7 اصل طراحی کاربر محور

7 اصل طراحی کاربر محور

طراحی کاربر محور یا User-Centered Design، اخیرا در دنیای توسعه‌ی محصول محبوبیت پیدا کرده است. همه روزه، مزایای این فرآیندِ طراحی، توسط صنایع مختلف در حال دیده شدن هستند. با این حال، تغییر روش‌ها و ایدئولوژی‌های طراحی سنتی و عادت کردن به رویکردی متمرکز بر کاربران، می‌تواند برای سازمان‌ها کمی دشوار باشد. از سویی دیگر، داشتن درک کاملی از طراحی کاربر محور، چیستی آن، چرایی سودمندی آن و مفاهیم اصلی آن، می‌تواند برای شرکت‌هایی که به دنبال فرا گرفتن این رویکرد طراحی خلاقانه هستند، بازی را تغییر دهد.

برای اینکه ایده‌ی اصلی پشت طراحی کاربر محور را ساده‌تر درک کنید، من این راهنما را برای 7 اصل بنیادین طراحی کاربرمحور و مواردی که در طول فرآیند باید در نظر داشته باشید، ایجاد کرده‌ام.

طراحی کاربر محور چیست؟

طراحی کاربر محور، مجموعه‌ای از فرآیندهای تکرارپذیر طراحی است که در هر مرحله، بر نیازهای کاربر تمرکز می‌کند تا راه‌حلی لذت بخش برای یک مشکل طراحی شود. در طراحی کاربر محور، انتخاب‌های طراحی به شدت تحت‌تاثیر انتظارات، اهداف و خواسته‌های کاربر است. علاوه بر این، کاربران کاملا از ابتدا تا انتها، در کل فرآیند درگیر هستند. اصول طراحی کاربر محور فراتر از طراحی صرفا برای کاربر است و طراحان را وادار می‌کند تا محصولات را با حضور مستقیم کاربران خلق کنند. این رویکرد معمولا به شکل تحقیقات کاربر، مصاحبه، تست کاربردپذیری و مجموعه‌ای از بازخوردها است.

طراحی کاربر محور، معمولا از این فرآیند چهار مرحله‌ای پیروی می‌کند:

  • درک کاربر
  • مشخص کردن نیازها
  • راه‌حل‌های طراحی
  • ارزیابی و تکرار

هدف نهایی فرآیند طراحی کاربر محور، طراحی محصولی است که برای کاربر و آنچه که آنها نیاز دارند طراحی شده است و تعامل با آن بدون دردسر باشد. طراحی کاربر محور به طراحان کمک می‌کند تا مشکلات کاربران خود را شناسایی کنند و به آنها اجازه می‌دهد تا راه‌حل‌هایی را طراحی کنند که برای کاربران ارزشمند باشند و مشتاقانه منتظر استفاده از آن باشند.

هفت اصل طراحی کاربر محور

اکنون که به چیستی طراحی کاربر محور نگاه کردیم، بیایید به مفاهیم مهمی که هنگام شروع کار باید در نظر داشته باشیم، بپردازیم.

اصول مختلف در دنیای طراحی UX رایج هستند؛ همانطور که بنیاد طراحی تعاملی موافق است و از آنها به عنوان "قوانین، دستورالعمل‌ها، تعصبات و ملاحظات طراحی" برای راهنمایی طراحان یاد می‌کند. من این فرآیند را به هفت اصل پایه‌ی طراحی کاربر محور تقسیم کرده‌ام.

1- زمینه‌ی استفاده و نیازهای کاربر را درک کنید

قبل از شروع یک پروژه‌ی جدید، مهم است که بدانید کاربران‌تان چه کسانی هستند، چه مشکلاتی باید حل شوند و چگونه و چه زمانی با محصول تعامل خواهند داشت.

  • چرا کاربران به این محصول نیاز دارند؟
  • کاربران در چه محیطی با آن تعامل خواهند داشت؟
  • چه انتظاراتی دارند؟
  • رفتارها و خصوصیات آنها چیست؟

درک کاربر و نحوه‌ی تعامل آنها با محصول، نیروی محرکه‌ی طراحی کاربر محور است.

2- دخالت زودهنگام و مکرر کاربران

در طراحی کاربر محور ، کاربران هرچه زودتر و بیشتر در فرآیند طراحی شرکت کنند، بهتر است. مشارکت زودهنگام، این اطمینان را ایجاد می‌کند که طراحان تصویر واضحی از اینکه کاربران‌شان چه کسانی هستند و چه راه‌حل‌هایی برای طراحی نیاز دارند، دریافت می‌کنند.

مصاحبه‌های مکرر، تست کاربر و مجموعه بازخورد کاربر به طراحان کمک می‌کند تا کار خود را تایید کنند و مطمئن شوند که طرح‌های آنها برای مشتری مفید هستند. از آنجایی که کاربران دائما در حال تجزیه و تحلیل، نقد و هدایت انتخاب‌های طراحی هستند، پروژه‌هایی که از فرآیند طراحی کاربر محور استفاده می‌کنند، اغلب بسیار انعطاف‌پذیر  هستند و در طول زمان تکامل پیدا می‌کنند.

3- محصول را ساده، واضح و پایدار نگه دارید

محصولی که با استفاده از فرآیند طراحی کاربر محور طراحی شده است، برای کاربران آسان خواهد بود که با آن تعامل داشته باشند و تلاش ذهنی غیرضروری را کاهش دهند. یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف، ساده، شفاف و سازگار نگه داشتن طرح‌ها است. این به معنای استفاده از زبانی قابل فهم و ساده، حفظ نحوه‌ی رفتار عناصر رابط کاربری و تنها اطلاعات مرتبط را شامل شدن است. بسیاری از طراحان، به مدل‌های ذهنی و اکتشافی کاربردپذیری تکیه می‌کنند تا طرح‌های خود را مطابق با آنچه که کاربر انتظار دارد یا قبلا با آن مواجه شده است، حفظ کنند.

4- یک ناوبری بصری‌ ارائه دهید

توانایی یادگیری سریع نحوه‌ی عملکرد یک محصول و پیمایش آسان در آن، بخش مهمی از طراحی کاربر محور است. راه‌های ناوبری کافی، صفحات ورود اولیه‌ی کاربر، نشانگرهای صفحه یا نوارهای پیمایشی که به راحتی قابل مشاهده باشند و منوهای موثر، همه راه‌هایی هستند که کاربران با یک محصول، تعاملی آسان و شهودی خواهند داشت. کاربران باید بتوانند در حین انجام وظیفه‌ی مورد نظر خود، مسیری واضح را از طریق محصول شما دنبال کنند. اگر منحرف شوند یا وارد یک منطقه‌ی ناخواسته شوند، دکمه‌های برگشت یا لغو، باید به طور واضح برای آنها وجود داشته باشند.

5- کمک و بازخورد ارائه دهید

یک طراح خوب، می‌تواند پیش‌بینی کند که کاربری در هنگام استفاده از محصول آنها، کجا ممکن است تلفن را قطع کند یا در کجا ممکن است برای او اصطکاک رخ دهد. در پاسخ به این، ارائه‌ی Tooltipها و Pop-upهای ساده و مرتبط در هر کجا که لازم است، پیشنهاد خیلی خوبی است. این ویژگی‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا بدانند که در مسیر درستی هستند.

لینک دادن به صفحات راهنما، باید به راحتی در دسترس باشد و زبان مورد استفاده در محصول نیز باید ساده و قابل فهم باشد. علاوه بر این، باید از انیمیشن‌ها، صفحه‌های Loading و صفحات تکمیل کار استفاده کرد تا به کاربر اطمینان دهیم که عملیات در حال انجام است یا انجام شده.

6- از رویکرد کاربر محور برای تحویل محصول استفاده کنید

اغلب اوقات، کار یک طراح پس از طراحی محصول نهایی متوقف نمی‌شود. از بسیاری از طراحان خواسته می‌شود تا شیوه‌های تحویل محصول‌شان را بهبود بخشند. فرآیند طراحی کاربر محور را می‌توان نه تنها برای خود خدمت، بلکه نحوه‌ی خرید، نصب، به‌روزرسانی و یا حتی حذف یا لغو آن نیز اعمال کرد.

ارائه‌ی یک تجربه‌ی خوب به کاربران قبل از باز کردن برنامه یا محصول، می‌تواند به آنها کمک کند تا تصور بهتری را از برند یا شرکت شما داشته باشند. همچنین هنگام کار کردن با محصول نیز می‌تواند آنها را در آرامش بیشتری قرار دهد. علاوه بر این، محصولی که تعمیر یا حذف نصب آن بدون دردسر باشد، می‌تواند احتمال خرید را در آینده از همان شرکت توسط آن کاربر افزایش دهد.

7- از یک فرآیند طراحی تکراری استفاده کنید

حتی اگر نیازهای کاربر از ابتدای چرخه‌ی طراحی تا انتها در نظر گرفته شده باشند، این احتمال وجود دارد که پس از عرضه‌ی محصول، بازخورد کاربر همچنان وجود داشته باشد که باید جمع آوری شده و در طرح‌های آینده ادغام شود. پس از تکمیل مراحل طراحی کاربر محور، طراحان طرح‌های خود را مجددا ارزیابی می‌کنند، بینش بیشتری از کاربر جمع‌آوری می‌کنند و محصول نهایی را بهبود می‌بخشند.

در نتیجه، فرآیند طراحی کاربر محور فراتر از زمانی که یک محصول در بازار عرضه شده است، گسترش می‌یابد. همچنین برای راهنمایی و اطلاع‌رسانی در بازطراحی و به‌روزرسانی بعدی استفاده می‌شود و بهترین محصول ممکن را برای کاربران تضمین می‌کند.

چرا طراحی کاربر محور اهمیت دارد؟

همدلی، در قلب طراحیِ با کیفیت است و فرآیند طراحی کاربر محور در پرورش درک و حساسیت کاربر، عالی است. با درگیر نگه داشتن مشتری در فرآیندی خلاقانه، طراحان می‌توانند محصولاتی را ایجاد کنند که مطمئنا رضایت کاربران خود را جلب می‌کنند و بنابراین زمان و هزینه‌ی مورد نیاز برای بازطراحی یا عیب‌یابی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، یک محصول متناسب با کاربران، احتمالا منجر به رضایت کلی مشتری، افزایش تعامل کاربر، فروش شرکت و ایجاد یک درک بهتر از برند خواهد شد. همچنین تضمین می‌کند که شما به طور فراگیر و جامع طراحی می‌کنید. این اصل، خود یک عامل کلیدی در دنیای طراحی UX است.

نه تنها اصول طراحی کاربر محور به مشتریان کمک می‌کند تا از یک محصول استثنایی استفاده کنند، بلکه به بهره‌وری کارکنان و حفظ اعضای تیم در همین زمینه کمک می‌کند.

کار در جهت برآورده کردن نیازهای کاربر، به طراحان، توسعه‌دهندگان و مدیران سطح بالا، هدف مشترکی را در راستای بهبود محصول می‌دهد. با اهداف روشن، می‌توانید زمان کمتری را صرف حدس زدن در مورد انتخاب‌های طراحی یا طراحی ویژگی‌های غیرضروری کنید و زمان بیشتری را برای طراحی آنچه کاربر دقیقا می‌خواهد، صرف کنید.

کلام پایانی

طراحی کاربر محور می‌تواند فرآیندی گریزان برای شرکت‌ها و سازمان‌های طراحی به نظر برسد، اما با در نظر گرفتن اصول کلیدی طراحی کاربر محور، طراحان و کسب‌وکارها می‌توانند روی ساختن محصولاتی بهینه و کاربرپسند که مردم مشتاق استفاده از آنها هستند، تمرکز کنند.

هنر واقعی فرآیند طراحی کاربر محور زمانی به وجود می‌آید که یک سازمان بتواند نیازهای کاربر را با الزامات تجاری برای شرکت به تعادل برساند. پایبندی به اصولی گفته شد، در حالی که اهداف کلی شرکت را در ذهن دارید، اغلب فرمولی برای موفقیت شما در ساخت یک محصول بسیار مطلوب و موفق است که به سازمان کمک می‌کند تا به اهداف بلندمدت خود دست یابد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon