Scrimba: تجربهٔ بهتر یادگیری کدنویسی به صورت تعاملی از طریق ویدیو

Scrimba: تجربهٔ بهتر یادگیری کدنویسی به صورت تعاملی از طریق ویدیو

Scrimba پلتفرمی برای آموزش و اشتراک کد از طریق Screencast با قابلیت تعامل هم‌زمان است. در سال‌های اخیر آموزش کدنویسی در بستر وب پیسرفت چشمگیری داشته است که یکی از آسان‌ترین و اثر‌بخش‌ترین روش‌ها برای آموزش و آموختن کد‌نویسی، آموزش‌های ویدیویی است. یوتیوب ویدیو‌های رایگان بسیاری برای آموزش توسعهٔ اپلیکیشن برای افراد مبتدی دارد؛ اما اسکرین‌کست‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند چرا که می‌توان به سرعت قطعه کد و ویژگی‌هایی که توسعه داده‌ایم را ضبط و منتشر کنیم. به‌علاوه، ویدیو‌های اسکرین‌کست حجم فایل بسیار پایین‌تری دارند و برای سرعت‌های پایین اینترنت بسیار مناسب هستند. 

اما مشکل مهمی که آموزش از طریق ویدیو -چه از طریق اسکرین‌کست و چه فرمت معمولی- دارد، غیر‌تعاملی بودن آن است؛ به عبارت دیگر، امکان ویرایش، کپی/پیست کردن و اجرای کد توسط شما در حین تماشای ویدیوی ‌‌آموزشی وجود ندارد و فقط باید تماشا کنید. همچنین، مشکل دیگر این‌ است که تولید محتوای ویدیویی به طور عذاب آوری زمان‌بر است؛ دانلود نرم‌افزار ضبط از اسکرین، راه‌اندازی سیستم (ویراشگر/کنسول، اندازهٔ فونت، تمیز‌کاری‌های تکراری) مشکلات سینک‌ کردن صدا، دوباره‌کاری، آپلود کردن با سرعت پایین، اینکود شدن ویدیو توسط سرویس اشتراک‌گزاری ویدیو و غیره.

Per Harald Borgen و دوستانش موفق به خلق تکنولوژی‌ای شده‌اند که به نظر می‌رسد راه‌حل این قبیل مشکلات است و به گفته وی:

هدف اسکریمبا این است که یادگیری آنلاین رو بهتر از یادگیری حضوری بکنه.

Scrimba چیست و چطور از آن استفاده کنیم؟
Scrimba پلتفورمی برای تولید ویدیو‌های اسکرین‌کست کدنویسی است. شاید در نگاه اول مانند ویدیو‌های دیگر به نظر برسد، اما وجه تمایز آن قابلیت تعامل یا به اصطلاح Interactive بودن آن است؛ به عبارت دیگر، به عنوان بینندهٔ اسکرین‌کست می‌توانید کدها را در لحظه ریفکتور کنید! در واقع، اسکریمبا یک روش جدید برای به اشتراک گذاشتن کدها، مثال‌ها و آموزش‌های برنامه‌نویسی از طریق اسکرین‌کست است.

Scrimba همچنین یک ابزار فوق‌العاده برای کسانی است که می‌خواهند در حوزهٔ آموزش کدنویسی -به‌ خصوص سمت کاربر- فعالیت داشته باشند، اما با محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مواجه هستند. به طور کلی، تولید یک اسکرین‌کست کار بسیار راحتی است؛ اصلاً لازم نیست چیزی دانلود یا آپلود کنید فقط به سادگی وارد محیط ویراشگر مبتنی بر وب موجود در این وب‌سایت می‌شوید، دکمهٔ Recorde را می‌زنید و شروع به صحبت‌ کردن در حین کدنویسی می‌کنید.

لازم به ذکر است که استفاده از این وب‌سایت کاملاً رایگان است و می‌توانید بدون ثبت‌‌نام، از آموزش‌ها استفاده کنید؛ البته برای ذخیره کردن ویدیو‌های مورد علاقه و کامنت‌گذاری، باید در سایت ثبت‌نام کنید.

یک ویژگی خوب دیگر Scrimba این است که چگونه حس یک وب‌ اپلیکیشن را به مخاطب منتقل می‌کند؛ سرعت لود صفحات شگفت‌انگیز است و به راحتی می‌توانید به گشت‌و‌گذار در آن بپردازید (پس از چند دقیقه کار با این سرویس، فوراً با آن ارتباط برقرار خواهید کرد و احساس می‌کنید با ترکیبی از یک ویرایشگر مبتنی بر وب و یک ویدیو معمولی طرف هستید که می‌توانید ویدیو را متوقف کنید، تغییر ایجاد کنید، بلافاصله نتیجه‌اش را در مرورگر خود ببینید و دوباره ویدیو را ادامه دهید). همچنین در بالای صفحه اصلی سایت، محبوب‌ترین دسته‌بندی‌ها قرار داده شده‌اند که شامل CSS ،HTML و Javascript و لایبرری‌هایی مثل React می‌باشد.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon