کدام سیستم عامل در میان برنامه نویسان از همه محبوب تر است؟

کدام سیستم عامل در میان برنامه نویسان از همه محبوب تر است؟

سلیقه ی برنامه نویسان در انتخاب سیستم عامل با کاربران عادی تاحدودی متفاوت است؛ گروه اول بیشتر به فکر کارایی، سرعت و آسانی کار با سیستم عامل هستند چراکه می بایست ساعت های طولانی به مانیتور زل زده و به حل کردن مشکلات جدید بپردازند. از طرفی، گروه دوم در کنار سرعت و آسانی کار، برای ظاهر و زیبایی بصری سیستم عامل نیز اهمیت ویژه ای قائل هستند. البته این حرف دلیل بر آن نیست که برنامه نویسان به زیبایی گرافیکی سیستم عامل خود اهمیت نمی دهند (شاید حتی بیشتر از کاربران عادی حساس باشند) اما "کارایی" در درجه ی اول اهمیت قرار دارد. با این اوصاف، محبوب ترین سیستم عامل میان برنامه نویسان چیست؟ برای یافتن پاسخ به این سوال، با سکان آکادمی همراه باشید.

اگر به آمار و ارقام منتشر شده در تمامی گزارشات جهانی نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که سهم سیستم عامل های OS X اپل و همینطور لینوکس در مقایسه با سیستم عامل ویندوز مایکروسافت بسیار کوچک است اما این دو سیستم عامل (OS X و Linux) در میان برنامه نویسان، طرفداران زیادی دارند.

نتایج آخرین آمارگیری سایت Stack Overflow برای سال 2016 به تازگی منتشر شده اند و بر اساس آن ها، محبوبیت سیستم عامل اپل OS X به طور مداوم در حال رشد است. این اطلاعات که از 56,033 توسعه دهنده از سراسر جهان جمع آوری شده، نشان می دهد که 26.2 درصد از برنامه نویسان جهان، از سیستم عامل اپل استفاده می کنند.

به بیانی دیگر، محبوبیت سیستم عامل های GNU/Linux در بین برنامه نویسان در حال کاهش است؛ موضوعی که تاحدودی جای تعجب دارد. با این حال، اگر سهم ویندوز را در حالت کلی در نظر بگیریم (مجموع سهم XP، 7، 8 و 10)، مایکروسافت همچنان با فاصله ی زیادی توانسته دل برنامه نویسان را به دست آورد. به طور دقیق تر، 22.5 درصد از برنامه نویسان از ویندوز 7 استفاده می کنند، 8.4 درصد از ویندوز 8 و 20.8 درصد از ویندوز 10.

دو سال پیش، توزیع های لینوکس دومین جایگاه محبوبیت را در اختیار داشتند. بنابر اطلاعات جدید، توزیع Ubuntu همچنان با داشتن 12.3 درصد از سهم بازار، بسیار محبوب تر از سایر توزیع های لینوکسی است. پس از اوبونتو، Canonical’s OS، Fedora، Mint و Debian قرار دارند.

شما -به عنوان یک برنامه نویس- از چه سیستم عاملی استفاده می کنید و آیا آمار و ارقام ایران با آمارهای جهانی همخوانی دارد؟ نظرات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon