عکس سلفی این میمون می‌توانست آیندهٔ کپی‌رایت را در حوزهٔ AI تعیین کند

عکس سلفی این میمون می‌توانست آیندهٔ کپی‌رایت را در حوزهٔ AI تعیین کند

عکس گرفته شده توسط یک میمون در اندونزی، استارت پروند‌ه‌‌ای مرتبط با کپی‌رایت را زد که می‌تواند آینده‌ای را تضمین کند که در آن حقوق مؤلف‌هایی غیرانسانی، از حیوانات گرفته تا ربات‌ها و غیره، را کاملاً حفظ نماید.

PETA که مخفف واژگان People for The Ethical Treatment of Animals است، به صورت تحت‌الفظی «بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر حیوانات» ترجمه می‌شود که این بنیاد دادخواستی را از طرف Naruto، میمونی که تصویرش را در بالا مشاهده می‌کنید، به دادگاه داد که یک عکس سلفی با دوربین فردی به‌ نام David Slater گرفته بود.

PETA ادعا کرده است که این عکس متعلق به ناروتو (به‌ عنوان صاحب اثر) است و هر سودی از سوی این اثر باید به حفاظت از گونه‌های مختلف این میمون تعلق بگیرد! یکی از نکاتی که توسط وکلای PETA مطرح شد این است که هر قانونی که به سود ناروتو به تصویب برسد می‌تواند حقوق‌ سایر حیوانات را در آینده تحت‌تأثیر قرار دهد.

پس از دادرسی اصلی در سال 2014، آیین‌نامهٔ ادارهٔ کپی‌رایت ایالات متحده به‌روز‌رسانی شد و فصل 300 آن که مربوط به این مسئله است که «حقوق قانونی چه‌چیزهایی می‌توانند ثبت شوند»، تمام مواردی را که واجد شرایط نیستند در یک لیست ثبت کرد و در بخشی که مروبط به «عکس گرفته شده توسط یک میمون» است عنوان کرده:

این اداره آثار خلق شده توسط یک ماشین یا یک فرآیند ماشینی که به‌ طور تصادفی و یا اتوماتیک بدون هیچ‌گونه ورودی خلاقانه یا دخالت از سوی یک پدیدآورندهٔ انسانی عمل می‌کند را ثبت نمی‌کند.

با این حال، ادارهٔ کپی‌رایت ایالات متحده در این آیین‌نامه ذکر کرده که سیاست‌ها و اقداماتی که در این آیین‌نامه بیان شده‌اند، آن‌طور که باید و شاید اجرایی نیستند و از همین روی احکام قانونی فعلی هنوز هم قابل‌اتکا می‌باشند. دادگاه تجدیدنظر حکم کرد که ناروتو نمی‌تواند صاحب عکس سلفی مذکور باشد زیرا او و فرزندانش نمی‌توانند از آن سودی ببرند اما در عوض، آثاری مانند عکس سلفی این میمون یا به صاحب این میمون و یا به عموم مردم تعلق می‌یابد.

صرف‌نظر از این موضوع، این مطلب می‌تواند به این معنی باشد که در آینده ربات‌هایی که چیزی خلق می‌کنند هیچ‌گونه حقوق مرتبط با ابداع و تألیف اثر نداشته اما در عوض این حقوق یا به افرادی که به این ربات‌ها ابزارهای لازم، مثل دوربین، برای خلق آن آثار را داده‌اند می‌رسد و یا به هیچ‌کسی تعلق نخواهد گرفت!

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon