8 دستورالعمل برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بهتر

8 دستورالعمل برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس بهتر

وقت آن است که مهارت های برنامه نویسی خود را بهبود دهیم. بیایید با همدیگر از همین امروز دستورالعمل هایی که در ادامه بیان می شوند را برای بهبود مهارت های خود انجام دهیم.

حرفه ای شدن در برنامه نویسی برای بهبود شرایط شغلی هدف آسانی نیست اما می توان با انجام کارهای ساده ای به آن دست یافت. در مورد یک موضوع، گفتن اینکه «من می‌خواهم بهتر شوم» فرض بر این گذاشته می شود که فرد تشخیص می‌دهد «بهتر» به چه معناست به همین دلیل برای رسیدن به آن تلاش می کند. اما، گاهی اوقات بسیاری از افراد بدون هیچ احساسی در مورد چگونگی رسیدن به آن هدف (بهتر بودن)، بهبود را هدف قرار داده و به آن دست پیدا می کنند.

بنابراین اجازه دهید هشت دستورالعمل عملی را با شما به اشتراک بگذارم که می تواند به عنوان نمودار جریانی برای بهبود مهارت های برنامه نویسی شما عمل کند. این موارد از 35 سال تجربه در صنعت کامپیوتر جمع آوری شده است، که بسیاری از آنها به صورت عملی در تجربه شخصی برخی از افرادی که این دستورالعمل ها را تدوین کردند، استفاده شده است.

1. به خودتان یادآوری کنید که چقدر باید یاد بگیرید.

اولین قدم در یادگیری چیزی این است که تشخیص دهید آن را نمی دانید. این واضح به نظر می رسد، اما برنامه نویسان باتجربه می دانند که چه مدت طول کشید تا بر این فرض شخصی غلبه کنند. بسیاری از دانشجویان علوم کامپیوتر با جسارت متکبرانه ی "من بهتر می دانم" فارغ التحصیل می شوند، با اطمینان قوی که همه چیز را می دانند و برای اثبات آن به هر همکار تازه کاری نیاز شدید دارند. به عبارت دیگر: نگرش "من می دانم که چه کار می کنم!" می تواند مانع یادگیری هر چیز جدیدی شود. 

پس از همین امروز یاد بگیریم که جمله "من بهتر می دانم" را کنار گذاشته و برای "من باید بهتر شوم" تلاش کنیم.

learning concept: become a better coder

2. تلاش برای اثبات حقانیت خود را متوقف کنید.

برای عالی شدن باید از تجربیات خود یاد بگیرید. اما مراقب باشید، تجربه می تواند به ما یاد دهد که رفتار بد را تکرار کنیم و عادت های بد ایجاد کنیم. برخی از ما با برنامه نویسانی با هشت سال تجربه مواجه شده ایم که یک سال تجربه آنها، هشت بار تکرار شده است. برای جلوگیری از این سندرم، به هر کاری که انجام می دهید نگاه کنید و از خود بپرسید: "چگونه می توانم این را بهتر کنم؟".

توسعه دهندگان مبتدی (و بسیاری از افراد با تجربه) به کد خود نگاه می کنند تا شگفت انگیز بودن آن را تحسین کنند. آنها تست هایی می نویسند تا ثابت کنند کدشان کار می کند به جای اینکه سعی کنند باگ های آن را پیدا کنند. برنامه نویسان بزرگ به طور فعال به دنبال کدهایی هستند که عملکرد اشتباهی دارند زیرا می دانند که در نهایت کاربران نقص هایی را که از آن ها دست داده اند، پیدا خواهند کرد.

3. "کد کار می کند"، جایی نیست که شما متوقف شوید بلکه جایی است که شما شروع می کنید.

بله، اولین قدم شما همیشه نوشتن نرم افزار با کیفیتی است که مشخصات را برآورده می کند. برنامه نویسان متوسط در آن نقطه کار را ترک می کنند و به سراغ چیز بعدی می روند.

اما توقف پس از "انجام" مانند گرفتن یک عکس فوری است و انتظار می رود که یک اثر هنری باشد. برنامه نویسان بزرگ می دانند که اولین تکرار فقط اولین تکرار است. تبریک می گویم!، کد کار می کند اما کار شما هنوز تمام نشده است. حالا آن را بهتر کن.

بخشی از این فرآیند، تعریف معنای «بهتر بودن» است. آیا سریعتر ساختن آن ارزشمند است؟ مستندسازی آسانتر؟ قابل استفاده مجددتر؟ قابل اعتمادتر؟ پاسخ در هر برنامه متفاوت است.

4. سه بار بنویس.

برنامه نویسان خوب نرم افزاری می نویسند که کار کند. بزرگان برنامه نویسی، نرم افزاری می نویسند که فوق العاده خوب کار کند. این موضوع به ندرت در اولین تلاش اتفاق می افتد. بهترین نرم افزار معمولاً در سه بار نوشتن به دست می آید:

  1. ابتدا نرم افزار را می نویسید تا به خود (یا مشتری) اثبات کنید که این راه حل امکان پذیر است. دیگران ممکن است تشخیص ندهند که این فقط یک اثبات مفهوم است، اما شما این کار را انجام می دهید.
  2. بار دوم، کدهایی که نوشته اید را به صورت عملی اجرا می کنید.
  3. بار سوم، شما باید کدهای خود را طوری بهبود دهید که بهترین عملکرد را داشته باشند.

به شباهت کد نویسی با نوشتن یک رمان دقت کنید. در رمان نویسی، هرگز نباید اولین پیش نویس خود را به عنوان محصول نهایی تبلیغ کنید.

وقتی اولین بار نوشتن کد را تمام کنید، مطمئناً کار خواهد کرد، اما آیا خوب کار خواهد کرد؟ ممکن است کاربردی باشد، اما آیا زیبا خواهد بود؟ اگر می خواهید ظرافت داشته باشید (که باید داشته باشد)، سه بار کد بنویسید.

دور انداختن کدهای قبلی و شروع مجدد می تواند یک راه قدرتمند برای گنجاندن "بهتر کردن کد" در گردش کار شخصی شما باشد.

«سه بار بنویس» به شما می آموزد که چند راه برای برخورد با یک مشکل وجود دارد. و از گیر کردن شما در یک شیار جلوگیری می کند.

5. کد بخوانید، کدهای زیادی بخوانید.

احتمالاً انتظار داشتید که این توصیه را در ابتدا معرفی کنم، و در واقع این توصیه هم رایج ترین و هم ارزشمندترین پیشنهاد برای بهبود مهارت های برنامه نویسی است. آنچه کمتر مشهود است دلایلی است که خواندن کد دیگران بسیار مهم است.

read code concept: become a better coder

وقتی کد دیگران را می خوانید، می بینید که چگونه شخص دیگری یک مشکل برنامه نویسی را حل کرده است. اما با آن به عنوان ادبیات رفتار نکنید. به آن به عنوان یک درس و یک چالش فکر کنید. برای بهتر شدن از خود بپرسید:

  • چگونه می توانستم آن بلوک کد را بنویسم؟ حالا که راه حل دیگری می بینید، چه کاری متفاوت از قبل انجام می دهید؟
  • چه چیزی یاد گرفتم؟ چگونه می توانم آن تکنیک را در کدهایی که در گذشته نوشته ام اعمال کنم؟ ("من هرگز فکر نمی کردم که بتوان از تابع بازگشتی در آنجا استفاده کرد...").
  • چگونه این کد را بهبود ببخشم؟ و اگر یک پروژه منبع باز است که در آن مطمئن هستید راه حل بهتری دارید، آن راه حل را انجام دهید!
  • کد را به سبک نویسنده قبلی بنویسید. تمرین این کار به شما کمک می کند تا به ذهن شخصی که نرم افزار را نوشته است، برسید، که می تواند همدلی شما را بهبود بخشد.

فقط به این مراحل فکر نکنید. پاسخ های خود را بنویسید، چه در یک مجله شخصی، یک وبلاگ، در فرآیند بررسی کد، یا یک انجمن گفتگو با توسعه دهندگان دیگر. همانطور که توضیح یک مشکل به یک دوست می تواند به شما کمک کند تا راه حل را پیدا کنید، نوشتن و به اشتراک گذاری تجزیه و تحلیل خود نیز می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا به کد شخص دیگری به روش خاصی واکنش نشان می دهید. همه اینها بخشی از درون نگری است که قبلاً به آن اشاره کردیم، و به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بدون تعصب قضاوت کنید.

هشدار: همانطور که یک نویسنده نامتعارف می تواند ادبیات عالی را بدون بهبود نثر خود بخواند، خواندن بسیاری از کدها نیز بدون اینکه به یک برنامه نویس عالی تبدیل شوید، آسان است. بسیاری از توسعه‌دهندگان به نرم‌افزار متن‌باز یا دیگر نرم‌افزارها نگاه می‌کنند تا «پاسخی پیدا کنند» و به احتمال زیاد، کدهایی را کپی و جای‌گذاری کنند که به نظر می‌رسد مشکلی مشابه آن ها را حل می‌کند. انجام این کار در واقع می تواند شما را به یک برنامه نویس بدتر تبدیل کند، زیرا شما کورکورانه خرد دیگران را بدون بررسی آن می پذیرید.

6. کد بنویسید، اما نه برای رفع تکلیف!

کار بر روی پروژه های برنامه نویسی شخصی مزایای زیادی دارد. برای اولین بار، راهی برای یادگیری ابزارها و فناوری هایی که در شغل فعلی شما در دسترس نیستند (اما شما را برای شغل بعدی با ارزش تر می کند) به شما می دهد. چه در یک پروژه منبع باز مشارکت داشته باشید و چه در یک سازمان محلی، به مهارت های فنی و اعتماد به نفس بالا دست خواهید یافت. به‌علاوه، پروژه‌های شخصی شما به کارفرمایان بالقوه نشان می‌دهد که شما شروع کننده ای هستید که هرگز از یادگیری دست نمی‌کشید.

یکی دیگر از مزیت های نوشتن کد برای سرگرمی این است که شما را مجبور می کند تا مسائل را خودتان بفهمید. شما نمی توانید مسائل سخت را به دیگری بسپارید، بنابراین شما را از درخواست کمک خیلی زود باز می دارد.

نکته مهم: فقط پروژه های شخصی ای را انتخاب نکنید که در آن ها هرگز شکست نخورید. شما باید شکست بخورید! اما احتمالاً نمی خواهید در محل کار یا زمانی که ضرب الاجل دارید شکست بخورید.

7. هر طور که می توانید با توسعه دهندگان دیگر ارتباط برقرار کنید.

این روش کمک می کند که به دیگران گوش دهید. این موضوع ممکن است به معنای برنامه نویسی به صورت دو نفره یا رفتن به یک هکاتون (hackathon) یا پیوستن به یک گروه کاربری برنامه نویسی باشد. وقتی در یک پروژه متن باز مشارکت می کنید، به بازخوردهایی که از کاربران و سایر توسعه دهندگان دریافت می کنید توجه کنید. چه اشتراکاتی در نقد آنها می بینید؟

collaborate concept: become a better coder

ممکن است به اندازه کافی خوش شانس باشید که یک مربی شخصی پیدا کنید که بتوانید به او اعتماد کنید تا شما را در همه چیز از تکنیک های کدنویسی گرفته تا تصمیم گیری های شغلی راهنمایی کند. این فرصت ها را هدر ندهید.

8. تکنیک ها را یاد بگیرید نه ابزارها!

زبان های برنامه نویسی، ابزارها و متدولوژی ها می آیند و می روند. به همین دلیل است که باید تا آنجا که می توانید با زبان ها و فریمورک های زیادی تجربه کسب کنید. روی اصول برنامه نویسی تمرکز کنید، زیرا اصول اولیه هرگز تغییر نمی کنند. به معماری، بیشتر از برنامه نویسی توجه کنید. تعصب اشتباه در مورد چیزی می تواند توانایی شما را برای یادگیری چیزهای جدید مختل کند و شما را در سازگاری با تغییرات کٌند کند.

 

امیدوارم از همین امروز تمرین و تکرار این هشت دستورالعمل را در دستور کار خود قرار داده باشید و نظرات و پیشنهادات خود را جهت بهبود محتوا، در بخش نظرات مقاله برای ما ارسال کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon