راز موفقیت در مصاحبه‌های برنامه‌نویسی از زبان یک دولوپر فیسبوک

راز موفقیت در مصاحبه‌های برنامه‌نویسی از زبان یک دولوپر فیسبوک

فیسبوک یکی از شرکت‌های مورد علاقهٔ بسیاری از دولوپرها است و مهندسان بسیاری برای استخدام در این شرکت تلاش می‌کنند چرا که حضور در این شرکت بزرگ، فرصت‌های بی‌نظیری برای توسعه‌دهندگان از همان روز اول کار ایجاد می‌کند که در همین راستا در ادامه با رموز موفقیت در مصاحبه‌های استخدامی این شرکت از زبان یکی از دولوپرهایش آشنا می‌شویم.

فیسبوک هزاران کارمند دارد که در صدها آفیس مختلف مشغول به کار هستند. اگر شما هم دوست دارید تا به تیم مهندسی فیسبوک بپیوندید، از حالا باید خودتان را برای مصاحبه‌های مختلفی که برخی واقعاً چالشی هستند آماده کنید. ابتدا در یک مصاحبهٔ تلفنی، تجربیات و علائق متقاضیان کار در فیسبوک ارزیابی می‌شود سپس در مصاحبهٔ تلفنی دوم از طریق یکی از مهندسان شرکت بیشتر بر مسائل فنی تمرکز می‌شود که اگر این دو مرحله به خوبی پیش بروند، داوطلب کار در شرکت برای مصاحبهٔ حضوری به دفتر دعوت می‌شود. این داوطلبان پس از بازدید از دفتر، باید در یک تست کدنویسی نیز شرکت کنند.

Dwayne Reeves یک مهندس نرم‌افزار است که نکته‌هایی برای موفقیت در آخرین مرحلهٔ مصاحبهٔ استخدام در فیسبوک را با دیگران به اشتراک گذاشته است. او بیش از ۴ سال در فیسبوک کار کرده و در توسعهٔ زبان Hack و بهبود سیستم حریم خصوصی این شرکت نیز نقش بسزایی داشته است که در ادامه با نقطه‌نظرات وی در این باره بیشتر آشنا خواهیم شد.

برای روشن کردن یک مسئله، سؤال بپرسید 
در جریان مصاحبهٔ حضوری، سؤالی مطرح می‌شود. به عنوان مثال، شما مشغول کار کردن بر روی یک قابلیت اصلاح خودکار کلمات هستید و از شما خواسته شده تا کدی بنویسید که اشتباهات تایپی رایج و کلمات فاقد معنی را در نظر نگیرد و شکل صحیح کلمه را جایگزین کند. ضمناً این نکته را نیز فراموش نکنید که این مصاحبه بر روی یک تخته وایت‌برد و در حضور مصاحبه‌کننده انجام می‌شود.

در واقع، شما تنها نیستید و با کامپیوتر کار نمی‌کنید چرا که قرار است این مصاحبه تعاملی باشد. وی در این باره می‌گوید اشتباه رایج اکثر افراد در مصاحبه‌های فنی این است که فکر می‌کنند سؤال پرسیدن کار خوبی نیست که این طرز فکر اشتباه است. بسیاری از سؤال‌های مطرح‌شده ممکن است مبهم و دوپهلو باشند و قبل از اینکه شروع به کار کنید، باید تمامی ابهامات را برطرف کنید و مسئله را تا حد امکان روشن کنید.

قبل از نوشتن هر چیز، رویکرد و شیوهٔ کار خود را توضیح دهید 
او در این باره می‌گوید که به یاد داشته باشد که همواره عمیق فکر کنید. شیوهٔ دست یافتن به پاسخ یک سؤال، به اندازهٔ نتیجهٔ نهایی آن حائز اهمیت است و قبل از اینکه شروع به نوشتن پاسخ خود کنید، رویکرد و شیوهٔ کار خود را به مصاحبه‌کننده توضیح دهید که بدین ترتیب او متوجه خواهد شد که چه در سر دارید و برای رسیدن به چه هدفی تلاش می‌کنید.

از زبان برنامه‌نویسی که به آن بیشتر تسلط دارید، استفاده کنید 
این دولوپر فیسبوک می‌گوید که معمولاً در مصاحبه‌ها می‌توانید از هر زبان برنامه‌نویسی که با آن راحت‌تر هستید استفاده کنید و به طور کلی مصاحبه‌کننده‌ها بر توانایی‌های استدلالی شما و میزان توجه‌تان به جزئیات تمرکز می‌کنند نَه نام زبان برنامه‌نویسی.

قبل از ارائهٔ پاسخ خود، آن را با یک مثال ساده بررسی کنید 
قبل از ارائهٔ پاسخ‌تان، آن را با یک مثال ساده بررسی کنید و نتایج را دنبال کنید. وی همچنین می‌گوید که هر چقدر زودتر از مصاحبه‌کنندهٔ خود باگ‌های کدتان را پیدا کنید، برای شما بهتر است.

برای توضیح عملکرد کدهایی که نوشته‌اید، آماده باشید 
اگر در کدهای شما هیچ باگی وجود نداشته باشد، مصاحبه‌کننده از شما می‌پرسد که آن را چه‌طور تست خواهید کرد. این دولوپر فیسبوک در این باره می‌گوید که مصاحبه‌کننده انتظار دارد تا متقاضیان بتوانند از پس تجزیه و تحلیل موارد حاشیه‌ای برآیند و بررسی کنند آیا کدی که نوشته‌اند در شرایط دیگر نیز قابل‌اجرا است یا خیر.

راه‌حل‌های جایگزین پیشنهاد کنید 
فردی که با شما مصاحبه می‌کند می‌خواهد تا کدی که نوشته‌اید را آنالیز کرده و مزایا و معایب آن را توضیح دهید و آن را با راه‌حل‌های موجود و جایگزین مقایسه کنید. هدف از چنین کاری این است که مصاحبه‌کننده متوجه شود که آیا این توانایی را دارید که برای یک مشکل چندین راه‌حل ارائه دهید و در میان آن‌ها بهترین را انتخاب کنید یا خیر.

سؤالاتی دربارهٔ شرکت بپرسید 
حتی اگر بتوانید سؤال مطرح‌شده را حل کنید اما بعد از آن چیزی برای گفتن نداشته باشید، نمی‌توانید از این مرحله سربلند بیرون بیایید! سؤالاتی دربارهٔ محیط، برنامه‌ها و فرهنگ رایج در فیسبوک آماده کنید و زمانی که مصاحبه‌کننده پس از موفقیت در مرحلهٔ کدنویسی با متقاضی صحبت می‌کند، به دنبال این است که حقایقی را دربارهٔ او متوجه شود؛ حقایقی از جمله اینکه چه چیزی متقاضیان را برای پیوستن به فیسبوک علاقمند کرده است چرا که فلسفهٔ فیسبوک در استخدام نیرو این است که استعداد یک ضرورت برای استخدام است اما شور و شوق واقعی برای پیوستن به شرکت است که سبب می‌شود شما بتوانید به این شغل دست پیدا کنید.

جمع‌بندی
نیاز به توضیح نیست که کمتر دولوپر ایرانی را می‌توان یافت که این فضا برایش ایجاد گردد که بتوانند در شرکت بزرگی همچون فیسبوک مشغول به کار شود و در ظاهر این مقاله خیلی کاربردی به نظر نمی‌رسد اما اگر از یک بُعد دیگر به این قضیه نگاه کنیم، شرایط کاملاً متفاوت می‌شود. به طور مثال، مدیران استخدامی شرکت‌های فناوری ایرانی می‌توانند چنین رویکردهایی را برای فرایند استخدامی خود در نظر بگیرند تا در نهایت کیفیت منابع انسانی ایشان ارتقاء یابد.

در پایان اگر علاقمند هستید بدانید که در یک جلسهٔ مصاحبه در فیسبوک چه سؤالاتی از متقضیان احتمال دارد پرسیده شود، می‌توانید به مقالهٔ‌ سؤالات دشواری که در مصاحبه‌های فیسبوک ممکن است از متقاضیان بپرسند مراجعه نمایید.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. آیا چنین استراتژی‌هایی برای یافتن شغلی مناسب به عنوان یک دولوپر در فضای کسب‌وکار ایران راه‌گشا هستند؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon