آشنایی با ویژگی‌های Kotlin نسخهٔ 1.2

آشنایی با ویژگی‌های Kotlin نسخهٔ 1.2

بعد از انتشار نسخۀ 1.0، کاتلین به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی‌ رسمی برای اندروید انتخاب شد و شاهد این ادعا هم اینکه آخرین نسخۀ اندروید استودیو هم از آن پشتیبانی مستقیم می‌کند و کاتلین یکی از تِرِندهای زبان‌های برنامه‌نویسی شده است.

نسخۀ 1.1 زبان برنامه‌نویسی کاتلین امکان پشتیبانی از جاوااسکریپت را فراهم کرد تا بتوانید کدهای آن را در مرورگر اجرا کنید اما در نسخهٔ 1.2، امکان تبادل کدها بین ماشین مجازی جاوا (JVM) و جاوااسکریپت (JS) فراهم شده تا به دولوپرها این امکان را دهد تا بیزینس‌ لاجیک اپلیکیشن خود را بنویسند و آن را در همۀ سطوح (بک‌اند، فرانت‌اند و نسخۀ اندروید) مورد استفاده قرار دهند.

تیم کاتلین اعلام کرده است که آنها مشغول کار روی لایبرری‌هایی هستند تا قابلیت کراس‌پلتفرم را وارد این زبان سازند و در حال حاضر هم تمرکز آنها روی پروژه‌های مالتی-پلتفرم است (یک پروژۀ مالتی-پلتفرم این امکان را فراهم می‌کند تا همۀ سطوح اپلیکیشن خود را از جمله بک‌اند، فرانت‌اند و نسخۀ اندروید را با یک کدبیس بسازید. این پروژه‌ها شامل ماژول‌هایی هستند که سورس‌کد آنها وابسته به پلتفرم خاصی نیست؛ همچنین این پروژه‌ها حاوی برخی ماژول‌های خاصی هستند که کدهای نوشته شده برای آنها وابسته به JVM یا JS است که به منظور استفاده از کدهای نوشته شده برای یک پلتفرم خاص، می‌بایست اقدام به ایمپورت کردن وابستگی‌های مورد نیاز کرد).

این دست لایبرری‌ها به شکل test ،.html. و serialization. عرضه می‌شوند. Test این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا کدهای خود را یک بار بنویسید و آن را روی JVM و JS اجرا کنید. HTML رندرینگ ایزومورفیک را پشتیبانی می‌کند، که با استفاده از یک سورس‌کد، محتوای HTML را در بک‌اند و فرانت‌اند رندر می‌کند. Serialization هم از JSON یا ProtoBuf استفاده می‌کند تا آبجکت‌های کاتلین را بین سطوح مختلف اپلیکیشن شما مرتب کند.

کدهای Boilerplate نیز بهبود پیدا کرده‌اند. کاتلین 1.2، حدوداً 25% سریع‌تر از نسخهٔ 1.1 کامپایل می‌شود و از سینتکس‌های کوتاه‌تری برای انتقال آرگیومنت‌های متعدد به لیترال‌های آرایه‌ای استفاده می‌کند (همچنین نسخهٔ ۱.۲ لایبرری جدیدی برای ریاضیات تحت عنوان math. دارا است).

حال این سؤال به وجود می‌آید که آیا کاتلین برای iOS خواهد آمد یا خیر؟ به گفتۀ Chris Lattner، خالق زبان برنامه‌نویسی سوئیفت و کارمند کنونی گوگل، افراد زیادی در کمپانی گوگل در حال کار روی این زبان هستند و شاهد این ادعا هم کلون کردن سوئیفت توسط گوگل است. با این تفاسیر، اصلاً بعید نیست که کاتلین ریئکت نیتو بعدی باشد!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon