مصاحبه با Lynda Weinman (مؤسس سایت لیندا)

مصاحبه با Lynda Weinman (مؤسس سایت لیندا)

Lynda Weinman، مؤسس سایت Lynda.com، را می‌توان به عنوان یکی از پیشروترین افراد در زمینهٔ آموزش آنلاین در دنیا قلمداد کرد. در سال 1995 او به همراه همسرش شرکت لیندا را تأسیس کردند و در حال حاضر سایت لیندا با بیش از چند هزار دورهٔ آموزشی مختلف به ارائهٔ خدمات آموزشی در زمینهٔ نرم‌افزار، برنامه‌نویسی، طراحی و ... به صورت آنلاین می‌پردازد. پیشینهٔ حرفه‌ای Lynda Weinman به هالیوود برمی‌گردد جایی که وی به عنوان اَنیماتور و طراح جلوه‌های ویژه کار می‌کرد. همچنین او به تدریس دوره‌هایی در زمینهٔ رسانه‌های دیجیتال و انیمیشن نیز می‌پرداخت که در ادامه مصاحبه‌ای که با ایشان انجام شده است را خواهیم خواند.

ایدهٔ اولیهٔ این سایت آموزشی از کجا شکل گرفت؟
در سال 1995 برای آنکه خودم طراحی وب را یاد بگیرم، سایت لیندا را راه‌اندازی کردم. در آن زمان در کالج هنر دورهٔ طراحی تدریس می‌کردم اما خیلی دوست داشتم تا به دانشجویانم چیزهایی در مورد وب بیاموزم. پس از آنکه خودم با وب و پروسهٔ طراحی وب آشنا شدم، در همان زمان بود که بیش از آنکه به تدریس بپردازم، وقت خود را صرف نوشتن کتابی در مورد طراحی وب کردم که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و از سایت لیندا هم به عنوان مکانی برای بسط و گسترش کتابم استفاده می‌کردم. این کتاب آن‌‌قدر موفق شد که از سود آن توانستیم اولین خانهٔ خود را در کالیفرنیا خریداری کنیم.

از آنجا که خیلی دلم برای تدریس تنگ شده بود، شوهرم ایدهٔ باز کردن یک مدرسهٔ طراحی وب را به من داد و من هم موافقت کردم. فقط با گذشت سه سال، مدرسه با موفقیت چشمگیری روبه‌رو شد اما پس از وقایع 11 سپتامبر و Dot Com Crash، برهه‌ای در دههٔ 90 میلادی که طی آن بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین ورشکسته شدند، شرایط بازار کاملاً تغییر کرد. به طور مثال، مردم دیگر خیلی تمایل به بیرون رفتن از خانه نداشتند و در آن زمان بود که تصمیم گرفتیم دوره‌های مدرسهٔ طراحی‌مان را به صورت آنلاین برگزار کنیم که البته در این رویکرد جدید ایدهٔ ما خیلی بزرگ‌تر از یک سایت آموزشی ساده بود.

عمده‌ترین چالش‌های شما در این مسیر چه بوده‌اند؟
فکر می‌کنم بزرگ‌ترین چالش مقیاس کار بود. افرادی که یک استارتاپ به راه می‌اندازند، همیشه آرزو می‌کنند که ای کاش هرچه زودتر کسب‌وکار نوپای ایشان ترقی کند اما افراد کمی هستند که چنین رشد و پیشرفتی را تجربه می‌کنند چرا که چنین پیشرفتی حول یکسری تصمیمات می‌چرخد که اگر درست اتخاذ شوند، منجر می‌گردند در بهترین جایگاه قرار گرفته و بالتبع سود خوبی هم به دست آورید و اگر هم درست اتخاد نشود، نتیجه کاملاً مشخص خواهد بود. از دید من، دو چالش عمدهٔ پیش روی ما اول مقیاس کار هم در ارتباط با تعداد دانشجویان و هم تکنولوژی‌های مورد استفاده بود و دومین چالش هم این بود که از یک کلاس درس سُنتی به یک آکادمی آنلاین تغییر شکل دهیم.

آیا فکر می‌کنید تمرکز روی آموزش‌های مرتبط با تکنولوژی یک مزیت محسوب می‌شد؟
سؤال خوبی است. شاید حق با شما باشد اما از آنجا که تخصص من در زمینهٔ طراحی دیجیتال، فیلم‌سازی و طراحی تعاملی و در نهایت طراحی وب بود، فکر می‌کنم که همهٔ اینها مزیتی برای من محسوب می‌شدند تا قدرت و اهمیت اینترنت، طراحی و تجربهٔ کاربری را درک کنم و داشتن تجربه در این زمینه برگ‌برندهٔ من بود.

مزیت دیگرم این بود که یک مدرس کلاس حضوری هم بودم. بسیاری از افراد به آموزش به دید یک تجارت پول‌ساز نگاه می‌کنند اما این در حالی است که سایت لیندا به شکلی خیلی خاص کار خود را شروع کرد. من معلم بودم و شغلم را هم خیلی دوست داشتم و از همین روی بود که اینترنت برایم به منزلهٔ وسیله‌ای بود که از آن طریق می‌توانستم به افراد بیشتری در آنِ واحد درس دهم.

چه‌طور است که فقط با گرفتن چند دلار از کاربران خود در ماه می‌توانید به کارتان ادامه دهید؟
ما حتی فکر تغییر قیمت را هم به ذهن خود راه نمی‌دهیم چرا که با همین قیمت کم توانسته‌ایم بیزینس خوبی ایجاد کنیم. کاری که ما کردیم این بود که تعداد کاربران خود را افزایش دادیم؛ به عبارت دیگر، تعداد کاربران زیاد با هزینهٔ دورهٔ پایین. افرادی که در دوره‌ها ثبت‌نام می‌کنند بر این باورند که با صرف هزینه‌ای اندک، ارزشی زیاد به دست می‌آورند و همین مسئله یکی از رموز موفقیت ما بوده است.

نظر شما در مورد دیگر سایت‌هایی که به صورت رایگان به آموزش می‌پردازند چیست؟
نمی‌توانم بگویم که آیا ما بهتر هستیم یا آن‌ها. هیچ‌وقت نمی‌توان گفت که یک سرویس و یا یک محصول برای همیشه مناسب حال قشر خاصی خواهد بود چرا که این قضیه در طول زمان دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد اما این را فراموش نکنیم که ارائهٔ دوره‌های آنلاین با یک قیمت خیلی نازل این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم به مدرسین و کارمندان حقوق خوبی پرداخت کنیم مضاف بر اینکه بتوانیم دوره‌های جدید را هم به لیست دوره‌های خود اضافه کنیم.

حال اگر شما به صورت رایگان به ارائه آموزش بپردازید، انجام این کارها خیلی سخت خواهد بود چرا که در این صورت یا باید روی کمک یک سرمایه‌گذار حساب کنید و یا چشم به دست کسانی دوخت که قصد دارند به شما صدقه (دونیت) بدهند و یا از طریق تبلیغات هزینه‌های خود را جبران کنید. من اگر سر چنین چندراهی قرار بگیرم، مسلماً همین راهی را که اکنون پیموده‌ام را دنبال خواهم نمود.  

به نظر شما دوره‌های آموزشی آنلاین به درد چه کسانی می‌خورد؟
به عقیدهٔ من دوره‌های آنلاین برای کسانی خوب است که پول و زمان کافی برای رفتن به کلاس‌های حضوری ندارند و فکر می‌کنم که آموزش باید برای همه در دسترس باشد اما فراموش نکنیم که آموزش حضوری مزایای خیلی زیادی دارا است. اگر فرض کنیم شما در یک کشور جهان سوم زندگی می‌کنید یا پول کافی برای رفتن به کلاس ندارید، در این شرایط است که مزیت آموزش آنلاین ارزان قیمت خود را نشان می‌دهد.

فراموش نکنیم که در کلاس‌های حضوری ما علاوه بر علم و دانش، تجربه هم کسب می‌کنیم، مهارت‌های اجتماعی را یاد می‌گیریم، کار گروهی را فرا می‌گیریم، یاد می‌گیریم که به چه شکل می‌توان مشکلات را حل کرد و غیره.  همهٔ این مهارت‌ها در زندگی فردی و اجتماعی به کار می‌آیند اما این در حالی است که در کلاس‌های آنلاین نمی‌توان چنین تجربیاتی را انتقال داد.

پیشنهاد من برای کسانی که نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند این است که در کلاس‌های آنلاین شرکت کرده، چیزی را یاد بگیرند سپس برای آنکه بتوانند به تعامل با دیگر افراد بپردازند، سعی کنند وارد کارهای حضوری، گروهی و تیمی شوند.

آیا فکر می‌کنید که دوره‌های لیندا می‌توانند به درک بهتر واحدهای دانشگاهی کمکی کنند؟
چرا که نه. زمانی که شما سر کلاس هستید، از تجربهٔ یادگیری منظمی برخوردارید و این در حالی است که هر کسی از تجربهٔ یادگیری یکسانی برخوردار خواهد بود. چیزی که خیلی خوب است اینکه دوره‌های آنلاین می‌توانند فارغ از زمان و مکان یا روز و شب به مخاطب کمک کنند و در دوره‌های آنلاین شما یک مفهوم را می‌توانید بارها و بارها مرور کرده و یادگیری خود را تقویت کنید.

فناوری‌های جدید با چه سرعتی در لیندا در معرض استفادهٔ کاربران قرار می‌گیرند؟
ما به جز آخر هفته‌ها، هر روز داریم دوره‌های جدید ضبط می‌کنیم. بخشی از اعضای تیم لیندا این وظیفه را دارند تا ویدیوهای آموزشی را ضبط کنند و علاوه بر این، برخی متخصصین ما این وظیفه را دارند تا حوزه‌های جدید را شناسایی کرده و از مدرسین بخواهند تا به آموزش در آن زمینه‌ها بپردازند. جالب است بدانید هر کسی که دوره‌ای را تدریس می‌کند، در آن حوزه متخصص است. مثلاً اگر کسی دورهٔ برنامه‌نویسی را تدریس می‌کند، حتماً باید یک دولوپر حرفه‌ای باشد.

با وجود این، برخی افراد به ما پیشنهاد ایجاد دوره‌های مد نظر خود را می‌دهند اما خیلی به درخواست افراد برای طراحی دوره‌های جدید اتکا نمی‌کنیم بلکه سعی می‌کنیم ببینیم که در آینده چه دوره‌هایی مورد نیاز جامعه است و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم. به طور مثال، خیلی پیش از آنکه جامعه بفهمد که شرکت ادوبی قصد دارد گروه نرم‌افزارهای Creative Cloud خود را به بازار عرضه کند، ما از این موضوع اطلاع داشتیم و همین مسئله باعث شد تا بتوانیم برای محصولات جدید ادوبی برنامه‌ریزی کنیم.

به نظر شما تا چند سال آینده آموزش آنلاین به چه شکل پیش خواهد رفت؟  
به نظرم آموزش آنلاین بیش از پیش محبوب خواهد شد و دیگر خیلی در مورد خوب یا بد بودن آن بحث نخواهد شد اما در عین حال اعتقاد دارم که به هیچ وجه آموزش آنلاین جای کلاس‌های حضوری را نخواهد گرفت اما قطعاً راهی مطمئن برای کسانی خواهد بود که آموزش آنلاین مناسب حال‌ ایشان است.

آموزش آنلاین در زمینهٔ هر آنچه که از طریق تکنولوژی امکان‌پذیر باشد بهبود پیدا خواهد کرد به طوری که آموزش از طریق ویدیو، محتوای آموزشی تعاملی و ارتباط دوطرفه خیلی نسبت به آموزش‌های متنی اینترنتی بهتر هستند. واقعیت امر آن است که من خیلی دوست دارم روزی بتوان یک ویدیوی تعاملی داشت. یکی از شعارهای ما در طراحی دوره‌های آموزشی این است که «اگر می‌خواهی چیزی را به من یاد دهی، آن را به من نشان بده نه اینکه برایم تعریفش کنی.» به عبارت دیگر، ما قصد داریم به صورت بصری-تجربی مفاهیم را به دانشجویان بیاموزیم.

سخن آخر شما چیست؟
این ایده که همهٔ ما یکسان هستیم، همه یک طور یاد می‌گیریم و همهٔ ما دانش یکسانی داریم به هیچ وجه درست نیست! شاید قبلاً این طرز تفکر درست بود، اما از این پس با ظهور کامپیوتر و اینترنت این ایده دیگر به هیچ وجه درست نخواهد بود.

در پایان،‌ نیاز به توضیح است که کمپانی لیندا در سال ۲۰۱۵ به تصاحب شرکت لینکداین درآمد و چندی بعد هم این شبکهٔ اجتماعی به تصاحب غول نرم‌افزاری دنیا یعنی مایکروسافت درآمد که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به ترتیب به مقالات خرید سایت Lynda.com به مبلغ ۱/۵ میلیارد دلار توسط شرکت لینکداین و چرا لینکدین با قیمت 26 میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته شد؟ مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon