DZone Open Source Survey: نظرسنجی در مورد پروژه‌های اپن‌سورس با پیشتازی Node.js

DZone Open Source Survey: نظرسنجی در مورد پروژه‌های اپن‌سورس با پیشتازی Node.js

در پاسخ به سؤالاتی همچون فکر می‌کنید دولوپرها از چه نرم‌افزارهای اپن‌سورسی بیشتر استفاده می‌کنند و کدام‌یک از این نرم‌افزارها بیشترین تقاضا را در بازار کار دارند و یا کدام نرم‌افزارهای اپن‌سورسی بیشترین تقاضای بازار کار آینده را خواهد داشت، در این مقاله به بررسی نتایج حاصل از یک نظرسنجی می‌پردازیم که توسط وب‌سایت DZone در نیمه‌های سال ۲۰۱۷ صورت گرفت (لازم به ذکر است که این نظرسنجی روی استفاده از Open Source Software یا به اختصار OSS تمرکز کرده است.)

رشد میزان استفادهٔ دولوپرها از Node.js
یکی از سؤالات این نظرسنجی این بود که پاسخ‌دهندگان برای چه مدتی از Node.js استفاده کرده‌اند؟ پاسخ به این سؤال نظرسنجی بسیار شگفت‌انگیز بود و نشان می‌داد که اکثر کاربران تجربۀ خوبی در استفاده از نودجی‌اس در روزمهٔ کاری خود دارند به طوری که نکتهٔ مهمی در این نتایج به چشم می‌خورد.

در واقع، بیشتر پاسخ‌ها مربوط به استفاده از Node.js در بازۀ زمانی 3 تا 4 ساله است. همان‌طور که Node.js در بازارهای جدید رشد می‌کند و حتی سرعت رشدش نیز بیشتر افزایش می‌یابد، تعداد زیادی دولوپر بااستعداد وجود دارند که دارای تجربۀ کافی در این زمینه‌ بوده و می‌توانند به آموزش و کمک به دولوپرهای تازه‌کار بپردازند تا آن‌ها هم بتوانند کار با این پلتفرم را فرا گیرند و وارد بازار کار شوند. همچنین اگر بازه‌های زمانی کمتر از 3 سال (کمتر از ۱ سال و ۱ تا ۲ سال) و بیشتر از ۳ سال (یعنی 3 تا 4 سال، 5 تا 6 سال و بیش از 6 سال) را مد نظر قرار دهیم، می‌توانیم ببینیم که بیش از 50% پاسخ‌دهندگان بیش از ۳ سال است که از Node.js استفاده می‌کنند که این آمار کاملاً با منحنی رشد روبه‌رشد Node.js سازگار است.

پیش‌بینی‌ها برای پروژه‌های اپن‌سورسی با متقاضی زیاد
سؤال بعدی در این نظرسنجی این بود که به‌ نظر دولوپرها کدام تکنولوژی تقاضای بیشتری برای استخدام خواهد داشت که در این راستا، یک رابطۀ جالب بین Docker و Node.js وجود دارد. تعجب‌آور نیست که Node.js در این نظرسنجی سهم قابل‌توجهی را به خود اختصا داده است اما در عین حال Docker دومین تکنولوژی مورد تقاضا است که تقریباً میزان تقاضای آن دو برابر دیگر تکنولوژی‌ها است.

همان‌طور که این دو تکنولوژی در حال پیشرفت‌ هستند، جالب است که هیچ‌یک از دیگر تکنولوژی‌ها به این اندازه توسط پاسخ‌دهندگان مورد توجه قرار نگرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به Linux ،Git ،NPM و MongoDB  اشاره کرد که تقریباً با هم برابری کرده و پاسخ‌دهندگان به آن‌ها وزن یکسانی اختصاص داده‌اند. 

مناسب بودن اپن‌سورس هم برای پروژه‌های شخصی و هم پروژه‌های تجاری
در این بررسی یک سؤال دیگر پرسیده شد در مورد اینکه دولوپرها در چه حوزه‌هایی از اپن‌سورس استفاده می‌کنند؟ نتایج پاسخ‌ها بسیار شگفت‌انگیز بود چرا که از بین دولوپرهای شرکت‌کننده، تقریباً 90% پاسخ دادند که از اپن‌سورس هم برای پروژه‌های شخصی و هم پروژه‌های تجاری استفاده می‌کنند. به عبارتی، OSS از اختصاص به پروژه‌های صرفاً جانبی حرکت کرده و بیش از گذشته تجاری شده است (نکتۀ جالب دیگر در این بررسی پاسخ‌دهندگانی بودند که گفتند از OSS برای کارهای آکادمیک نیز استفاده می‌کنند.)

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. از دید شما آینده در دست کدام تکنولوژی‌های اپن‌سورس است و آیا شما هم نظر مشابهی با آنچه در این نظرسنجی در سال 2017 به‌ دست آمده دارید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان به اشتراک بگذارید. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon