نام و لوگوی بلوتوث از کجا آمده و اساساً چرا بلوتوث را «بلوتوث» نامیده‌اند؟

نام و لوگوی بلوتوث از کجا آمده و اساساً چرا بلوتوث را «بلوتوث» نامیده‌اند؟

حتماً شما هم داستان‌های زیادی در مورد منشاء نام و لوگوی شرکت‌ها و برندهای معروف دنیا شنیده‌اید؛ مثلاً اینکه لوگوی زبان برنامه‌نویسی جاوا چگونه انتخاب شد؟ یا اینکه نام ویندوز از کجا آمده است؟ یا چرا کلمۀ «جاوا» در نام زبان جاوااسکریپت آمده است؟ در همین راستا، در این مقاله قصد داریم داستان نام‌گذاری تکنولوژی Bluetooth را تعریف کنیم. 

Bluetooth چیست؟
Bluetooth یک تکنولوژی ارتباط رادیویی است که اتصال بی‌سیم میان تلفن‌های همراه، کامپیوترها و سایر دیوایس‌های الکترونیکی را در فواصل کم امکان‌پذیر می‌کند. این تکنولوژی برای پشتیبانی از شبکۀ میان دستگاهای پرتابل تغذیه‌شونده توسط باتری طراحی شده است. دیوایس بلوتوث، دستگاهی است که استفادهٔ امواج رادیویی را امکان‌پذیر می‌‌کند و از یک تراشۀ کوچک شامل یک رادیو و یک نرم‌افزار تشکیل شده‌ است. هنگامی که شبکه‌ای میان دو دستگاه بلوتوث ایجاد می‌شود، یکی از دستگاه‌ها به عنوان فرستنده و دیگری به عنوان گیرنده عمل می‌کند.

نام Bluetooth از کجا آمده است؟
بی‌تردید این سؤال تاکنون برای افراد زیادی مطرح شده است و بسیاری به دنبال پاسخ آن گشته‌اند. شاید بسیاری از شما بدانید که بلوتوث در واقع نام مستعار یکی از پادشاهان اسکادیناویایی است که در قرون وسطی حکومت می‌کرد. نام واقعی او Harald Gormsson بود اما به خاطر یکی از دندان‌های خراب خود که رنگی خاکستری متمایل به آبی داشت، بلوتوث به معنای «دندان‌‌ آبی» لقب گرفته بود. حال سؤال این است که دندان آبی این آقای پادشاه چه ربطی به بلوتوثی دارد که ما می‌شناسیم؟

در سال 1996، شرکت‌های مختلفی از جمله اینتل، نوکیا و اریکسون در پروژه‌های جداگانه‌ای -به ترتیب به نام‌های Business-RF ،Low Power RF و MC-Link- به توسعۀ تکنولوژی‌های رادیویی مورد استفاده در فواصل کوتاه مشغول بودند. واضح است که داشتن یک استاندارد واحد بهتر از داشتن سه استاندارد مجزا بود؛ بنابراین این سه شرکت تصمیم گرفتند با هم یک گروه تشکیل دهند و آن را SIG نامیدند.

در تابستان سال 1997، جیم کارداش از شرکت اینتل و اسون متیسون از شرکت اریکسون مشغول گفتگو بودند که صحبت از تاریخ کشورها به میان آمد و متیسون در مورد کتابی صحبت کرد که اخیراً خوانده بود. این کتاب که The Longships نام داشت، در مورد سلطنت یک پادشاه دانمارکی به نام هرالد بلوتوث گورمسون بود.

پس از این گفتگو، کارداش به خانه رفت و خواندن کتابی به نام The Vikings را شروع کرد و با خواندن آن اطلاعات بیشتری در مورد پادشاه بلوتوث و اینکه چگونه توانست اسکاندیناوی را متحد کند به دست آورد. سپس با خود گفت بلوتوث اسکاندیناوی را متحد کرد و ما هم می‌خواهیم کامپیوترها و تلفن‌های همراه را متحد کنیم و به این ترتیب بود که پیشنهاد انتخاب نام بلوتوث را در گروه SIG  مطرح نمود و بلافاصله با موافقت سایر اعضا هم مواجه شد!

و اما لوگوی Bluetooth از کجا آمد؟
همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، اعضای گروه SIG برای ایجاد لوگوی بلوتوث مجدداً به ریشۀ آن برگشتند که مربوط به شمال اروپا بود و با استفاده از حروف رمزی اسکاندیناویایی که در قرن نهم رایج بود، ترکیبی از حروف اول نام پادشاه بلوتوث را به عنوان لوگوی بلوتوث در نظر گرفتند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon