8 پلاگین ضروری وردپرس برای همه وب‌سایت‌ها

8 پلاگین ضروری وردپرس برای همه وب‌سایت‌ها

این روزها برای پیشرفت کسب‌وکارتان نیاز به دیجیتال مارکتینگ دارید. یکی از بهترین راه‌های تبلیغات آنلاین راه‌اندازی یک سایت است. وردپرس یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا با امکانات بسیار زیادی است که به‌راحتی می‌توانید کار با آن را یاد بگیرید. برای دسترسی بهتر به امکانات وردپرس بیش از 55 هزار پلاگین رایگان و پریمیوم برای کاربران طراحی شده است. شما برای راه‌انداختن سایت‌ها و وبلاگ‌های گوناگون خود به این پلاگین‌های ضروری وردپرس نیاز پیدا خواهید کرد. 

البته که شما نمی‌توانید تمام این پلاگین‌ها را نصب کنید. در واقع حتی به تمام این پلاگین‌ها نیاز پیدا نخواهید کرد. شما باید بسته به نیازهای خود برای سرعت بیشتر سایت، مقابله با اسپمرها و... این پلاگین‌ها را نصب کنید. انتخاب بین این پلاگین‌ها برای کسانی که می‌خواهند وبسایت خود را مدیریت کنند می‌تواند گیج کننده باشد. 

ما با انجام تحقیقات بین کاربران وردپرس توانسته‌ایم پرکاربردترین این پلاگین‌ها را پیدا کنیم. هشت پلاگینی که در ادامه این مقاله معرفی شده‌اند جزو پرکاربردترین افزونه‌هایی هستند که اکثر کاربران وردپرس به آن‌ها نیاز پیدا خواهند کرد. با ما همراه باشید تا این پلاگین‌های ضروری وردپرس را بیشتر بشناسید. 

1. پلاگین‌های SEO برای بهینه‌سازی سئوی سایت وردپرس

وردپرس به‌خودی‌خود Seo Freindly است؛ این بدان معناست که عملیات سئو در وردپرس به سادگی قابل انجام است. اما دلیل اصلی برتری سئوی سایت‌های وردپرسی، استفاده از یک پلاگین سئو است. این افزونه‌ها به بهینه‌سازی سئوی سایت شما کمک می‌کنند. 

گزینه‌های زیادی برای بهینه‌سازی سایت‌های وردپرس وجود دارد. یکی از بهترین پلاگین‌های سئو افزونه‌ی Yoast است. این افزونه با بیش از 5 میلیون نصب و کاربر فعال، محبوب‌ترین پلاگین سئوی وردپرس به‌حساب می‌آید. این پلاگین به‌صورت جامع به شما در مدیریت سئوی سایت خود کمک می‌کند. 

Yaost در کنار بهینه‌سازی سئوی کل سایت به شما امکان بهینه‌سازی محتواهای سایت به‌صورت جداگانه را نیز می‌دهد. می‌توانید از این پلاگین برای نوشتن عنوان‌ها و توضیحات متای سایت خود استفاده کنید. به کمک Yoast می توانید به سادگی توضیحات متا، عنوان ها و موارد مرتبط با سئو صفحات را تنظیم کنید. علاوه بر این ها می توانید به کمک ابزارهای موجود، توضیحات متا و عنوان را برای تعداد زیادی از صفحات به صورت خودکار ایجاد کنید. این قابلیت به سایت هایی که صفحات زیادی دارند، کمک بسیاری زیادی می کند.از دیگر قابلیت‌های این پلاگین می‌توان به مدیریت breadcrumbsهای سایت و فعال‌سازی Sitemap اشاره کرد. این پلاگین هم نسخه‌ی رایگان و هم پریمیوم دارد. به‌عنوان یکی از پلاگین‌های ضروری وردپرس، اگر می‌خواهید سئوی سایت خود را به بهترین نحو مدیریت کنید بهتر است که از نسخه‌ی پریمیوم آن استفاده کنید. اگر شما نیز به دنبال بهترشدن سئوی داخلی(on-page seo) سایت خود هستید؛ یکی از پلاگین های ضروری وردپرس برای شما پلاگین‌های سئو است. 

2. پلاگین‌های فرم‌ساز برای ارتباط با کاربران

احتمالا شما برای ارتباط با مخاطبان و مشتریان خود یک سایت زده‌اید. افزونه‌های فرم‌ساز برای برقراری این رابطه نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. با استفاده از فرم‌ها می‌توانید اطلاعات تماس مخاطبین و کاربران خود را جمع‌آوری کنید. جمع‌آوری این اطلاعات بعدها برای دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند. حالا برای ایجاد این فرم‌ها به یکی دیگر از پلاگین‌های ضروری وردپرس روی می‌آوریم. انتخاب بهترین پلاگین فرم‌ساز وردپرس کار ساده‌ای نیست. ممکن است یک پلاگین پریمیوم برای یک سایت بزرگ بهترین انتخاب باشد. درحالی‌که برای یک سایت کوچک‌تر این پلاگین نامناسب و حتی دور ریختن پول به حساب بیاید. پلاگین‌های فرم‌ساز رایگان اغلب برای سایت‌های کوچک کفایت می‌کنند. درصورتی‌که سایت‌های بزرگ به فرم‌ها و اطلاعات بیشتری نیاز دارند. بهتر است که قابلیت این افزونه‌ها را بررسی کرده و سپس طبق فرم موردنیاز سایت خود آن‌ها را انتخاب کنید.

با وجود فراوانی پلاگین‌های فرم‌ساز ما کارآمدترین‌ها را برای شما انتخاب کرده‌ایم. اگر سایت بزرگی دارید که نیاز به یک فرم پیچیده و حرفه‌ای دارد؛ پلاگین Gravity Forms انتخاب خوبی برای شما است. اما اگر می‌خواهید از یک پلاگین رایگان برای سایت خود استفاده کنید می‌توانید از WPForms, Ninja Forms, و Formidable Forms نیز استفاده کنید. در نهایت انتخاب این پلاگین ضروری وردپرس بستگی به نیازهای سایت شما دارد. بهتر است قبل از انتخاب یکی از این پلاگین‌ها نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنید. 

3. پلاگین‌هایی برای بک‌آپ گرفتن خارجی از سایت

بک‌آپ گرفتن سایت توسط هاست سایت انجام می‌شود. اما آیا این بک‌آپ کافی است؟ البته که خیر! بک‌آپ گرفتن جدای از هاست برای هر سایت وردپرس ضروری است. یک سری از پلاگین‌های ضروری وردپرس برای بک‌آپ‌گیری منظم از سایت‌ها طراحی شده‌اند. اگر تا الان از این پلاگین‌ها برای بک‌آپ‌گیری سایت خود استفاده نکرده‌اید بهتر است همین‌الان اقدام به نصب آن‌ها کنید. گزینه‌های خوب بسیار زیادی برای بک‌آپ‌گیری سایت وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به BlogVault, VaultPress و Updraft Plus اشاره کرد. البته پلاگین‌های خوب دیگری نیز وجود دارد که بسته به بودجه و نیازهای خود می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید. 

4. پلاگین‌های بهینه سازی سرعت صفحه برای بهبود سرعت لود شدن سایت

اکثر کاربران بیشتر از چند ثانیه منتظر لود شدن سایت شما نمی‌شوند. اگر سایت شما زمان زیادی را صرف لود شدن بکند به‌احتمال زیاد بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد. مخصوصا اگر کاربران با تلفن همراه وارد سایت شما شده باشند. این موضوع تاثیر منفی روی سئو و رنکینگ سایت شما خواهد داشت. اگر کاربران خود را از دست بدهید الگوریتم موتورهای جست‌وجو امتیاز پایینی به سایت شما خواهند داد. 

به همین دلیل یکی از پلاگین‌های ضروری وردپرس برای سایت شما پلاگین Page speed control است. پلاگین WP Rocket با مدیریت کش سایت شما سرعت لود شدن صفحه را افزایش می‌دهد. برای بهبود بیشتر سرعت سایت پیشنهاد می‌شود که پلاگین بهینه‌سازی اندازه تصاویر نیز نصب کنید. افزونه‌ی پیشنهادی ما برای کاهش سایز تصاویر Imagify است. این پلاگین نیز توسط توسعه‌دهندگان WP Rocket ساخته شده است. با نصب این پلاگین قادر به کاهش سایز عکس‌های خود بدون افت کیفیت آن‌ها خواهید بود. کاهش سایز تصاویر سرعت لود شدن آن‌ها را بالا می‌برد. با افزایش سرعت لود شدن هم عکس‌های زیبایی دارید هم رضایت کاربران را جلب کرده‌اید. 

5. پلاگین‌های ضداسپم برای امنیت سایت و خلاص شدن از شر اسپم‌ها

پاک‌کردن پیام‌های اسپم از سایت‌های وردپرس کمترین زحمتی است که اسپمرها به شما می‌دهند. کامنت‌های اسپم، کاربران را در خطر کلاهبرداری و ویروس‌ها قرار می‌دهند. این موضوع تاثیر منفی روی اعتبار سایت شما می‌گذارد؛ بنابراین می‌توان گفت که یکی دیگر از پلاگین‌های ضروری وردپرس برای شما پلاگین‌های ضداسپم هستند. نصب افزونه‌های ضداسپم بهترین و موثرترین راه برای مقابله با اسپمرها است. 

پیشنهاد ما به شما استفاده از پلاگین Akismet Anti-Spam است. این پلاگین به صورت در تمامی بخش هایی از سایت که قابلیت اضافه شدن اسپم دارند، نقش ایفا می کند. با کمک پایگاه داده جهانی برای شناسایی هرزنامه ها، از هرچیزی که در سایت شما شبیه به یک هرزنامه یا اسپ باشد، جلوگیری می کند. این افزونه برای استفاده‌های شخصی و غیرتجاری تقریبا رایگان است. سرویس‌دهی آن برای سایت‌های تجاری نیز از ماهی 100 دلار شروع می‌شود. 

6. پلاگین‌هایی برای سهولت استفاده از آنالیتیکس و آنالیز سایت

با کمک Google Analytics می‌توانید میزان تاثیر دیجیتال مارکتینگ خود را محک بزنید. ادغام وردپرس با گوگل آنالیتیکس به‌صورت دستی و با کدنویسی ممکن است برای شما مشکل باشد. البته جای نگرانی نیست چرا که راه‌های دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد. برای سهولت استفاده از گوگل آنالیتیکس شما به یک پلاگین نیاز دارید تا وردپرس را به آن متصل کند. یکی از بهترین پلاگین‌های موجود، افزونه‌ی توسعه داده شده توسط گوگل، یعنی Site Kit است. این پلاگین علاوه بر جامع و کارآمد بودن به‌صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد. 

 

7. پلاگین‌های Lead Generation برای بهبود دیجیتال مارکتینگ

اگر در سایت خود فقط به یک فرم ثبت ایمیل ساده همانند فرم های دریافت آدرس ایمیل مخاطبین نیاز دارید، می توانید این کار را با یک افزونه فرم ساز معمولی انجام دهید. افزونه Gravity Forms با بسیاری از محبوب ترین خدمات بازاریابی ایمیلی می تواند راهگشای شما در این زمینه باشد.

اما اگر به دنبال ساخت لندینگ‌پیج، پاپ‌آپ و... هستید؛ باید به سراغ پلاگین‌های تخصصی‌تر بروید. تنوع پلاگین‌های Lead Generation بسیار زیاد است. اما پیشنهاد ما به کاربران، پلاگین Optinmonster است. 

کار با این افزونه قوی بسیار راحت است. همچنین در نظر داشته باشید که امکانات Optinmonster نسبت به پلاگین‌های همتای خود بسیار بیشتر است. به‌عنوان‌مثال تکنولوژی Exit-Intent این پلاگین – همان‌طور که شعار آن می‌گوید - به شما امکان می‌دهد تا «کاربرانی که در حال ترک سایت شما هستند را به مشتری یا عضو تبدیل کنید.» شما می‌توانید با توجه به نیازهای سایتتان از خدمات مختلف این پلاگین با قیمت‌های متفاوت استفاده کنید.

8. پلاگین‌های سفارشی‌سازی وردپرس

این دسته از پلاگین‌ها به شما امکان کنترل نحوه‌ی ارائه‌ی محتوای سایت را به مخاطب می‌دهند. دو افزونه‌ی Classic Editorو Advanced Custom Fields پلاگین‌های ضروری وردپرس برای سفارشی‌سازی سایت شما هستند. در ادامه به کاربرد و نحوه‌ی عملکرد این دو پلاگین می‌پردازیم. 

افزونه‌ی Advanced Custom Fieldsبسته به نحوه‌ی ساخت سایت شما امکان دارد به‌صورت پیش‌فرض روی سایت شما نصب شده باشد. این پلاگین به شما امکان ایجاد زمینه‌های سفارشی برای وردپرس را می‌دهد. به کمک این پلاگین، برنامه‌نویسان به‌راحتی و با سرعت بالاتری می‌توانند ارائه‌ی محتوای خود را مدیریت کنند. 

با انتشار نسخه پنجم وردپرس از ویرایشگر مبتنی بر بلوک گوتنبرگ رونمایی شد. ویرایشگر گوتنبرگ در سفارشی‌سازی وردپرس انقلابی به پا کرد. این ویرایشگر متن فانتزی، امکانات زیادی دارد. البته افرادی که با ویرایشگر کلاسیک خو گرفته اند، با این ویرایشگر به سختی کنار می آیند. 

به طور حتم یادگیری استفاده از این پلاگین بسیار مهم و حیاتی است، اما اگر در تیم وردپرس شما افرادی هستند که نمی توانند با نسخه جدید کار کنند، شما می توانید گوتنبرگ را برای آن کاربران غیرفعال کنید. شما می‌توانید با نصب Classic Editor مشکل کاربرانی که با ویرایشگر قدیمی وردپرس راحت‌تر هستند را به‌سادگی حل کنید. به کمک این افزونه به راحتی می توانید گوتنبرگ سایت را غیرفعال کنید.

سخن آخر

پلاگین‌های بیشتری برای بهبود تجربه‌ی شما در وردپرس وجود دارد. این پلاگین‌های ضروری وردپرس همه به نحوی دستیاری عالی برای مدیریت و ارائه‌ی سایت وردپرس شما هستند. اما استفاده آن‌ها بستگی به نیازها و خواسته‌های شما برای مدیریت سایت وردپرس خود دارد. 

پیشنهاد ما این است که پیش از نصب این پلاگین‌ها درباره کاربرد آن‌ها و بودجه‌ی خود خوب فکر کنید. با وجود پریمیوم بودن اکثر پلاگین‌های وردپرس، ممکن است که سایت شما با نسخه‌ی رایگان آن پیشرفت بیشتری بکند. استفاده‌ی بیش از حد از پلاگین‌ها می‌تواند مشکلات امنیتی برای شما ایجاد کند. همچنین تعداد زیادی از این پلاگین‌ها ممکن است عملکرد و سرعت سایت شما را پایین بیاورند. بهترین روش این است که نیازهای سایت خود را شناسایی کرده و برای ضروری‌ترین موارد از این پلاگین‌ها بهره‌مند شوید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon