iPhone حاصل تنفر استیو جابز از شخصی در مایکروسافت!

iPhone حاصل تنفر استیو جابز از شخصی در مایکروسافت!

به‌طور معمول، همهٔ ما فکر می‌کنیم که محصولات خارق‌العاده حاصل ایده‌ها و اتفاقات خاصی در ذهن خالقان آن‌ها هستند، اما داستان شکل‌گیری آیفون توسط استیو جابز از یک الهام منفی شروع شده است! بنیانگذار مرحوم اپل، با شرکت مایکروسافت زاویهٔ فکری زیادی داشت و در این میان از یک فرد خاص بیش از سایرین بیزار بود اما در کمال تعجب، این تنفر باعث شکل‌گیری یک ایده و درنهایت خلق محصولی کاملاً منحصربه‌فرد و کاربردی تحت‌عنوان iPhone شد.

استیو جابز فرد خیلی محبوبی در صنعت تکنولوژی نبود و دلیل این موضوع شاید تفاوت فکری زیاد او با سایر فعالان این صنعت بود؛ با این‌که استیو جابز تا پیش از آیفون هم کمک زیادی به پیشرفت تکنولوژی کرده و باعث ایجاد تغییرات مهمی در دنیای آن زمان شده بود، آیفون محصولی است خاص که بیشتر ما با شنیدن نامش، به‌صورت ناخودآگاه یادی هم از استیو جابز می‌کنیم.

اما جالب است بدانیم که شکل‌گیری آیفون به‌هیچ‌وجه ریشه در الهامات درونی جابز نداشت و درعوض، نفرت باعث‌و‌بانی اصلی آن بود؛ همکار استیو در خلق آیفون، اسکات فورستال، بر این باور است که پیدایش گوشی‌های هوشمند حاصل عدم اعتماد وی به مایکروسافت بود و پس از ملاقات فردی از مایکروسافت با استیو، اوضاع از این هم بدتر شد.

در یک سه‌شنبه شب که تولد ۱۰ سالگی تولید اولین آیفون در آن جشن گرفته شد، اسکات اذعان کرد که جابز از یکی از کارمندان مایکروسافت بیزار بود و بقیه را هم مشتی احمق می‌دانست؛ این کارمند شوهر یکی از دوستان همسر جابز (لارن پول جابز) بوده است اما نامی از او برده نشده است.

این‌که از یک طرف دوست صمیمی کسی و از طرفی دیگر همسر کس دیگری باشی، به این معنی است که هرازگاهی مجبور به حضور در محافلی می‌شوی که شرایط دیدار همسر شما و آن دوست صمیمی که از قضا هیچ ارتباط خوبی هم باهم ندارند مهیا می‌شود. جرقهٔ تولید آیفون زمانی زده شد که این دوست خانوادگی به جابز گفت که غول نرم‌افزاری (مایکروسافت) قصد حل کردن مشکل تبلت پی‌سی‌ها را دارد.

این تبلت‌ها ورژنی خاص از سیستم‌عامل ویندوز داشتند، اما چیزی که استیو جابز را به فکر ایجاد تغییر انداخت، لزوم استفاده از قلم مخصوص برای کار با این تبلت‌ها بود. جابز در اولین سخنرانی خود برای معرفی آیفون، به‌وضوح نظر منفی خود را در مورد این قلم‌ها بیان کرد و این حس منفی در یادها ماندگار شد:

اول این‌که اینا (مایکروسافتی‌ها) یک مشت ابلهن؛ این قلما هم بی‌خودن چون آدم‌ها ممکنه گمشون کنن. وقتی ما با 10 تا از این قلم‌ها به دنیا اومدیم (منظور انگشتان دست‌ها است)، استفاده نکردن از حس لامسه خودمون هم احمقانس.

همین طرز فکر باعث خلق دستگاهی شد که انقلابی در تکنولوژی بود؛ به‌طورحتم، این محصول نیز در نوع خود کمی‌وکاستی‌هایی دارد اما تحولی که آیفون در صنعت گوشی‌های هوشمند ایجاد کرد، باعث شد رقبا برای عقب نماندن تمام تلاش خود را درجهت پیشرفت به‌کار گیرند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon