7 پیشنهاد برای تقویت مهارت‌های طراحی تجربه کاربری

7 پیشنهاد برای تقویت مهارت‌های طراحی تجربه کاربری

چه عادت‌هایی شما را به یک طراح بهتر تبدیل می‌کنند؟ بهترین توصیه‌ها به طراحان UX برای تقویت مهارت‌شان چه هستند؟

راه‌های زیادی برای پاسخ دادن به این سوالات وجود دارند. امروز من در این مقاله، موارد کلی و جامعی را برایتان بازگو می‌کنم که اگر به آنها پایبند باشید، یک سر و گردن از سایر طراحان اطراف‌تان بالاتر خواهید بود.

1- همیشه در حال تحقیق و مطالعه‌ی علم UX باشید

چه پیشنهاد قابل پیش‌بینی‌ای! اما ارزشش را در لیست پیشنهاداتمان داشت. زیرا این، یکی از مفیدترین کارهایی است که برای رشد در دنیای UX می‌توانید انجام دهید (به خصوص اگر تازه شروع کرده اید). در حالی که یادگیری با عمل و تمرین ضروری است، تمرین بدون دانش پایه، تلاش و زمان زیادی را هدر خواهد داد.

درست است که شما می‌توانید آشپزی را از طریق آزمون و خطا به خودتان بیاموزید، اما اگر ابتدا چند دستور العمل و تکنیک را یاد بگیرید، نتایج بسیار بهتری خواهید گرفت.

نکته‌ای که می‌تواند واقعا مفید باشد، یافتن برخی از منابع موجه است. کمی وقت خود را صرف جستجوی منابع مناسب، بررسی کیفیت آنها و یافتن منابع مورد علاقه‌ی خود کنید. شاید شما با خواندن کتاب‌ها بهتر بیاموزید و به درک پایه‌ی وسیع‌تری دست پیدا کنید.

شاید شما نیز مانند من بسیار پژوهش‌محور هستید و به دنبال منابعی مانند NNGroup و Baymard باشید که تحقیقات کاربردپذیری را منتشر می‌کنند. شاید چند وبلاگ یا نویسنده در رسانه‌ی مورد اعتماد خود پیدا کنید. هر منبعی را که انتخاب می‌کنید، بهتر است به جای خواندن هر چیزی که در عنوانش "UX" دارد، مطالب مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید.

2- از طراحی فراتر بروید تا موضوعات مرتبط را یاد بگیرید

از آنجایی که UX مجموعه‌ای از بسیاری علم‌های دیگر است، تبدیل شدن به یک طراح بهتر، به تبع یادگیری از رشته‌های دیگر انجام می‌شود. به عنوان مثال، روانشناسی می‌تواند در مورد نحوه‌ی ارتباط مردم در جهان و تعامل با محصولات دیجیتال چیزهای زیادی به شما بیاموزد. درک مدل‌های ذهنی آنها به شما کمک می‌کند تا برای کاربران‌تان بهتر طراحی کنید و همچنین درباره‌ی اهداف کسب‌وکاری شرکت‌تان و حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، بیشتر بدانید.

همینطور، یادگیری نحوه‌ی برقراری ارتباط به صورت موثرتر، مشارکت در یک تیم یا مدیریت پروژه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا مشارکت بهتری در تیم طراحی‌تان داشته باشید. مناطقی فراتر از طراحی را پیدا کنید که مورد علاقه‌ی شما هستند و در مورد آنها بیشتر بیاموزید. سپس تعجب خواهید کرد که چقدر راحت می‌توانید آنها را به کار طراحی‌تان ربط دهید.

3- تخصص اصلی خود را به عنوان یک طراح UX پیدا کنید

به خصوص در اوایل کارتان، لازم است تا دانش گسترده‌ای از مبانی این رشته کسب کنید. UX را به طور جامع و عمومی فرا بگیرید!

با این حال، هنگامی که این کار را انجام دادید، بهتر است خود را به عنوان متخصص در یک زمینه طراحی نیز متمایز کنید، بنابراین بسیار خوب است اگر حواستان به گوشه‌هایی از زمینه‌ای که می‌خواهید تخصصی ادامه دهید، باشد.

ممکن است دوست داشته باشید با رابط‌های کاربری صوتی کار کنید، یا شاید واقعا به طراحی موبایل یا تجربه‌‌نویسی (UX Writing) علاقه دارید. شروع به تقویت دامنه‌ای کنید که می‌خواهید در آن متخصص شوید و زمان بیشتری را صرف یادگیری در مورد آن کنید. این تعادل بین وسعت و عمق دانش، اغلب مجموعه مهارت‌های T شکل نامیده می‌شود.

شما دانش گسترده‌ای از این زمینه (قسمت بالای حرفT) و سپس دانش عمیقی در یک زمینه (ستون فقرات T) دارید. توسعه‌ی یک مجموعه مهارت به شکل T، به شما کمک می‌کند تا خودتان را بهتر نشان دهید و ارزش منحصر به فردی را برای یک تیم به ارمغان بیاورید.

4- با سایر طراحان UX صحبت کنید

گفتگو با طراحان در مورد هنر و محیط کارشان، یکی از بهترین راه‌ها برای رشد مهارت‌های طراحی شما و یافتن چیزهایی است که در ابتدای کار خود به عنوان یک طراح نمی‌دانید. وقتی برای اولین بار طراحی را شروع کردم، به طور مرتب به یکی از دوستان طراح UX خودم برای مشاوره‌ی وایرفریم مراجعه می‌کردم. قبل از گفتن یک کلمه، او چندین برنامه را روی تلفنش باز می‌کرد و می‌دید که طراحان دیگر چگونه با همین مشکل برخورد کرده‌اند.

با وجود اینکه او سالها تجربه داشت، تجدید حافظه‌ی خود با برخی از الگوهای طراحی رایج را برای یافتن راه‌حل این مشکل فراهم می‌کرد. این به یکی از رویکردهای من تبدیل شده است و من همیشه آن را به سایر طراحان توصیه می‌کنم. هرچه با طراحان بیشتری صحبت کنید، رویکرد شما توسعه یافته‌تر خواهد شد.

اگر دوستی ندارید که طراح باشد، انجمنی در نزدیکی خود پیدا کنید. بسیاری از شهرها دارای انجمن‌های حرفه‌ای تجربه کاربری (UXPA) یا رویدادهای UX Meetup هستند. اگر در جایی زندگی می‌کنید که طراحان کمتری دارد، به صورت آنلاین، به گروه‌های تلگرامی و لینکدین بپیوندید یا برخی از انجمن‌های UX آنلاین را بررسی کنید تا بتوانید با طراحان دیگر ملاقات کنید.

5- چندین راه‌حل را یافته و امتحان کنید

به ندرت پیش می‌آید که شما بهترین راه‌حل را برای یک مشکل طراحی پیدا کنید. بنابراین در نظر گرفتن طیف وسیعی از راه‌حل‌های احتمالی همیشه ارزش دارد. یکی از نقاط شروع من در پروژه، آزمایش و استفاده از برنامه‌های مشابه دیگر است. همچنین، می‌توانید کتابخانه‌های الگو مانند UI Patterns و Pttrns را برای مثال‌های بیشتر بررسی کنید.

راه هوشمند دیگر برای کشف الگوهای طراحی، یافتن پروژه‌های مشابه در سایت‌های نمونه‌کار مانند Dribbble و Behance است. این، به ویژه هنگامی که روی نمونه‌کارهای خودتان کار می‌کنید مفید است، زیرا این پروژه‌ها می‌توانند دلایلی که پشت رویکرد طراحان وجود دارند را به شما ارائه دهند.

چرا طراح آن جریان را انتخاب کرد و آیا استدلال آنها با پروژه‌ی شما مرتبط است؟ وقتی می‌نشینید تا طرح اولیه یا وایرفریم بکشید، انجام این کار به شما کمک خواهد کرد تا احتمالات بیشتری را بسنجید. همچنین در استراتژی‌های پروژه‌های بعدی نیز به شما کمک خواهد کرد.

6- درمورد چرایی چیزها تمرین کنید

در حالی که وایرفریم کردن تعاملات کاربر محور، مهارت آشکاریست که شما به عنوان یک طراح UX نیاز دارید، توضیح دادن اینکه چرا یک طرح را بر هر طرح دیگری انتخاب کرده اید، یک مهارت خاص است. به عنوان یک طراح تازه‌کار، توضیح دادن چرایی پشت تصمیمات‌تان، برای ایجاد یک پورتفولیوی موثر، بسیار مهم است.

برای موثرتر بودن، سعی کنید به برخی از تحقیقات کاربری‌ای که برای پروژه انجام داده‌اید یا برخی تحقیقات کاربری از پیش منتشر شده، اشاره کنید. به‌عنوان یک عضو در تیم طراحی‌تان، اغلب کار خود را به دیگران ارائه می‌دهید و باید تصمیمات طراحی خود را به آنها توضیح دهید.

7- از جلسات Retrospective برای تقویت مهارت‌هایتان استفاده کنید

فکر کردن درمورد یک پروژه، کاری است که احتمالا اکثر ما آنطور که می‌دانیم، انجام نمی‌دهیم. مانند نخ دندان کشیدن، همه‌ی ما می‌دانیم که مهم است. اما معمولا در آن لحظه، می‌توانیم یک چیز جذاب دیگر پیدا کنیم تا ذهنمان را درگیرش کنیم.

انجام یک بررسی سریع که لازم هم نیست طولانی باشد، می‌تواند به شما کمک کند تا یک مشکل ارتباطی در یک پروژه‌ی تیمی را حل کنید یا از موانع آینده در روندتان دور شوید.

کلید ثابت نگه داشتن این تغییرات، نوشتن و رسمی کردن آنها است. باز هم لازم نیست فوق‌العاده جامع و کامل باشد، فقط فهرست کوتاهی از نتایجی که گرفتید، کافی است.

اگر در یک تیم هستید، همه را درگیر کنید و لیست را در جریان کاری آینده‌ی خودتان بگنجانید تا مطمئن شوید که اشتباهات خود را تکرار نمی‌کنید. به خصوص در اوایل زمانی که همه چیز یک تجربه‌ی یادگیری است، جمع‌آوری آن درس‌ها به شما کمک می‌کند تا کار خود را به طور چشمگیری بهبود بخشید.

کلام پایانی

این 7 پیشنهادی که گفتم، به شما کمک می‌کند تا پایه‌ای محکم برای بقیه‌ی حرفه‌ی طراحی UX خودتان بسازید (یا اگر همین حالا هم یک حرفه‌ایِ باتجربه هستید، مهارت‌تان را بهبود دهید).

یافتن رویکردی که برای شما بهترین بازدهی را دارد، مانند ورود به یک زمینه‌ی کاملا جدید است. استراتژی‌های موجود در این مقاله می‌توانند به شما کمک کنند تا این پیشنهادات به هم پیوسته را توسعه دهید که با پیشروی در حرفه‌ی‌تان، شما را به طراح بهتری تبدیل می‌کنند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon