استفاده ی بدون اجازه از ۹ خط کدی از Java API که کار دست گوگل داد!

استفاده ی بدون اجازه از ۹ خط کدی از Java API که کار دست گوگل داد!

بدون شک تاکنون چیزهایی در مورد مشکلات حقوقی مابین شرکت های اوراکل و گوگل شنیده‌اید که از سال ۲۰۱۰ شروع شده که بیشتر آن‌ها حول API های زبان Java می چرخند که گوگل در اندروید مورد استفاده قرار داده است. اوراکل ادعا می‌کند که در سال ۲۰۱۲ گوگل ۹ خط از سورس کد دارای کپی رایت زبان برنامه نویسی جاوا را کپی کرده و در توسعه ی سیستم عامل اندروید مورد استفاده قرار داده است. حال مدیران اوراکل تقاضای ۹ میلیون دلار خسارت از گوگل کرده اند. در همین راستا، گوگل بر این باور است که سورس کدی از جاوا را که در اندروید مورد استفاده قرار داده شامل قانون کپی رایت نمی‌شود اما اوراکلی ها دقیقاً دیدگاهی مخالف خالق سیستم عامل اندروید را دارند. در این مقاله با سکان آکادمی همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا مدیران اوراکل روی این قضیه اصرار دارند.

نیاز به توضیح نیست که زبان برنامه نویسی جاوا توسط جیمز گاسلینگ در شرکت سان مایکروسیستمز توسعه داده شد و یکی از زبان‌های قدرتمند و مالتی پلتفرم حال حاضر دنیا است. واقعیت امر آن است که مشکل از زمانی آغاز شد که اوراکل شرکت سان مایکروسیستمز را در سال ۲۰۰۹ خریداری کرد و این در حالی بود که ۴ سال قبل از آن، یعنی سال ۲۰۰۵ هم گوگل شرکت آقای اندی روبین خریده بود که شاخص ترین محصول این شرکت، سیستم عامل اندروید بود.

تصمیم هوشمندانه یی که مدیران وقت گوگل گرفتند این بود که برای توسعه ی سیستم عامل اندروید برای ابزارهای هوشمندی همچون موبایل و تبلت، از فناوری های کرنل لینوکس و زبان برنامه نویسی جاوا که همه گیر بودند استفاده کنند تا توسعه دهندگان علاقمند به اپ نویسی برای اندروید، نیاز به فراگیری چیز جدیدی نداشته باشند (البته لازم به ذکر است که در توسعه ی خود سیستم عامل اندروید، از زبان‌های سی و سی پلاس پلاس هم استفاده شده است.)

در آن سال ها، گوگل تصمیم گرفت تا برای خرید لایسنس جاوا برای اندروید، مبلغ ۴۰ میلیون دلار به شرکت سان مایکروسیستمز پرداخت کند اما مذاکرات آن طور که باید و شاید، به خوبی پیش نرفت لذا گوگلی ها تصمیم گرفتند تا سورس کد مد نظر خود را به صورت اپن سورس از پایه نوشته و خود را از سورس کد شرکت سان بی‌نیاز سازند. وقتی که شرکت سان توسط اوراکل خریداری شد، معادلات کمی به هم ریخت و اوراکل برچسب «دزدی» روی اقدامات گوگل زد که در این میان، ۹ خط کد معروف جاوا هست که مسأله ساز شده است:

private static void rangeCheck(int arrayLen, int fromIndex, int toIndex {
     if (fromIndex > toIndex)
          throw new IllegalArgumentException("fromIndex(" + fromIndex +
               ") > toIndex(" + toIndex+")");
     if (fromIndex < 0) 
          throw new ArrayIndexOutOfBoundsException(fromIndex);
     if (toIndex > arrayLen) 
          throw new ArrayIndexOutOfBoundsException(toIndex);
}

این بلوک کد، فانکشنی است تحت عنوان rangeCheck که هر برنامه نویس جاوایی می‌تواند آن را ظرف مدت چند دقیقه بنویسد.

گوگل تمام تلاش خود را به کار بسته تا اطمینان حاصل کند که در توسعه ی اندروید، هرگز از سورس کد جاوا به صورت عینی استفاده نکرده است اما به هر حال یکی از توسعه دهندگان گوگل این بخش را به اشتباه مورد استفاده قرار داده است! این توسعه‌دهنده که Joshua Bloch نام دارد پیش از آنکه در سال ۲۰۰۸ به گوگل بپیوندد، جزو تیم توسعه ی API های جاوا در شرکت سان بود که در آن سال‌ها کماکان در توسعه ی OpenJDK نیز مشارکت داشت. اگرچه که آقای جوشا اعتقاد دارد که هرگز در توسعه ی اندروید عمداً از سورس کد دارای کپی رایت شرکت سان استفاده نکرده، اما وی پذیرفته است که کد یکسانی را نوشته و اظهار کرده است که:

اگر هم این کار را کرده باشم، اشتباه کرده‌ام و واقعاً متاسفم.

اگرچه این دعوی اوراکل نسبت به گوگل کماکان باز است، اما گوگل این ۹ خط کد را از اندروید نسخه ی ۴ حذف کرده است تا بلکه به این مشکلات پایان دهد غافل از این که مدیران اوراکل با این چیزها قانع نخواهند شد!

نظر شما در مورد این سلسه شکایات اوراکل نسبت به گوگل چیست؟ آیا به قول معروف اوراکل در مورد این ۹ خط کد، مته به خشخاش نمی گذارد؟ آیا اوراکل گوگل را به سمت و سویی نمی‌برد که در آینده برای انتقام گرفتن، زبان برنامه نویسی دیگری را جایگزین جاوا کند؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon