آشنایی با دلایل پشت‌پردهٔ وایرال شدن برخی ویدیوها در فضای مجازی

آشنایی با دلایل پشت‌پردهٔ وایرال شدن برخی ویدیوها در فضای مجازی

امروزه ویدیوهایی را در فضای مجازی می‌بینم که بارها‌ و‌ بارها دیده می‌شوند و لازم است بدانیم که این بازدیدهای میلیونی به هیچ‌وجه اتفاقی نیستند! در واقع، شش اصل کلیدی باعث پربازدید شدن یا به اصطلاح وایرال شدن یکسری کلیپ‌های خاص می‌شوند و آنچه در ادامه می‌خوانید، برگرفته از که مقاله‌ای است تحت‌ عنوان Tipping Point که توسط روانشناسی به نام Malcom Gladwee تألیف شده است.

اعتبار سایبری
ما با چیزی که در فضای مجازی با دیگران به اشتراک می‌گذاریم در حقیقت نوعی دیدگاه اجتماعی یا به تعبیری «اعتبار سایبری» را برای خودمان می‌خریم به طوری که برایمان مهم است که سایرین در مورد ما چه فکر می‌کنند و اساساً علاقمند به رسیدن به محبوبیت در شبکه‌های اجتماعی هستیم و از همین روی برای اینکه به‌ عنوان فردی باحال و یا حتی مطلع جلوه کنیم، دست به تولید محتوایی عامه‌پسند زده و برای نشر آن از برداشت‌های خودمان نیز بهره می‌گیریم.

وجود محرک‌های مناسب
اعتبار سایبری باعث می‌شود سایر کاربران شما را بشناسند اما اگر در ویدیوی شما محرک‌های جذاب وجود نداشته باشد، به‌ زودی از یاد خواهید رفت! این محرک‌ها در واقع ایده‌ها و مفاهیم آشنا و مرتبطی هستند که گاهی ممکن است با گفتن تنها یک کلمه، مفهومی مرتبط به ذهن شخصی دیگر بیاید و با استفادهٔ هوشمندانه از همین مفهوم، ویدیویی وایرال خواهد شد (جالب است بدانید که قرار نیست این محرک‌ها همیشه هم مثبت باشند؛ به‌ طور حتم، همهٔ ما به کلیپ‌هایی که به دلیل داشتن نکات منفی و گاهاً مسخره و یا حتی به علت تنفر آدم‌ها از آن‌ها وایرال شده‌اند رو به‌ رو شده‌ایم که همین مضحک بودن یا تنفر می‌تواند باعث شود یک ویدیو مدت‌ها به اشتراک گذاشته شود و نتیجهٔ چنین عملی چیزی جز وایرال شدن نیست.)

در دست گرفتن احساسات سایرین
به عقیدهٔ محققین، استارت وایرال شدن زمانی می‌خورد که چیزی برای ما مهم باشد و از آنجایی که انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند، علاقهٔ زیادی به تبادل نظرات خود با دیگران دارند و حس پذیرفته شدن برای همهٔ ما خوشایند است و از همین روی زمانی‌ که به‌ چیزی بامزه برخورد می‌کنیم، اولین فکری که به ذهنمان می‌رسد این است که دوستان ما نیز از دیدن آن لذت خواهند برد و اینجا است که بازنشر شروع می‌شود (عواطف یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث بازنشر زیاد ویدیوهای فیسبوک شده‌اند به‌ خصوص اگر در مورد فردی بی‌خانمان یا آدمی خَیِر باشد. در چنین مواقعی، قلب ما به درد می آید، اشک از چشم‌مان جاری می‌شود و احساسات‌مان جریحه‌دار می‌شود که همهٔ این شرایط احساسی، ما را به انتشار مجدد ویدیو تشویق می‌کند.)

عامه‌پسند بودن
هر چقدر جنبهٔ عمومی چیزی پررنگ‌تر باشد، احتمال جذب شدن مردم به آن بیشتر است که به این پدیده «اثبات اجتماعی» گفته می‌شود. به طور مثال، شرایطی را متصور شوید که در مورد موضوعی خاص هیچ نظری ندارید اما با مراجعه به شبکه‌های اجتماعی مطرحی مانند توییتر متوجه عقاید یک فرد مهم در خصوص موضوع مد نظر می‌شوید. از آنجایی که بی‌نظری را نمی‌پسندید، ناخودآگاه عقیدهٔ آن فرد مهم را دنبال می‌کنید تا شاید دیگر کاربران شخصِ شما را نیز به‌ عنوان فردی آگاه تلقی کنند!

ارزش‌های کاربردی
افراد علاقه دارند که اگر ویدیویی یا مطلبی را مفید و کاربردی می‌دانند، آن‌ را به‌ سرعت در اختیار دوستان و اعضای خانواده‌ٔشان نیز بگذارند. به‌ طور مثال، ویدیوهایی همیشه جزو وایرال‌ها هستند که نکات ساده، جذاب و به‌صرفه‌ای به کاربرانشان معرفی می‌کند که از آن جمله می‌توان به دستورپخت غذا، شیرینی و غیره اشاره کرد. کاربر وفادار نیز پس از استفاده از آنچه دیده است، آن‌قدر خوشحال است که دوست دارد آن‌ را با عزیزانش نیز در میان بگذارد.

داستان‌ها
یکی از روش‌هایی که می‌توان افراد را به دیدن و دنبال کردن چیزی مجاب کرد، وجود یک داستان خوب است به طوری که یک قصهٔ گیرا باعث می‌شود که مخاطب همهٔ چیزهایی که در ذهن دارد را کنار بگذارد و تمام وقت خود را صرف داستان جدید کند چرا که قدرت مقاومت در برابر آن را ندارد. امروزه ویدیوها به بخش لاینفک بازاریابی تبدیل شده‌اند و همان‌طور که ضرب‌المثلی می‌گوید «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است.»، با این تفاسیر می‌توان گفت که: 

ارزش یک ویدیوی خوب بیش از هزاران هزار کلمه است! 

در واقع، متخصصین شبکه‌های اجتماعی با در نظر گرفتن شش مورد بالا، می‌توانند ویدیوهایی از معرفی خدمات و محصولات مختلف در فضای آنلاین منتشر کنند که پس از نشر، تک‌تک کاربرانی که آن‌ را مشاهده کرده‌اند به‌ عنوان یک بازاریاب کمک به نشر آن خواهند کرد.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. چه‌قدر فکر می‌کنید که ویدیوهای وایرال می‌توانند در موفقیت یک کسب‌وکار تأثیرگذار باشند؟ علاوه‌ بر این، در فضای مجازی فارسی‌ زبان از چه تکنیک‌هایی می‌توان برای وایرال شدن یک ویدیو استفاده کرد؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon