KaiOS: سیستم‌عاملی مبتنی بر فناوری‌های CSS، HTML و JavaScript

KaiOS: سیستم‌عاملی مبتنی بر فناوری‌های CSS، HTML و JavaScript

KaiOS سیستم‌عاملی است که ویژگی‌های اِسمارت‌فون‌ها را با قیمتی مقرون‌صرفه‌تر به کاربران ارائه می‌کند به طوری که برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از پلتفرمی برای دانلود اپلیکیشن و بازی‌، تماس ویدئویی با استفاده از اینترنت نسل چهارم (4G)، پرداخت با استفاده از سیستم NFC توسط موبایل و همچنین پشتیبانی از دو سیم‌کارت (Dual SIM).

دفتر مرکزی شرکت KaiOS Technologies در آمریکا مستقر می‌باشد اما دفاتری در اروپا، آسیا و آمریکای لاتین نیز دارا است و این شرکت با دیگر فعالان این صنعت نظیر Sprint ،AT&T ،T-Mobile و Reliance Jio همکاری‌هایی دارد.

KaiOS از ویژگی‌های شاخصی همچون 4G/LTE ،Wi-Fi ،NFC و کیبورد QWERTY پشتیبانی می‌کند. همچنین این سیستم‌عامل بر پایهٔ HTML5 طراحی شده و اپ‌هایی که با استفاده از CSS ،HTML و JavaScript نوشته شده باشند به راحتی بر روی آن قابل‌اجرا هستند (لازم به ذکر است که سیستم‌عامل KaiOS بسیار سبک بوده و بر روی موبایل‌هایی که مموری آن‌ها حداقل 256 مگابایت باشد، اجرا می‌شود.)

KaiOS، سیستم‌عاملی بر پایه تکنولوژی‌های وب همچون Boot to Gecko یا به اختصار B2G است که این ویژگی در نوع خود و در میان اسمارت‌فون‌ها به نوعی منحصربه‌فرد است (در واقع، B2G نسل قبلی سیستم‌عامل FirefoxOS است که این سیستم‌عامل نیز از آن مشتق شده است.)

علاوه‌ بر ویژگی‌هایی که KaiOS برای اِسمارت‌فون‌ها به ارمغان می‌آورد، قابلیت‌هایی نظیر 4G/LTE ،GPS و Wi-Fi را همانند پشتیبانی از اپلیکیشن‌های تحت HTML5 برای گوشی‌های غیرلمسی نیز ارائه می‌کند به طوری که در کنار این‌ها، قابلیت‌هایی همچون رابط کاربری بهینه، نیاز به فضای کم مموری، مصرف انرژی کمتر نسبت به باقی سیستم‌عامل‌ها مانند اندروید و آی‌او‌اس را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

Gaia
Gaia رابط کاربری KaiOS است که توسط CSS ،HTML و JavaScript پیاده‌سازی شده بدین شکل که هر چیزی که بر روی صفحه‌ نمایش این سیستم‌عامل نشان داده می‌شود، خروجی رابط کاربری Gaia بوده که در هنگام راه‌اندازی پروژه KaiOS طراحی شده است. از جمله ویژگی‌هایی که Gaia ارائه می‌کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قفل صفحه‌نمایش (Lock Screen)
- صفحهٔ اصلی (Home Screen)
- اپلیکیشن‌های استانداردی که بر روی اسمارت‌فون‌ها وجود دارند (مانند اپلیکیشن تماس صوتی یا ارسال اس‌ام‌اس)

Gecko
Gecko بخشی از سیستم‌عامل KaiOS بوده و مسئولیت اجرای اپلیکیشن‌ها را بر عهده دارد. این بخش تمامی امکانات مورد نیاز برای اجرای استانداردها و کدهای سه فناوری اصلی که وب بر پایهٔ آن‌ها ساخته شده (یعنی CSS ،HTML و JavaScript) را در اختیار سیستم‌عامل قرار می‌دهد.

Gonk
Gonk سطح پایین‌تری نسبت به KaiOS دارا است که شامل کِرنِل لینوکس (بر پایهٔ پروژه اپن‌سورس Android Open Source Project و یا به اختصار AOSP) و Hardware Abstraction Layer یا به اختصار HAL می‌شود که یکی از فیچرهایی است که به سیستم‌عامل اجازهٔ دسترسی به سخت‌افزار دیوایس مورد نظر را می‌دهد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon