15 زبان محبوب برنامه‌نویسی در بین خانم‌ها در سال ۲۰۱۸

15 زبان محبوب برنامه‌نویسی در بین خانم‌ها در سال ۲۰۱۸

اکثراً هنگامی که نام یک دولوپر می‌آید، ناخودآگاه در ذهن خود یک آقا را تصور می‌کنیم و این  در حالی است که امروزه نمی‌توان حضور مؤثر بانوان در حوزهٔ تکنولوژی را نادیده گرفت. نبود تنوع جنسیتی در صنعت فناوری، یک حقیقت شناخته شده است. گرچه شرکت‌ها و سازمان‌های مستقل زیادی در حال تلاش برای ارتقاء یک محیط باز و همه‌جانبه هستند، با این‌ حال نیاز است تا اقدامات زیاد دیگری نیز انجام شود. در همین راستا، گزارش HackerRank در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد این موارد به طور آهسته در حال تغییرند و شکاف جنسیتی به آرامی در حال کاهش است (برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مقالهٔ HackerRank: گزارش نظرسنجی از دولوپرهای سراسر دنیا در سال ۲۰۱۸ مراجعه نمایید).

قبل از پرداختن به زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب در میان بانوان، اجازه دهید برخی از واقعیت‌های امیدبخش در مورد تغییراتی که در حال انجام است را بازگو کنیم. در تحقیقات صورت گرفته، در گذشته مردان در مقایسه با زنان با احتمال بیشتری به سمت علوم کامپیوتری می‌رفتند، اما امروزه همه چیز در حال تغییر است! خانم‌های جوان 33 درصد بیشتر در مقایسه با زنانی که از سال 1983 متولد شده‌اند به سمت انتخاب رشتهٔ علوم کامپیوتری می‌روند. همین روند مشابه نیز در شکاف جنسیتی برای سن یادگیری در کدزنی نیز وجود دارد. امروزه فقط یک شکاف 7 درصدی بین مردان و زنانی وجود دارد که کدزنی را قبل از 16 سالگی شروع کرده‌اند و این در حالی است که در گذشته این تفاوت برابر با 20 درصد بود (در مقاله‌ای تحت عنوان معرفی چند سرویس اختصاصی مخصوص بانوان علاقمند به برنامه‌نویسی، به معرفی یکسری وب‌سایت‌هایی پرداختیم که متمرکز روی آموزش بانوان علاقمند به آی‌تی و کدنویسی هستند).

لیست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در بین دولوپرهای خانم
گزارشی تحت عنوان زنان در حوزهٔ تکنولوژی در سال 2018 منتشر شد که در آن بیش از ۱۴۰۰۰ دولوپر حرفه‌ای مشارکت داشتند و از میان ایشان حدود ۲۰۰۰ نفر خانم بودند. در راستای مشاهدهٔ تغییرات جالبی که در صنعت تکنولوژی در حال شکل‌گیری است، اجازه دهید لیستی از زبان‌های برنامه‌نویسی را که بیشتر دولوپرهای خانم از آن‌ها استفاده می‌کنند، بررسی کنیم:

1. Java
2. JavaScript
3. C
4. C++
5. Python
6. PHP
7. C#
8. Ruby
9. R
10. Perl
11. TypeScript
12. Swift
13. Scala
14. Go
15. Haskell

همان‌طور که می‌بینید، زبان‌های اصلی مثل جاوا، جاوااسکریپت، سی، سی‌پلاس‌پلاس و پایتون روی این نمودار به‌خوبی خودنمایی می‌کنند. خبر خوب برای بانوان علاقمند به کدنویسی اینکه اولین برنامه‌نویس دنیا، یک خانم بود (برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقالهٔ همه چیز دربارهٔ اولین برنامه‌نویس جهان: Ada Lovelace مراجعه نمایید).

نظر شما در مورد وضعیت تنوع جنسیتی در تکنولوژی در فضای کسب‌وکار ایران چیست و فکر می‌کنید این آمار و ارقام در بین خانم‌های ایرانی چگونه است؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با دیگر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon