آشنایی با برخی باورهای اشتباه در مورد بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

آشنایی با برخی باورهای اشتباه در مورد بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)

گرچه حتی در طول یک سال نیز بارها شاهد نتایج حاصل از تغییرات الگوریتم‌های موتورهای جستجو به خصوص گوگل هستیم و برخی از این تغییرات بسیاری از باورهای پیشین ما درباره سئو را به کلی زیر سوال می‌برند، اما همچنان برخی از افراد بدون توجه به منابع معتبر تنها تجربیاتی که در پروژه‌های قبلی خود به دست آورده‌اند را مبنا قرار داده و بالتبع نتیجهٔ دلخواه را هم نمی‌گیرند. در همین راستا، در این مقاله به بررسی برخی از باورهای نادرست دربارهٔ اصول سئو و بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو می‌پردازیم.

لینک بیشتر موجب کسب رتبهٔ بهتر می‌شود
برخورداری از انبوهی از لینک‌ها برای کسب موفقیت در پروژه‌های سئو یکی از باورهای منسوخ شده است که برخی از افراد همچنان به آن باور دارند. گوگل با استفاده از الگوریتم پنگوئن دیگر به تنهایی تعداد لینک‌ها را در نظر نگرفته و موارد دیگری نظیر ارتباط معنایی و محتوایی وب‌سایت‌ها با یکدیگر، کلمات انتخاب شده برای لینک‌ها، زمان ایجاد لینک‌ها و ... را نیز موردی بررسی قرار می‌دهد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ارتباطی با نتایج گوگل ندارد
اگرچه صفحات بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم در نتایج موتورهای جستجو قرار نمی‌گیرند و در هیچ منبع رسمی نیز ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی و نتایج گوگل مطرح نشده است، اما تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که رابطه‌ای قوی مابین شبکه‌های اجتماعی و رتبه‌بندی نتایج جستجو‌ها وجود دارد. در حقیقت، فعالیت مناسب در شبکه‌های اجتماعی موجب افزایش میزان تعامل با کاربر و حس وفاداری وی به برند و در ادامهٔ آن افزایش تعداد بازدید از وب‌سایت می‌شود که این مورد به صورت مستقیم در بهبود نتایج سئو تأثیرگذار است.

محتوا باید بر اساس کلمات کلیدی باشد
اولویت در تولید محتوا باید کاربر و پاسخگویی به نیازهای وی باشد و پس از آن معیارهای موتورهای جستجو مورد توجه قرار بگیرند. طبق این اصل، کلمات کلیدی باید به گونه‌ای در متن مورد استفاده قرار بگیرند که محتوا همچنان برای کاربر قابل‌فهم باشد و چیزهایی که منجر به رقم خوردن #تجربهٔ کاربری بهتری می‌شوند نیز مد نظر قرار داده شوند. به طور کلی، در این مورد انتخاب موضوعات مرتبط با زمینهٔ فعالیت وب‌سایت که برای کاربران دارای جذابیت بوده و ارزشمند هستند می‌تواند یکی از مهمترین اقدامات برای سئو سایت باشد.

رتبهٔ بهتر منجر به جذب کاربران بیشتری می‌شود
کاملاً بدیهی است که در صورت حضور یک‌ وب‌سایت در نتایج بالای صفحهٔ اول گوگل امکان کلیک بر روی آن لینک بسیار افزایش می‌یابد؛ اما آیا هر کیوردی ارزش اختصاص دادن زمان و منابع مالی را دارد؟ انتخاب کلمات کلیدی مناسب که پس از پروسهٔ بهینه‌سازی‌ در موتورهای‌ جستجو بتوانند بیشترین تعداد کاربر ممکن را به طرف وب‌سایت هدایت کنند یکی از نخستین گام‌های تخصصی در سئو است که می‌تواند شکست یا پیروزی پروژه را تضمین کند. به عبارت دیگر، بر اساس قانون 80/20 می‌توانید روی 20٪ کلماتی تمرکز کنید که می‌توانند منجر به هدایت 80٪ کاربران به سمت سایت شما شوند (برای آشنایی بیشتر با این قانون، می‌توانید به مقالهٔ قانون ۸۰/۲۰ (اصل پارِتو) چیست؟ مراجعه نمایید.)

تعداد صفحات بیشتر کاربران بیشتری را به همراه دارد
تعداد صفحات به تنهایی نمی‌تواند عامل موفقیت یک پروژه باشد، بلکه مواردی نظیر حجم محتوا و تعداد بازدیدکنندگان هر صفحه نیز در مباحث سئو بسیار بااهمیت است. طبق تحقیقات انجام شده، بیش از 90٪ از کاربران تنها از نتایج صفحهٔ اول بازدید می‌کنند! بدین ترتیب ساخت صفحات زیادی که در نتایج موتورهای جستجو از رتبهٔ مناسبی برخوردار نیستند تنها می‌تواند موجب اتلاف منابع پروژه و زمان شود.

همیشه از کلمات کلیدی برای Anchor Text استفاده کنید
قرار دادن چندین به اصطلاح Anchor Text در صفحه حاوی کلمات کلیدی مد نظرتان یکی از روش‌های قدیمی کسب نتیجه در سئو است که طبق تحقیقات اخیر دیگر مناسب نبوده و مقدار این تگ باید مرتبط با محتوای صفحه باشد نه صرفاً تکرار بی‌رویهٔ یک کیورد (البته این موضوع ‌بدان معنی نیست که هرگز نباید از کلمات کلیدی در Anchor Text استفاده نمود، بلکه استفادهٔ بی‌رویه از این تگ با هدف فریب دادن موتورهای جستجو است که می‌تواند موجب تأثیر منفی بر روی تمامی صفحات ایندکس شده شود.)

همواره تلاش کنید تا از محتوای مرتبطی برخوردار باشید
اگرچه ارتباط بین محتوای صفحات و متون یک سایت موضوع بسیار بااهمیتی است، اما این مورد نباید موجب تولید صفحاتی شود که اطلاعات جدیدی به فضای وب اضافه نمی‌کنند و یا بدتر از آن، کپی یا نسخه‌ای تکراری (دوپلیکیت) از صفحاتی قدیمی‌تر هستند. ایجاد تغییرات جزئی در متن و ارائهٔ مطالب تکراری از جمله مواردی هستند که ممکن است که موجب حفظ یکپارچگی محتوای سایت شود، اما در دراز مدت اُفت رتبهٔ وب‌سایت را به همراه خواهد داشت.

محتوا پادشاه است
جمله‌ای که احتمالاً بسیاری از متخصصین فعال در حوزهٔ بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو شنیده‌‌اند چیزی نیست جز «محتوا پادشاه است» اما این گزاره حاوی مواردی تکمیلی است که معمولاً بیان نمی‌شود! به عبارت دیگر، محتوا پادشاه است اما نَه هر محتوایی، بلکه این محتوای باکیفیت است که می‌تواند پادشاه باشد. تولید محتوایی سطحی که تنها یک کپی با مقداری تغییرات از سایر صفحات موجود در فضای آنلاین است نه تنها از نظر کاربر هیچ ارزشی ندارد، بلکه از دید موتورهای جستجویی همچون گوگل، بینگ و غیره نیز فاقد هرگونه اعتباری است و حتی ممکن است منجر به پنالتی (جریمه) شود!

توضیحات متا باید برای موتورهای جستجو نوشته شوند
هنگامی که کاربر عبارتی را در موتورهای جستجو سرچ می‌کند، مقدار متاتگ Description در پایین نام سایت نشان داده می‌شود که اگر این متن کوتاه تنها شامل کلمات کلیدی بوده و در آن هیچ‌گونه جمله‌بندی و اصول نگارشی رعایت نشده باشد، احتمال کلیک کاربر نیز به شدت اُفت می‌کند؛ لذا بهتر است هنگام انتخاب متنی که قرار است داخل این تگ قرار گیرد، روحیات کاربران نیز مد نظر قرار داده شوند و ببینید اگر چه چیزی بنویسید، بیشتر نظر کاربران جلب خواهد شد.

تا می‌توانید سایت خود را در دیگر سایت‌ها معرفی کنید
اضافه کردن نام سایت در لیست‌های گوناگون یکی از اشتباهات رایجی است که بسیاری از افراد تازه‌کار آن را انجام می‌دهند. ثبت اطلاعات در دایرکتوری‌ها یا فوروم‌های بی‌کیفیت و نامرتبط با زمینهٔ فعالیت وب‌سایت، نه تنها سودی برای سئو سایت ندارد بلکه موجب از دست دادن فرصتی مناسب برای کسب نتیجه‌ای مطلوب در لوکال سئو می‌شود.

عضو یک شبکه تبادل لینک شوید
آپدیت‌های جدید ‌الگوریتم پنگوئن لینک‌های چندطرفه را به سادگی تشخیص می‌دهند و به همین دلیل عضویت در مجموعه‌های تبادل لینک هیچ تأثیر مثبتی در بهبود رتبهٔ وب‌سایت نداشته و می‌تواند موجب جریمه‌های سنگینی از طرف گوگل شود که برطرف نمودن آن‌ها نیازمند زمان و هزینه بسیاری است.

به غیر از موارد فوق، چه باوردهای نادرست دیگری می‌شناسید که در صورت آگاهی از آن‌ها می‌توانیم در سئوی سایت نتایج بهتری کسب کنیم؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon