مایکروسافت زبان برنامه‌نویسی کوانتومی #Q را معرفی کرد!

مایکروسافت زبان برنامه‌نویسی کوانتومی #Q را معرفی کرد!

در کنفرانس Ignit که در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار شد، کمپانی مایکروسافت کامپیوترهای کوانتومی را در میان سه فناوری کلیدی که صنعت تکنولوژی را متحول خواهند کرد برشمرد. این شرکت همچنین اعلام کرد که برنامه‌هایش را برای انتشار یک زبان برنامه‌نویسی جدید برای کامپیوترهای کوانتومی، تا آخر سال 2017 منتشر خواهد کرد.

حال این شرکت به وعدهٔ خود عمل کرده و نسخه‌ای رایگان از کیت توسعهٔ کوانتومی (QDK) را به بازار عرضه کرده است (QDK‌ مخفف واژگان Quantum Development Kit است). این کیت شامل شبیه‌ساز محاسبات کوانتومی، زبان برنامه‌نویسی #Q (کیوشارپ) و سایر منابع برای شروع کار است. مایکروسافت زبان برنامه‌نویسی #Q را این‌گونه توصیف کرده است که: 

کیوشارپ یک زبان برنامه‌نویسی اصطلاحاً DSL است که برای کدنویسی الگوریتم‌های کوانتومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان برای نوشتن ساب‌پروگرم‌ها یا همان زیربرنامه‌هایی است که روی یک پردازندۀ کوانتومی اجرا می‌شوند.

در صورت تمایل به آشنایی با نحوۀ برنامه‌نویسی برای کامپیوترهای کوانتومی با زبان #Q، اگر با ویژوال استودیوی مایکروسافت کار کرده باشید، مشکل خاصی نخواهید داشت و با محیطی آشنا مواجه خواهید شد؛ چرا که #Q عمیقاً با ویژوال استودیو درآمیخته و شبیه به این نرم‌افزار است.

با استفاده از شبیه‌ساز کوانتومی -که بخشی از این کیت است- می‌توانید یک کامپیوتر کوانتومی با حدود قدرت پردازش 30 کیوبیت را در لپ‌تاپ خود شبیه‌سازی کنید. بنابراین دیگر نیازی به سرورهای ریموت و ابری نخواهید داشت. در صورت تمایل برای جابه‌جایی مرزهای پردازش و شبیه‌سازی بیش از 40 کیوبیت قدرت پردازش، می‌توانید از شبیه‌ساز مبتنی بر Azure استفاده کنید (Azure نام پلتفرم کلود مایکروسافت است که به شما قدرت بیشتری برای پردازش‌های کوانتومی می‌دهد).

لازم به ذکر است که مایکروسافت با شرکت‌های دیگری همچون گوگل و آی‌بی‌‌ام در این صنعت رقابت می‌کنند تا کامپیوترهای کوانتومی واقعی که قدرت آنها از تعداد انگشت‌ شمار کیوبیت‌های شبیه‌سازی شده بیشتر هستند را توسعه دهند. زمانی که مایکروسافت بتواند یک کامپیوتر کوانتومی با اهداف عمومی تولید کند، آنگاه برنامه‌های توسعه یافته توسط این کیت پشتیبانی می‌شوند. Krysta Svore یکی از محققان اصلی مایکروسافت در این باره گفته است:

زیبایی این زبان برنامه‌نویسی در اینه که وقتی کدهای حاصل از این زبان رو به یک سخت‌افزار کوانتومی متصل می‌کنیم، از آن پس برنامه‌ها نیازی به تغییر دیگری نخواهند داشت.

همچنین اگر علاقمند به مبحث کامپیوترهای کوانتومی هستید، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقالهٔ‌ کامپیوتر کوانتومی (Quantum Computer) چیست؟ مراجعه نمایید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon