معرفی ۳ ابزار مایکروسافت برای رقابت با سایر کمپانی‌ها در سرویس‌های کلود

معرفی ۳ ابزار مایکروسافت برای رقابت با سایر کمپانی‌ها در سرویس‌های کلود

در این مطلب به معرفی ۳ راه‌حل مایکروسافت در کنفرانس Ignite برای غلبه بر رقبایی نظیر آمازون، گوگل و حتی اوراکل در زمینهٔ سیستم‌های کلود می‌پردازیم. رویداد ایگنایت برای مایکروسافت فرصتی بود که در آن برخی از تکنولوژی‌هایی را که مدت‌ها است کاربران در انتظار آنها بودند به صورت رسمی معرفی کند؛ مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سرویس‌ها که این شرکت قصد دارد تا با آنها به جنگ AWS آمازون در عرصهٔ کلود برود.

به طور کلی، مجموعه ابزارهای رقابتی مایکروسافت شامل موارد زیر است:
- دیتابیس SQL Server 2017
- ابزاری برای مهاجرت کاربران از دیتابیس اوراکل (Oracle Database Migration Tool)
- سیستم هیبریدی کلود Azure

پیش‌تر نیز درباره هر یک از موارد معرفی شده اطلاع‌رسانی‌های انجام شده بود اما هم اکنون پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام امکان خرید آنها نیز برای کاربران علاقه‌مند به محصولات مایکروسافت فراهم شده است که در ادامه به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که این شرکت قصد دارد با استفاده از آنها، در زمینهٔ سیستم‌های کلود به مصاف رقبای سرسختی چون Amazon Web Services و Google Cloud برود.

دیتابیس کانکشن
زبان SQL که بر گرفته از عبارت Structured Query Language است، استانداردی برای دیتابیس‌‌ها است که توسط برندهای بزرگی همچون مایکروسافت و اوراکل از آن استفاده می‌شود (معادل این عبارت در فارسی «زبان جستجوی ساخت‌یافته» است). SQL Server یکی از محصولات شناخته شده و قدیمی مایکروسافت است که در بسیاری از دیتاسنترهای بزرگ دنیا از آن استفاده می‌شود، اما نتایج آنالیز آمارها حاکی از آنند که میزان محبوبیت اس‌کیوال سرور در سال‌های اخیر به دلیل افزایش کاربران سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای اپن‌سورس و همچنین محدود بودن این نرم‌افزار به سیستم‌عامل ویندوز، رو به کاهش بوده است! 

شاید به دلیل این موضوع و اتفاقات مشابه بود که سرانجام مایکروسافت در سال گذشته به سمت لینوکس حرکت کرد و در ادامه در اقدامی تاریخی اعلام نمود که کاربران لینوکس هم می‌توانند از SQL Server 2017 استفاده کنند؛ همچنین اعلام شد که SQL Server  از داکر و کانتینرهای آن نیز پیشتیبانی می‌کند. اقدامات انجام شده نشان می‌دهند که مایکروسافت سعی دارد تا ضمن نگاه داشتن دولوپرهای قدیمی، توجه افراد تازه‌کار را نیز به خود جلب کند و بتواند همچنان سهم خود را از بازار فناوری‌ اطلاعات حفظ نماید.

همچنین این شرکت اخیراً ابزاری را معرفی کرده است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند دیتابیس خود را از اوراکل به اس‌کیو‌ال تبدیل کنند و آن را بر روی سیستم کلود مایکروسافت (آژور) قرار دهند (البته با وجود برندهایی نظیر Mongo DB، مایکروسافت برای جذب کاربران این حوزه مسیر دشواری را پیش‌رو خواهد داشت). پیش‌تر نیز آمازون در اقدامی مشابه، ابزاری را معرفی کرده بود که کاربران می‌توانستند با استفاده از آن از محصولات شرکت‌هایی نظیر اوراکل به سرویس‌های وب آمازون (AWS) مهاجرت کنند.

پلتفرم هیبریدی کلود
مایکروسافت همیشه سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در بازار نرم‌افزارهای تجاری داشته است، اما معرفی Azure Stack در سال 2015 را می‌توان یکی از نقاط عطف در عملکرد این شرکت دانست؛ مجموعه‌ای از محصولات که به کاربران این امکان را می‌دهند تا نسخه‌ای از سیستم کلود مایکروسافت آژور را برای دیتاسنتر خود بسازند. در اواسط سال جاری میلادی (2017) نیز اعلام شد این محصول از طرف شرکای تجاری سخت‌افزاری مایکروسافت نظیر Dell ،EMC ،Lenovo و HP Enterprise  به بازار عرضه می‌شود.

Azure یک سیستم مبتنی بر اینترنت است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با توجه نیازشان، به کامپیوترهای بسیار قدرتمندی که در دیتاسنترهای مختلف مایکروسافت قرار گرفته‌اند دسترسی داشته باشند، اما Azure Stack محصول دیگری است که کاربران با خرید یکی از سیستم‌های آن و اتصال به دیتاسنتر خود، می‌توانند به امکاناتی مشابه با یک زیرساخت واقعی Azure دست پیدا کنند. به عبارت دیگر، ایجاد یک مایکروسافت کوچک در شرکت خصوصی خود!

این گزینه می‌تواند یک انتخاب خوب برای شرکت‌هایی باشد که به دلایلی نظیر میزان بالای اهمیت و یا محرمانه بودن اطلاعاتشان، نمی‌توانند و یا تمایل ندارند از زیرساخت‌ها و پلتفرم‌های عمومی نظیر Microsoft Azure ،Amazon Web Services و Google Cloud استفاده نمایند. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon