عرضهٔ مفسر Kotlin برای لینوکس در قالب یک Snap

عرضهٔ مفسر Kotlin برای لینوکس در قالب یک Snap

در طول سال ۲۰۱۷، پذیرش و مقبولیت زبان برنامه‌نویسی #کاتلین به سرعت صورت گرفت. جدا از تعداد زیاد ویژگی‌ها و فیچرهای عالی این زبان برنامه‌نویسی، اطلاعیهٔ گوگل مبنی بر تبدیل این زبان به یک زبان رسمی پشتیبانی شده برای توسعهٔ اپ‌های اندرویدی نیز بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دلیل این پذیرش بوده است (Kotlin علاوه بر اینکه یک زبان برنامه‌نویسی چندمنظوره است، می‌تواند در ساخت اپلیکیشن‌های مختلف نیز استفاده شود). 

برای آسان‌تر کردن زندگی دولوپرها، شرکت JetBrains (سازندهٔ کاتلین) امکان نصب مفسر این زبان در قالب یک Snap را برای کامیونیتی گنو/لینوکس فراهم کرده است. در حقیقت، از این پس دولوپرهای کاتلین می‌توانند تنها با یک کلیک، مفسر این زبان برنامه‌نویسی را روی توزیع لینوکسی مد نظر خود نصب کنند (همچنین لازم به ذکر است که یک اِسنَپ می‌تواند تمامی آپدیت‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کند).

Snap چیست؟
برای کسانی که با مفهوم Snap آشنایی ندارند، باید بگوییم که اِسنَپ‌ها پکیج‌هایی هستند که به سادگی توسط دولوپرها ایجاد شده و به مراتب ساده‌تر هم توسط کاربران قابل نصب هستند. این دست پکیج‌ها اصطلاحاً Auto-update بوده و امنیت بیشتری را برای محیط‌های مختلف لینوکس فراهم می‌آورند. همچنین هر اِسنَپ‌ حاوی کلیهٔ دیپندنسی‌ها (سایر پیکج‌های مورد نیاز برای اجرای اپلیکیشن) است به طوری که بدون نیاز به هیچ‌گونه تغییر خاصی، قابلیت اجرا روی اکثر توزیع‌های لینوکسی را دارند (به طور مثال، یکی از مزیت‌های نصب کاتلین به صورت یک اِسنَپ روی لینوکس، این است که دیگر نباید نگران هیچ کدام از فایل‌های پیش‌نیاز -مانند JDK- بود).

Jamie Bennet یکی از مهندسان Canonical با قدردانی از این حرکت، اظهار داشته است که این کار نشان‌دهندهٔ اعتماد JetBrains به زبان برنامه‌نویسی ابداعی خود است. او همچنین افزود:

کاتلین بسیار محبوبه و افزودنش به اِسنَپ‌هایی که تمرکز دولوپرها روی آن‌هاست و دسترسی آسون، پلتفرم فوق‌العاده قدرتمندی رو برای تولید و توزیع نرم‌افزارهای مختلف فراهم کرده.

چیزی که این اقدام کمپانی JetBrains را خاص‌تر می‌کند این است که Kotlin Snap بر روی بسیاری از توزیع‌ها از جمله Arch Linux ،openSUSE ،Manjaro ،Debian و Linux Mint کار می‌کند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon