فاش و منتشر شدن سورس‌کد ویندوز ۱۰

فاش و منتشر شدن سورس‌کد ویندوز ۱۰

براساس گزارش سایت Register، بخش عمده‌ای از کدهای ویندوز ۱۰ مایکروسافت فاش و در سایت BetaArchive آپلود شده است؛ گفته می‌شود که این‌‌بار فاش شدن کدها فراگیرتر از آن چیزی است که در سال ۲۰۰۴ در مورد ویندوز ۲۰۰۰ رخ داده بود!

طبق مقاله‌ای که در سایت Register منتشر شده است، کدهای فاش شده نسخه‌های نهایی نشدهٔ سیستم‌عامل مایکروسافت و همچنین سورس کد‌ویندوز ۱۰ را شامل می‌شوند؛ جدیدترین آپلود این اطلاعات فاش شده -که حدود ۳۲ ترابایت از تصاویر و نرم‌افزارهای محرمانهٔ مربوط به نصب و راه‌اندازی ویندوز ۱۰ را دربرمی‌گیرند و به حجم ۸ ترابایت فشرده شده‌اند- حدود ۱ هفتهٔ پیش در سایت BetaArchive.com صورت گرفته است و خبرها حاکی از آن است که این اطلاعات در ماه مارس (اواسط اسفند ماه سال گذشته) از شرکت مایکروسافت به بیرون نشت کرده است.

به‌نظر می‌رسد که سورس‌کد فاش شده همچنین حاوی کدهای Share Source Kit مایکروسافت باشند که خود این کدها دربرگیرندهٔ سورس‌کد درایورهای ویندوز ۱۰، کدهای PnP، کدهای کرنل ARM-specific OneCore، استک‌های USB و WiFi و همچنین درایورهای ذخیره‌سازی مثل هاردیسک می‌باشند.

علاوه بر این، فایل‌های محرمانه‌ای که توسط مهندسان به‌منظور اشکال‌یابی ویندوز ۱۰ ایجاد شده و حاوی اطلاعات دیباگینگ خاصی هستند نیز در میان اطلاعات فاش شده قرار دارند و از آنجا که این کدها در بالاترین سطوح امنیتی ویندوز اجرا می‌شوند، ممکن است توسط هکرها برای یافتن حفره‌های امنیتی ویندوز مورد سوءاستفاده قرار بگیرند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، BetaArchive در راستای حذف این اطلاعات از انجمن‌ها و سرورهای FTP خود اقداماتی را انجام داده است؛ این سایت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که آپلود فایل‌های مذکور از منابع مختلفی -و نه فقط از یک منبع- صورت گرفته است و برخلاف آنچه که در مقالهٔ‌ سایت Register آمده،‌ اطلاعات فاش شده شامل فولدری به حجم ۱/۲ گیگابایت است که ۱۲ نسخهٔ ۱۰۰ مگابایتی از اطلاعات را دربرمی‌گیرد و باتوجه به حجم کم آن‌ها به‌نظر نمی‌رسد که این اطلاعات فاش شده در برگیرندهٔ «سورس کد اصلی ویندوز» باشند. سایت BetaArchive همچنین در بیانیهٔ خود تصریح نموده است که ذخیره و نگهداری چنین حجم بزرگی از اطلاعات برخلاف قوانین این سایت است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon