و تلاش، کاهش سرعت فروش و در نهایت عقب افتادن از رقبا می‌شد. این مشکل دو زبانی نه تنها در کار محققین، بلکه در کار دانشمندان، داده پژوهان، مهندسین و تحلیلگران مالی موانع زیادی ایجاد می‌کرد.

این بدان معنی است که اکنون جولیا توجه تمام کسانی که در فعالیت‌های اقتصادی شرکت دارند را به خود جلب کرده است. همهٔ این افراد، از تجار گرفته تا مدیران اجرایی، مدیران IT، توسعه‌دهندگان، داده پژوهان و خلاصه هر کسی که قصد دارد مهارت‌های خود را در این دنیای مبتنی بر تجارت الکترونیک امروز ارتقاء دهد، توجه ویژه‌ای به زبان برنامه‌نویسی جولیا دارند. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon