به گفتهٔ محققین دانشگاه‌های Oxford و Yale ربات‌ها پس از ۲۰۵۱ خیلی از مشاغل را تصاحب می‌کنند!

به گفتهٔ محققین دانشگاه‌های Oxford و Yale ربات‌ها پس از ۲۰۵۱ خیلی از مشاغل را تصاحب می‌کنند!

امروزه همه‌چیز در حال رباتیک شدن است و فناوری تا حدی در زندگی روزمرهٔ ما نفوذ کرده که حتی قادر نیستیم زندگی را بدون آن متصور شویم و این دنیای گستردهٔ تکنولوژیک و رباتیک به‌ سرعت در حال پیشرفت است (مثلاً دیگر نباید انتظار داشت که در سال 2027 انسانی را پشت فرمان یک کامیون دید یا مثلاً سال 2053 انسان‌ها در اتاق عمل مشغول جراحی باشند؛ بلکه ربات‌ها در حال انجام چنین کارهایی خواهند بود!) پیش از این در مقاله‌ای تحت عنوان تایم‌لاینی که نشان می‌دهد چه‌زمانی هوش‌ مصنوعی از انسان‌ پیشی می‌گیرد، آمار و ارقامی مرتبط با تحقیقی که در دانشگاه‌های Oxford و Yale صورت گرفت ارائه نمودیم؛ حال در این پست قصد داریم تا از بُعد دیگری به نتایج این تحقیق نگاه کنیم.

محققین دانشگاه‌های Oxford و Yale دست به انجام پژوهش‌هایی زدند که یافته‌های حاصل از آن‌ها بسیار حائز اهمیت‌ است به طوری که طبق یافته‌های این پژوهش‌ها، طی ۵۰ سال آینده #هوش مصنوعی مسئول انجام میلیون‌ها شغل در سرتاسر دنیا خواهد بود به طوری که در قالب یک چارت خلاصه داریم:

نتایج این تحقیقات بر اساس نظر بیش از ۳۵۰ کارشناس فعال در صنعت هوش مصنوعی به‌ دست آمد به گونه‌ای که از این پژوهشگران سؤال شد به‌ نظر آن‌ها طی چند سال ماشین‌ها در انجام امور مختلف جایگزین انسان‌ها خواهند شد؟

سرپرستی انجام این پژوهش بر عهدهٔ Katja Grace بود و این در حالی بود که خانم گریس و همکارانشان به این نتیجه رسیدند که در نهایت تا سال ۲۰۲۶، انجام بسیاری از کارها خودکار و ماشینی خواهد شد! (به عنوان مثال، در سال 2024 استفاده از هوش مصنوعی از عملکرد انسانی پیشی خواهد گرفت و طبق گزارش‌ها و تحقیقات به‌ عمل آمده، در سال 2026 ربات‌ها احتمالاً مقاله‌های بهتری از انسان‌ها بنویسند و این در حالی است که مسلماً انجام کارهای خلاقانه‌تری مثل نگارش کتاب و انجام محاسبات پیشرفتهٔ ریاضیاتی به‌ مدت زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.)

در نهایت محققان به این نتیجه رسیده‌اند که در پایان سال 2051، انجام همهٔ امور به‌ صورت ماشینی و خودکار خواهد بود و در پایان سال 2136 ربات‌ها همهٔ مشاغل موجود را اشغال خواهند کرد. به گفتهٔ این پژوهشگران:

پیشرفت‌های حوزهٔ تکنولوژی و هوش مصنوعی، زندگی مدرن رو در همهٔ ابعادش تحت‌تأثیر خودش قرار می‌ده و موجب تغییرش می‌شه و این تغییرات با استفاده از تغییر در نحوهٔ حمل‌ و نقل، سلامت و بهداشت، علم و دانش، مالی و اعتباری و همچنین نظامی هست و در کل این نتایج باعث به‌ وجود اومدن مباحثی بین محققان و سیاست‌گذاران دربارهٔ پیش‌بینی و مدیریت هوش مصنوعی خواهد شد.

حال نوبت به‌ نظرات شما می‌رسد. فکر می‌کنید طی ده‌های آتی، هوش مصنوعی چقدر پیشرفت خواهد کرد و آیا این پیشرفت‌ها زنگ خطری برای انسان‌ها خواهند بود یا خیر؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon