5 بانوی برنامه نویس که دنیا را متحول کردند

5 بانوی برنامه نویس که دنیا را متحول کردند

گاهی به نظر می‌‏رسد برنامه‏‌نویسی کامپیوتر، رشته‏‌ای است که آقایان بیشتر آن را انتخاب می‌کنند. بر طبق آمار سال 2016 این تفکر بر اساس داده‌‏ها و اطلاعات کارکنان در زمینه برنامه‏‌نویسی درست بوده است. اما این آمار در چند سال اخیر به شدت در حال تغییر و تحول می‏‌باشد. در کمپانی‌‏های بزرگ و شناخته‏‌شده جهان مانند اپل (Apple)، گوگل (Google)، لینکداین (LinkedIn)، یاهو (Yahoo) و توییتر (Twitter) حدود 20 درصد کارمندان سازمان را زنان برنامه‏‌نویس تشکیل می‌‏دهند. علاوه بر این زنان زیادی در طول تاریخ بوده‌اند که نه تنها زبان برنامه‌نویسی خاص خود را ساخته‌اند، بلکه دنیا را متحول کرده اند. در این مقاله 5 بانویی را که سهم قابل توجهی در برنامه‌نویسی داشته‌اند و دنیا را تغییر داده‌اند، معرفی می‏‌کنیم:

1. مارگارت هیفیلد همیلتون (Margaret Heafield Hamilton)

مارگارت همیلتون مدیر مهندسی نرم‌‏افزار پروژه‌‏ای بود که کد کامپیوتری راهنمای آپولو را نوشت. او در شرایطی مدیریت پروژه آپولو11 را به عهده گرفت که این پروژه به همراهی تیم برنامه‌‏نویسانی که در کنارش حضور داشتند در آزمایشگاه ابزار دقیق دانشگاه MIT (مؤسسه فناوری ماساچوست) به معنای واقعی کلمه، از صفر شروع شد. تیم همیلتون کدنویسی اولین کامپیوتر قابل حمل را انجام داد. نتیجه کار آن‏ها فرود بر روی ماه را امکان‏پذیر کرد و سپس برنامه‌نویسی ایستگاه فضایی اسکای‏‌لب (skylab) را در پیش گرفتند.

مارگارت همیلتون در طول مدتی که در ناسا حضور داشت در برنامه‌‏نویسی سیستم‌‏ها متخصص شد. اما همانطور که خودش در مصاحبه‏‌ای توضیح داد: «وقتی برای اولین بار وارد این حوزه شدم هیچکس نمی‏دانست که ما دقیقا چه کار می‏کنیم. مثل غرب وحشی بدون هیچ نقشه‏‌ی راهنمایی بود. دوره و آموزشی برای آن وجود نداشت.» کدهای او انسان را روی ماه فرستاد و موجب خلق مفهوم نرم‏‌افزار شد.

2. گریس موری هاپر (Grace Murray Hopper)

دکتر گریس هاپر دریاسالاری بود که در نوشتن و توسعه زبان‏‌های برنامه‏‌نویسی کامپیوتری قابل دسترس به زبان انگلیسی پیشگام شد. او معتقد بود که اجرای زبان‏های برنامه‏‌نویسی بر روی برنامه‏‌های تجاری و غیرعلمی نیازمند زبان ساده‏‌تری است. به دلیل اینکه برای کامپیوترها زبان انگلیسی تعریف نشده بود سال‏‌ها طول کشید تا ایده او پذیرفته و اجرا شود. اما گریس با پشتکار و پیگیری‏‌هایش در طول این مدت زبان COBOL (Common Business Orientated Language) را توسعه داد که در کدنویسی بتوان از کلمات معنادار به جای اعداد استفاده کرد. سابق بر این در مصاحبه‏‌ها و گفتگوهای تلویزیونی گریس هاپر را با لقب «ملکه نرم‏افزار» توصیف می‏‌کردند. هاپر نخستین مدرس برنامه‌‏نویسی کامپیوتر بود.

3. زنان اینیاک (The ENIAC Women)

این گروه از 6 بانوی جوان تشکیل شده بود که اولین کامپیوتر کاملا الکترونیکی و قابل برنامه‌‏ریزی را به عنوان بخشی از تلاش ارتش ایالات متحده در جنگ جهانی دوم توسعه دادند. هنگامی که ENIAC برای اولین بار رونمایی شد، از این گروه هیچ تقدیر و تشکری به عمل نیامد و آن‏ها را به عنوان اعضای رسمی پروژه معرفی نکردند. بیشتر بخش‏‌های سخت‏‌افزاری این کامپیوتر توسط مردان طراحی و تولید شد اما برنامه‏‌نویسی آن به طور کامل توسط 6 زن ریاضیدان به نام‏‌های جین بارتیک (Jean Bartik)، کاتلین آنتونلی (Kathleen Antonelli)، روث تيتلبام (Ruth Teitelbaum)، بتي هولبرتون (Betty Holberton)، مارلین ملتزر (Marlyn Meltzer) و فرانسس اسپنس (Frances Spence) انجام شد. حدودا پس از 50 سال نام این 6 زن وارد تالار مشاهیر فناوری شده است و به رسمیت شناخته شد.

4. آگوستا ایدا لاولیس (Augusta Ada Lovelace)

دختر لرد بایرون (Lord Byron) شاعر بریتانیایی، ایدا لاولیس یک ریاضیدان ویکتوریایی بود. او با چارلز بابیج (Charles Babbage) روی ماشین‌های محاسباتی او کار می‌کرد. چارلز او را «افسونگر اعداد» می‏‌نامید. در آن زمان تعداد کمی از زنان به تحصیل علوم و یا ریاضیات می‌‏پرداختند. لاولیس را بنیانگذار علوم محاسباتی و اولین برنامه‏‌نویس کامپیوتر در جهان می‏‌دانند. موزه علوم بریتانیا مدعی است که او با درک توانایی ماشین‌های محاسباتی توانسته است که محاسبات مدرن را تا یک قرن پیش‌بینی کند. هم اکنون در دنیای برنامه‏‌نویسی کامپیوتر، مسابقات سالیانه، جایزه و زبان برنامه‌‏نویسی به نام ایدا لاولیس وجود دارد.

5. جوآن کلارک (Joan Clarke)

جوآن کلارک در کنار آلن تورینگ (Alan Turing) در پارک بلتچلی (Bletchley Park)، مرکز کدشکن بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم، مشغول به کار بود. کلارک روی این پروژه برای شکستن رمزهای انیگمای آلمان کار کرد. او به همراه بقیه اعضای تیم کامپیوتری را ساختند که برای رمزگشایی کدهای آلمانی استفاده می‌‏شد. تلاش آن‏ها باعث شد جنگ جهانی دو سال زودتر به اتمام برسد. در فیلم تحسین‌‏برانگیز بازی تقلید (Imitation Game) شخصیت جوآن کلارک به طور کامل شناسایی و معرفی شده است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon