آیا می‌دانستید ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای شروع یادگیری کدنویسی کدامند؟

آیا می‌دانستید ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای شروع یادگیری کدنویسی کدامند؟

اگر قصد دارید زبان برنامه‌نویسی جدیدی را یاد بگیرید ولی نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، با ما همراه باشید تا با 10 مورد از ساده‌ترین زبان‌ها برای شروع کدنویسی آشنا شوید.

وقتی قصد دارید به عنوان یک دولوپر شناخته شوید و زبان برنامه‌نویسی جدیدی را به مهارت‌هایی که بلد هستید اضافه کنید، زبان‌های خاصی وجود دارند که نسبت به موارد دیگر، از منحنی یادگیری به‌مراتب کم‌شیب‌تری برخوردارند. طبق گزارش WP Engine از 909 دولوپر در ایالات متحده، مشخص شد که ایالت کالیفرنیا بیشترین میزان برنامه‌نویس‌ها را با 14 درصد در اختیار دارد و حجم زیادی از برنامه‌نویس‌ها در ایالاتی مانند فلوریدا، نیویورک و تگزاس سکونت دارند. در ارتباط با جنسیت دولوپرها هم مشخص گردید نزدیک به 70٪ برنامه‌نویس‌ها را مرد و الباقی را بانوان تشکیل می‌دادند.

همواره یکی از دغدغه‌های کسانی که تازه قصد قدم گذاشتن به دنیای برنامه‌نویسی کرده‌اند این است برنامه‌نویسی کار دشواری است و چگونه می‌شود راحت‌ترین زبان را برای شروع انتخاب کرد؟ در همین راستا، در ادامه با 10 مورد از ساده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا خواهیم شد به‌طوری‌که در مقابل هر زبان، درصدی از دولوپرها که طبق این گزارش به آن‌ها رأی داده‌اند مشخص شده است.

1. (HTML (13.3%
اچ‌تی‌ام‌ال هم به‌عنوان ساده‌ترین زبان برای یادگیری و هم به‌عنوان زبانی که برنامه‌نویس‌ها احساس راحتی بیشتری با آن می‌کنند شناخته می‌شود (البته حتماً به‌خاطر داشته باشیم که HTML هرگز به‌عنوان یک زبان‌ برنامه‌نویسی شناخته نمی‌شود بلکه صرفاً یک زبان نشانه‌گذاری (Markup) است که برای ساخت صفحات وب به‌کار گرفته می‌شود). این زبان که در سال 1990 ساخته شد، یکی از ابزارهای اصلی ساخت صفحات وب استاندارد و اپلیکیشن‌های مختلف برای کار درون مرورگرها است.

2. (Python (9%
پایتون به‌خاطر خوانایی بالا و سینتکس ساده‌اش که یادگیری آن‌را ساده‌تر کرده است شناخته می‌شود؛ براساس این گزارش، «طراحی پایدار و سادگی پایتون باعث می‌شود این زبان خصوصاً برای کدنویس‌های تازه‌کار به زبانی قابل‌استفاده‌ و راحت تبدیل شود». طراحی زبان پایتون در سال 1989 آغاز شد و از اولین عرضهٔ آن در سال 1994، چیزی بیش از 25 سال می‌گذرد (برای شروع یادگیری این زبان می‌توانید به دورهٔ آموزش آنلاین و رایگان پایتون در آکادمی سکان مراجعه نمایید).

3. (Javascript (6.2%
جاوااسکریپت زبانی اپن‌سورس و ترکیبی از زبان‌های سی، سی‌پلاس‌پلاس و برخی فانکشن‌های جاوا است که طراحی شده تا برای برنامه‌نویس‌ها امکاناتی را فراهم کند تا آن‌را به‌عنوان زبانی که بهترین نتیجه را برای‌شان در ساخت وب اپلیکیشن‌ها و اپ‌های هیبریدی موبایل به ارمغان می‌آورد انتخاب کنند. جالب است بدانید جاوااسکریپت رتبهٔ اول را در لیست خلاق‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی به خود اختصاص داده است.

4. (PHP (4.9%
پی‌اچ‌پی زبانی اپن‌سورس و اسکریپتی است که به‌طور خاص برای توسعهٔ وب طراحی شده است و این امکان را دارد تا به‌سادگی با کدهای HTML ادغام گردد؛ لازم به‌ذکر است که PHP درحال‌حاضر به‌عنوان پرکاربردترین زبان برای ساخت وب‌سایت‌های داینامیک شناخته می‌شود.

5. (Java (4.6%
جاوا زبانی همه‌منظوره است که به‌طور خاص طراحی شده تا کمترین وابستگی‌ها را برای پیاده‌سازی نیاز داشته باشد؛ جاوا در سال 1991 ایجاد شد و به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین و تطبیق‌پذیرترین زبان‌ها شناخته می‌شود (برای شروع یادگیری این زبان می‌توانید به دورهٔ آموزش آنلاین و رایگان جاوا در آکادمی سکان مراجعه نمایید).

6. (R (4.4%
آر زبانی اپن‌سورس است که برای محاسبات آماری و گرافیکی استفاده می‌شود و توسط R Foundation پشتیبانی می‌شود.

7. (Shell (4.4%
یک شل اسکریپت، برنامه‌ای است که طراحی شده تا به‌وسیلهٔ شل یونیکس اجرا شود؛ شل معمولاً برای تغییر فایل، اجرای برنامه و نمایش متن به‌کار می‌رود.

8. (Ruby (4.1%
روبی زبانی داینامیک و اپن‌سورس می‌باشد که بر روی سادگی تمرکز کرده است؛ این زبان نیز رتبهٔ بالایی در لیست خلاق‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی کسب کرده است.

9. (Erlang (3.8%
ارلنگ زبانی همه‌منظوره، کانکارنت و فانکشنال است؛ از این زبان برای ساخت سیستم‌های Concurrent (همزمان) و Distributed (توزیع شده) استفاده می‌شود.

10. (Go (3.6%
گو زبان اپن‌سورس ساخت گوگل است که برای توسعهٔ وب اپلیکیشن‌ها با به‌کارگیری کمترین فریمورک‌ها، وب‌سرورها یا ای‌پی‌آی‌ها استفاده می‌شود؛ پیاده‌سازی یک اپ با زبان گو و اجرا روی پلتفرم کلود گوگل کار ساده‌ای است. همچنین گو به‌عنوان یکی از بصری‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی شناخته می‌شود و برای کار با این زبان ابتدا باید با آن ارتباط خوبی برقرار کنید.

آیا شما با درصدهای ارائه شده در این تحقیق موافق هستید یا نظر دیگری دارید؟ دیدگاه‌ها، نظرات و تجربیات خود را از کار با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و میزان دشواری آن‌ها با ما و سایر کاربران سکان به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon