سن آموزش کدنویسی به کودکان در چین از سایر کشورهای دنیا پایین‌تر است؟

سن آموزش کدنویسی به کودکان در چین از سایر کشورهای دنیا پایین‌تر است؟

در کشور چین پیش از اینکه کودکان به پیش‌دبستانی بروند، بسیاری از آن‌ها با کدنویسی آشنا می‌شوند و بدون‌ شک یادگیری این مهارت را مدیون والدین خود و کلاس‌هایی هستند که برای آموزش به کودکان در این کشور برگزار می‌شوند. 

آموزش برنامه‌نویسی به کودکان در چین یک حرکت انقلابی بوده است، اما چیزی که باعث شگفتی سایر کشورهای دنیا شده، تصمیم والدین چینی در مورد زمان شروع این دست آموزش‌ها است به طوری که آن‌ها تصمیم گرفتند فرزاندانشان از سنین خیلی پایین، یعنی زمانی که حتی به پیش‌دبستانی نیز وارد نشده‌اند، یادگیری اصول توسعهٔ نرم‌افزار را آغاز کنند!

درست زمانی که غول‌های اقتصاد دنیا مشغول رقابت با یکدیگر بر سر کسب سهم بازار بیشتر هستند، چین در حال سرمایه‌گذاری بر روی کودکان خود است و هدف از این کار شاید این باشد که مقامات این کشور به‌ خوبی جایگاه برنامه‌نویسی را در بازار کار آینده درک کرده و از همین حالا در فکر تأمین نیروی کار خود، و شاید نیروی کار سایر کشورهای جهان، هستند (در هنگ کنگ نیز صدها دانش‌آموز در مرکزی به‌ نام First Code Academy آموزش می‌بینند.) 

درآمدی بر زبان اسکرچ
در این کلاس‌ها، کودکان با مبانی اولیهٔ برنامه‌نویسی آشنا می‌شوند، درست به همان شکلی که ریاضی یا زبان چینی به آن‌ها آموزش داده می‌شود که به نظر می‌رسد بهترین شیوهٔ این کار، بهره گرفتن از بازی‌هایی است که می‌تواند جهات مختلف، مختصات و نمودارهای ریاضیاتی را به کودکان یاد بدهد.

همچنین در یکی از مدارس فعال در این حوزه در پکن، کودکان کد زدن را از طریق زبان برنامه‌نویسی Scratch که توسط محققین دانشگاه MIT ابداع شده است یاد می‌گیرند و در ادامه بازی‌های ساده‌ای در اختیار کودکان قرار می‌گیرد و از ایشان خواسته می‌شود چیزی شبیه به آن‌ را بسازند (برای شروع یادگیری زبان اِسکرچ، می‌توانید به دورهٔ آموزش رایگان، آنلاین و ویدیویی زبان برنامه‌نویسی اسکرچ در سکان آکادمی مراجعه نمایید.)

دوستی چین با تکنولوژی هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و تا رسیدن به ایالات متحدهٔ آمریکا، راه زیادی باقی نمانده است چرا که چین قدرت خود را در زمینهٔ Super Computing و همچنین AI نشان داده است و هم‌اکنون در پی افرادی ماهر و توانمند است تا بتوانند دنیای نرم‌افزار را دستخوش تغییر کنند (لازم به‌ ذکر است که چین تنها کشوری نیست که آموزش برنامه‌نویسی به کودکان را از سنین پایین شروع کرده است بلکه انگلستان، ژاپن، کانادا و ... نیز این آموزش‌ها را به‌ صورت اجباری برای برخی مقاطع درآورده‌اند.)

در حال‌ حاضر دروس کامپیوتری به خصوص کدنویسی برای کودکان در کشورهای هند و آمریکا به‌ هیچ عنوان اجباری نیست اما از آنجایی که این دو کشور بهترین برنامه‌نویسان دنیا را پرورش می‌دهند، احتمال اینکه برای رقابت با چین این قبیل آموزش‌ها را اجباری کنند، هرگز دور از ذهن به‌ نظر نمی‌رسد.

حال نوبت به‌ نظرات شما می‌رسد. فکر می‌کنید نظام آموزش و پرورش ایران چه زمانی به این مهم دست می‌یابد که آموزش اصول برنامه‌نویسی به کودکان از سنین پایین برای آیندهٔ خود کودکان از یکسو و همچنین آیندهٔ مملکت از سوی دیگر لازم و ضروری است؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را در این رابطه با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon