Toilet Testing: راه‌کارهای آموزشی گوگل جهت تست نرم‌افزار در سرویس‌ بهداشتی!

Toilet Testing: راه‌کارهای آموزشی گوگل جهت تست نرم‌افزار در سرویس‌ بهداشتی!

نیاز به توضیح نیست که بخشی لاینفک از فرایند توسعهٔ نرم‌افزار تست است به طوری که وقتی فیچر جدیدی به سورس‌کد خواه توسط خودمان و خواه توسط دیگر دولوپرها اضافه می‌گردد، نیاز به تست کردن داریم که گاهی این فرایند به‌ صورت دستی انجام می‌شود و گاهی‌ اوقات هم از طریق Unit Test. به‌ خاطر اهمیت موضوع تست نرم‌افزار، تعدادی Googler (دولوپرهای گوگل) گروهی تحت‌ عنوان Google Testing Grouplet تشکیل داده‌اند که هدف اصلی‌شان تمرکز بر فرایند تست نرم‌افزار و آموزش به دیگران در این حوزه است.

جالب است بدانیم که این گروه از دولوپرها مفهومی تحت‌ عنوان Toilet Testing (تست نرم‌افزار در سرویس بهداشتی) را باب کرده‌اند که از آن طریق درصدد هستند تا دیگر دولوپرهای گوگل را تشویق به نوشتن تست‌های نرم‌افزاری خوب کرده و الهام‌بخش ایشان باشند! این گروه نکته‌های مختلفی، از Type Hint گرفته تا Dependency Injection و غیره، را در سرویس‌های بهداشتی دفاتر مختلف گوگل نصب می‌کنند تا در آن زمان نیز دولوپرها را درگیر حل مسأله کنند!

پس از راه‌ افتادن این حرکت، هم فیدبک‌های مثبت دریافت شده و هم فیدبک‌های منفی به طوری که این اقدام حتی در روزنامهٔ واشنگتن‌پست نیز بازتاب داشته است. به‌ طور مثال، یکی از دولوپرهای گوگل که ظاهراً خیلی از این حرکت خوشش نیامده است در کامنتی اعلام کرده است:

آمدم دستشویی کنم، می‌شه جان مادرتون اینجا دیگه دست از سرم بردارید؟

به گفتهٔ نمایندهٔ این گروه، هدف اصلی از انتشار این خبر و به اشتراک گذاشتن چنین راه‌کاری با دیگر دولوپرهای دنیا این بوده تا نشان دهند که فرایند تست نرم‌افزار چقدر برای گوگل مهم می‌باشد و این در حالی است که از راه‌ها و مکان‌های غیرمعمول، همچون سرویس بهداشتی، نیز می‌توان برای نشر علم و آگاهی‌رسانی در این خصوص استفاده نمود.

Google Testing Blog وبلاگی حاوی مجموعه‌ای از نکات مرتبط با تست نرم‌افزار است که توسط دولوپرهای گوگل به‌روزرسانی می‌شود که علاقمندان می‌توانند در صورت تمایل، با مراجعه به پست‌های مختلف این وبلاگ دانش خود را در این زمینه ارتقاء بخشند.

حال نوبت به‌ نظرات شما می‌رسد. از دید شما آیا راه‌کارهایی از این دست، که گاهی‌ اوقات غیرمعمول به‌ نظر می‌رسند، خواهند توانست در بهبود فرایند‌های کاری‌ دولوپرها مثمرثمر واقع شوند؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را در این رابطه با سایر کاربران سکان به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon