Electron: پلتفرمی جهت توسعهٔ نرم‌افزار دسکتاپ برای ویندوز، لینوکس و مکینتاش

Electron: پلتفرمی جهت توسعهٔ نرم‌افزار دسکتاپ برای ویندوز، لینوکس و مکینتاش

Electron فریمورکی اپن‌سورس است که گیت‌هاب آن را به بازار عرضه کرده که برای ساخت نرم‌افزارهای دسکتاپ قابل اجرا در سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس مک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، با استفاده از تکنولوژی‌هایی نظیر CSS ،HTML و JS می‌توان از این فریمورک برای ساخت نرم‌افزارهای مالتی‌پلتفرم برای سیستم‌عامل‌های مختلف استفاده کرد.

توسعهٔ الکترون تقریباً زمانی که گیت‌هاب ادیتور اپن‌سورس خود یعنی Atom را عرضه کرد شروع شد. با گذشت زمان، الکترون به پلتفرم شناخته شده‌ای تبدیل شد که توسعه‌دهندگان سراسر دنیا برای ساخت اپ‌های مختلف من‌جمله کلاینت ایمیل، چت، کلاینت تورنت، بات و غیره استفاده می‌کنند. از جمله ویژگی‌های شاخص Electron می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- تکنولوژی‌های وب: الکترون از Chromium و Node.js استفاده می‌کند؛ بنابراین می‌توانید اپلیکیشن خود را با زبان‌های CSS ،HTML و JS بسازید.
- اپن‌سورس: الکترون پروژه‌ای اپن‌سورس است که توسط GitHub و جامعه‌ای فعال از دولوپرها پشتیبانی می‌شود.
- مالتی‌پلتفرم: این فریمورک سازگار با مک، ویندوز و لینوکس است. الکترون قابلیت بیلد و اجرا در هر سه پلتفرم را دارا است.

گیت‌هاب همچنین یک افزونهٔ کروم به نام Devtron عرضه کرده که هدفش بررسی و دیباگ اپ‌های نوشته شده به کمک الکترون است. Devtron شامل 4 قسمت اصلی است که عبارتند از:
- Require Graph: برای نمایش وابستگی‌ لایبرری‌ها در فرایند بیلد
- IPC Monitor: برای پیگیری کانکشن‌ها در اپ
- Event Inspector: برای نمایش رویدادهای ثبت شده و لیسنِرها
- App Linter: برای بررسی اشتباهات و باگ‌ها

از جمله اپلیکیشن‌های دسکتاپ نوشته شده با الکترون می‌توان به ویرایشگر اتم، اپلیکیشن اِسلک، اپلیکیشن دسکتاپ وردپرس، ویژوال استودیو کد و اپلیکیشن دسکتاپ گیت‌هاب اشاره کرد. برای دانلود این ابزار آزاد و اپن سورس، می توانید به سایت رسمی فریمورک الکترون مراجعه کرده و از آن برای تبدیل دانش خود از CSS ،HTML و JS به نرم‌افزارهای زیبای دسکتاپ استفاده کنید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon