کاهش سهم بازار سیستم عامل ویندوز به زیر 90 ٪ پس از 10 سال

کاهش سهم بازار سیستم عامل ویندوز به زیر 90 ٪ پس از 10 سال

برای اولین بار در 10 سال گذشته، در آوریل سال جاری -2016- سیستم عامل ویندوز سهم بازاری کمتر از 90 درصد را به خود اختصاص داد. در همین بازه ی زمانی، شاهد رشد تقریباً 2 درصدی میزان استفاده از سیستم عامل OS X اپل در میان کاربران دسکتاپ نیز بوده‌ایم اما سیستم عامل گنو/لینوکس هم ویندوز را تنها نگذاشته، و در سقوط سهم بازار با ویندوز همدردی کرده به طوری سهم اش که از 1.78 درصد، به 1.65 درصد کاهش یافته است. برای آشنایی بیشتر با جزئیات این تحقیق، با سکان آکادمی همراه باشید.

پیش از پرداختن به جزئیات این بررسی، بایستی این نکته را هم یاد آوری کنیم که مایکروسافتی ها به زودی جشن تولد یک سالگی Windows 10 را خواهند گرفت و این در حالی است که روز به روز هم به تعداد کاربران این نسخه از ویندوز افزوده می شود.

به گزارش بنیاد Net Applications، برای اولین بار پس از 10 سال مایکروسافت تجربه ی کاهش سهم بازار سیستم عامل دسکتاپ اش به زیر 90 درصد را داشته است و این کاهش سهم بازار برای مدیران ارشد این غول نرم افزاری دنیا که درصدد متقاعد کردن کاربران مکینتاشی و لینوکسی برای مهاجرت به ویندوز بوده‌اند خیلی خوب نیست! جالب است بدانیم که این کاهش سهم از روزهای ابتدایی ماه دسامبر شروع شده و تاکنون ادامه یافته است.

به هر حال در یک ماهه ی گذشته، ویندوز با افت 1.68 درصدی مواجه شده اما با این کاهش سهم هم این سیستم عامل کماکان با در دست داشتن 88.77 درصد از سهم سیستم عامل های دسکتاپ، در جایگاه نخست قرار دارد. اپل هم توانسته دل 9.57 درصد کاربران سیستم عامل های دسکتاپ را به دست آورد و ماه آوریل 2016 هم ماه خوبی برای اپلی ها بوده چرا که شاهد رشد 1.8 درصدی سیستم عامل OS X بوده اند. اگرچه سیستم عامل گنو/لینوکس توانسته در سمت سرور گوی سبقت را از تمامی رقبا برباید، اما در سمت دسکتاپ تاکنون خیلی حرفی برای گفتن نداشته اما با وجود این، توزیع‌های مختلف این سیستم عامل مثل اوبونتو، مینت، دبیان و … به مرور محبوبیت بیشتری در میان کاربران عادی پیدا کرده‌اند؛ واقعیت امر آن است که در این بررسی، میزان سهم بازار این سیستم عامل از 1.78 به 1.65 درصد افت را نشان می دهد.

با این حال، ظاهرا لینوس توروالدز خالق کرنل لینوکس شمشیرش را از رو بسته و قصد دارد با تمام توان به جنگ سیستم عامل ویندوز برود. در صورتی که تاکنون از لینوکس استفاده نکرده اید و علاقمند به سیستم عامل گنو/لینوکس هستید، توزیع های مختلفی برای این سیستم عامل به بازار عرضه شده که یکی از محبوب ترین آن ها در میان کاربران عادی و توسعه دهندگان، توزیع اوبونتو است. شرکت کانونیکال که توسعه دهنده ی اصلی این سیستم عامل است، نسخه ی Ubuntu 16.04 LTS را در آوریل سال 2016 به بازار عرضه کرد.

نقد و بررسی دلایل مواجهه با چنین آمار و ارقامی، کاری بس دشوار است اما آنچه به طور قطع می‌توان ابزار کرد این است که به طور کلی کاربران سیستم عامل های دسکتاپ به مرور زمان در حال کاهش یافتن هستند چرا که روز به روز به تعداد کاربران پلتفرم های دستگاه‌های هوشمند مثل موبایل و تبلت افزوده می شود.

امروزه خیلی از کاربران ایرانی را شاهد هستیم که برای وب گردی، چک کردن ایمیل، حضور در شبکه‌های اجتماعی، انجام تراکنش های بانکی و … از دیوایس هایی همچون موبایل و تبلت استفاده می‌کنند و چنین تغییر نگرشی در همه جای دنیا محسوس است. شما جزو کدام دسته از کاربران هستید؟ آیا کماکان از دسکتاپ برای انجام کاری های روزمره ی خود استفاده می‌کنید یا به موبایل مهاجرت کرده اید؟ علاوه بر این، به نظر شما رقابت سیستم عامل های دسکتاپ به کجا ختم خواهد شد؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon