15 ابزار ضروری برای طراحان تجربه‌ی کاربری

15 ابزار ضروری برای طراحان تجربه‌ی کاربری

امروزه، ابزارهای UX بسیار زیادی در بازار وجود دارند و این موضوع، تصمیم‌گیری در مورد اینکه نهایتا کدام یک مفیدتر خواهد بود را دشوار کرده است. از تحقیقات کاربر گرفته تا نمونه‌های اولیه (Prototype)، جریان‌های کاربر (User Flow) تا طراحی وایرفریم (Wireframe)، ابزارهای متعددی برای تمام مراحل فرایند UX وجود دارد. انتخاب یک ابزار طراحی خوب می‌تواند کار شما را بی‌نهایت آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. برای انتخاب ابزار مناسب خودتان، مطمئن شوید که محدوده‌ی پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید، اندازه‌ی تیم‌تان و سطح مهارت اعضای تیم را در نظر گرفته باشید.

برای کمک به انتخاب گزینه‌های موجود، در این مقاله بهترین ابزارهای UX را از همه‌ی مراحل این فرایند در سال 2022 آماده کرده‌ام.

ابزارهای تحقیقات کاربر

1- Talebook

Talebook برای شروع یک پروژه‌ی UX طراحی شده است. از طریق این پلتفرم می‌توانید مصاحبه‌های کاربر، مصاحبه با ذینفعان و بررسی رقبا را انجام دهید و سپس داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید الگوهایی را شناسایی کنید که به بینش‌های عملی شما تبدیل می‌شوند. همچنین می‌توانید از بازخورد جمع‌آوری شده، پرسوناها و حتی جریان‌های اولیه‌ی کاربر و نمونه‌های اولیه‌ی کاغذی (Paper Prototypes) ایجاد کنید.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان در دسترس نیست.

2- UXtweak

UXtweak خود را "تنها پلتفرم تحقیقات کاربر مورد نیاز شما" می‌نامد و درکِ دلیل این ادعا نیز آسان است. با امکان انجام انواع تحقیقات از مرتب‌سازی کارت (Card Sorting) گرفته تا تست پروتوتایپ‌ها تا نقشه‌های حرارتی (Heatmaps) و پرسشنامه‌ها (Questionnaires)، تمام تحقیقات UX شما از طریق این پلتفرم قابل انجام است. به علاوه، با قابلیت ضبط جلسات، می‌توانید به راحتی بازخورد کاربران را در هر زمان که بخواهید بررسی کنید. بهتر از همه، UXtweak خودش پاسخ‌دهندگان را برای شما پیدا می‌کند، بنابراین شما می‌توانید بر روی طراحی تمرکز بیشتری کنید.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان و محدود در دسترس است. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

3- Feedier

Feedier یک ابزار جمع‌آوری بازخورد مشتری است که به ویژه برای تحقیقات کاربر به منظور بازطراحی (Redesign) محصول مفید است. این پلتفرم داده‌ها را هم از منابع غیرمستقیم مانند بررسی‌های آنلاین و هم بوسیله‌ی نظرسنجی‌های گیمیفای شده (برای بالا بردن نرخ تعامل کاربران)، جمع‌آوری می‌کند. سپس این داده‌ها را می‌توان در داستان‌های کاربر (User Stories) و نقشه‌های سفر (Journey Maps) سازمان‌دهی کرد که بینش کاربران را ارائه می‌دهد و به طراحان UX این امکان را می‌دهد تا همراه با پیشروی در فرایند طراحی، تجربه‌ی کاربر را بهینه‌تر کنند.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان در دسترس نیست. (قیمت وابسته به درخواست مشتری متغیر است)

ابزارهای ایجاد نقشه‌ی سایت و جریان کاربر

4- Miro

تقریبا هر طراح خوبی، Miro را می‌شناسد و حداقل یکبار از آن استفاده کرده است. شما با هر هدفی در توسعه‌ی محصول مانند بازاریابی، مدیریت محصول، معماری محصول، توسعه چابک محصول و طراحی تجربه/رابط کاربری وارد Miro شوید، برای شما ماجراهایی دارد. این ابزار، یکی از کامل‌ترین و در عین حال بهترین سرویس‌های ایجاد جریان‌های کاربر (User Flows) و فلوچارت‌ها (Flowcharts) است که بیش از 200 قالب مختلف را برای تمام مراحل توسعه‌ی محصول در خود جای داده و شما نیز مطمئنا در مراحل آغازین پروژه‌ی خودتان به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن ویندوز، مک، اندروید، آی‌او‌اس و وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان و محدود در دسترس است. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

5- FlowMapp

ادعای شهرت FlowMapp به دلیل توانایی آن در ایجاد نقشه‌های سایت (Sitemaps) و نمودارهای تعاملی (Interactive Charts) ساده اما موثر در یک پلتفرم بصری است. این ابزار کتابخانه‌ای از آیکون‌ها و اشکال را ارائه می‌دهد و امکان اضافه‌ کردن تصاویر ، انعطاف‌پذیری پلتفرم را بالا برده است و تغییر دادن المان‌ها را آسان می‌کند. به علاوه، ویژگی‌های مشترک این ابزار به کلِ تیم UX اجازه می‌دهد تا به نقشه‌های سایت، جریان‌های کاربر و نقشه‌های سفر در حال ایجاد دسترسی داشته باشند و در مورد آن بحث کنند.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان و محدود در دسترس است. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

6- Overflow

Overflow با Adobe XD، Figma و Sketch یکپارچه می‌شود تا جریان‌های کاربر را از طرح‌هایی که رسم می‌کنید، ایجاد کند. می‌توانید سفر مشتری را در بخش‌های مختلف یک محصول با اتصال صفحه‌ها با فلش‌ها، افزودن برچسب‌ها و حتی درخت‌های تصمیم‌گیری برای مشخص کردن محل انتخاب کاربران نشان دهید. برای سازگاری بصری، می‌توانید تنظیماتی را اضافه کنید که به مشتریان و ذینفعان کمک می‌کنند تا درک کنند که هر صفحه در یک دستگاه واقعاً چه شکلی است.

  • این ابزار به صورت آفلاین و از طریق ویندوز و مک در دسترس است.
  • به صورت رایگان در دسترس نیست. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

ابزارهای ایجاد وایرفریم و نمونه‌ی اولیه

7- Balsamiq

Balsamiq یک ابزار طراحی وایرفریم با جزئیات کم است که تجربه‌ی طراحی روی کاغذ را در رایانه‌ی شما دوباره خلق می‌کند. این ابزار برای زمانی که در مرحله‌ی ایده‌پردازی و اسکچ صفحات وب‌سایت یا برنامه‌ی خود هستید، عالی است؛ زیرا با سبک طراحی دستی، تمرکز را بر ساختار، مکان و محتوا حفظ می‌کند تا بتوانید از گرفتار شدن در تصمیمات طراحی دیگر جلوگیری کنید و آنها را در نظر نگیرید. به‌علاوه، می‌توانید به سرعت طرح‌ها و المان‌ها را تکرار کنید و تغییر دهید تا به بهترین راه‌حل طراحی برسید.

  • این ابزار به صورت آنلاین و آفلاین و از طریق اپلیکیشن ویندوز، مک و وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان در دسترس نیست. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

8- Adobe XD

روزی روزگاری، طراحان UX مجبور بودند ابزارهای Adobe را که برای مشاغل غیر UX ساخته شده‌اند، مانند Photoshop و InDesign، برای نیازهایشان به کار بگیرند. خوشبختانه، امروز Adobe XD را داریم، یک ابزار طراحی که به طور خاص برای UX ایجاد شده است که طراحان را قادر می‌سازد تا وایرفریم‌هایی با جزئیات زیاد و نمونه‌های اولیه‌ی تعاملی (Interactive Prototype) بسازند. اگر می‌خواهید بدون نیاز به کدنویسی یک محصول ببینید چه شکلی خواهد بود، این ابزار یک راه‌حل عالی است. نه تنها می‌توانید اینتراکشن ایجاد کنید و انیمیشن اضافه کنید، بلکه شامل ویژگی‌های فعال صدا (Voice Commands) برای کسانی است که رابط‌های صوتی را طراحی می‌کنند. بهتر از همه، تیم‌های UX می‌توانند همزمان با هم کار کنند و لینک‌ها را با مشتریان و ذینفعان به اشتراک بگذارند تا آنها نیز بتوانند بازخورد خود را ارائه دهند.

  • این ابزار به صورت آفلاین و از طریق اپلیکیشن ویندوز و مک در دسترس است.
  • به صورت رایگان در دسترس نیست. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

9- Figma

Figma یک ابزار طراحی UX مبتنی بر فضای ابری است که به دلیل قابلیت‌های ویژه‌اش برای تیم‌های UX محبوبیت زیادی پیدا کرده است. تیم‌های طراحی می‌توانند به صورت همزمان یا ساعات مختلف روی یک پروژه بدون نگرانی در مورد نسخه یا از دست دادن کارشان با هم تعامل کنند و به آنها این امکان را می‌دهد تا به سرعت از وایرفریم‌های اولیه به نمونه‌ی اولیه‌ی دارای انیمیشن حرکت کنند. اما چیزی که Figma را واقعاً متمایز می‌کند، این است که استفاده از آن چقدر ساده و آسان است و در هر زمانی شروع سریع طراحی را برای شما فراهم می‌کند.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن ویندوز، مک و وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان در دسترس است.

10- Sketch

Sketch یکی از محبوب‌ترین و قدیمی‌ترین ابزارهای طراحی UX است. بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا مانند گوگل، فیس‌بوک و اکس‌باکس از Sketch استفاده می‌کنند. Sketch دارای قابلیت ویرایش بُرداری (Vector) است، بنابراین طرح‌های شما تا ریزترین پیکسل‌ها دقیق هستند. فضای مرتب و ساده‌ی ابزار، اجزایی که قابلیت استفاده‌ی مجدد دارند، توانایی ایجاد و اشتراک‌گذاری کتابخانه‌های طراحی و تنوع گسترده‌ی افزونه‌ها، کاربران را قادر می‌سازد تا از آن بهره‌مند شوند. با این حال، Sketch فقط برای مک در دسترس است.

  • این ابزار به صورت آفلاین و تنها از طریق مک در دسترس است.
  • به صورت رایگان در دسترس نیست. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

ابزارهای تحقیق و تست کاربر

11- Hotjar

اگر به دنبال راهی برای دنبال کردن رفتار کاربران روی وب سایتتان هستید، اگر می‌خواهید بدانید که کدام صفحه‌ها در محصول‌تان بیشترین و کمترین نرخ تبدیل را دارند، اگر می‌خواهید متوجه نقاط دارای اصطکاک میان صفحه‌های وب‌سایتتان شوید و بدانید کاربرها چه جاهایی عاشق محصول شما هستند و چه جاهایی دنبال راه فراری از محصول‌تان می‌گردند، با Hotjar می‌توانید به راحتی تمام این کارها را انجام دهید و نتایج خیلی خوبی از رفتار کاربران بگیرید و در آینده برای بهبود دادن محصول از آنها استفاده کنید.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان و محدود در دسترس است. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

12- UserTesting

UserTesting، همانطور که از نام آن پیداست، ابزاری برای تست تجربه‌ی کاربر است و به ویژه برای تست نمونه‌های اولیه مفید است. با توانایی تست بر روی هر پلتفرمی، از جمله تلفن‌های همراه و تبلت و ثبت تعاملات پاسخ‌دهندگان، می‌توانید بینشی را در مورد جایی که کاربران ممکن است هنگام استفاده از محصول با سر درگمی و مشکلات مواجه شوند، به دست آورید. مهم‌تر از آن، UserTesting سریع کار می‌کند؛ بنابراین می‌توانید به‌جای چند روز، در چند ساعت بازخوردهای موردنظرتان را دریافت کنید.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان در دسترس نیست. (قیمت وابسته به درخواست مشتری متغیر است)

13- UXCam

UXCam، راه‌حلی برای تجزیه و تحلیل کیفی برای برنامه‌های تلفن همراه است. ضبط جلسه به راحتی انجام می‌شود و شما را قادر می‌سازد تا زمانی که کاربران با برنامه‌ی شما تعامل دارند رفتارشان را دنبال کنید و موقعیت‌هایی که کاربران در آن‌ها بیشتر درگیر و ناامید هستند را کشف کنید. این ابزار همچنین رویدادهای ناخواسته مانند از کار افتادن برنامه، هنگ کردن و کلیک‌های عصبی را تجزیه و تحلیل و علامت‌گذاری می‌کند تا بتوانید دقیقاً محل وقوع مشکلات را کشف کنید.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان و محدود در دسترس است. (قیمت وابسته به درخواست مشتری متغیر است)

ابزارهای همکاری تیمی

14- Slack

اگرچه Slack یک ابزار طراحی UX نیست، اما یک ابزار ارتباطی است که به تیم‌های UX امکان می‌دهد تا فارغ از مکانی که هستند، با هم صحبت کنند. این به ویژه در صورتی مفید است که تیم شما دورکار باشد، اما زمانی که در یک دفتر نیز کار می‌کنید بسیار مفید است، زیرا تضمین می‌کند که می‌توان به سؤالات فوری از طریق برنامه پاسخ داد، تاخیرهای ناخواسته را از بین می‌برد و همه افراد درگیر پروژه را به روز نگه می‌دارد. Slack همچنین از ایجاد کانال‌هایی برای مکالمات خاص‌تر پشتیبانی می‌کند، با برنامه‌هایی مانند Google Drive، Zoom و Dropbox ادغام می‌شود و می‌توان از آن برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها نیز استفاده کرد.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن ویندوز، مک، اندروید، آی‌اواس و وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان و محدود در دسترس است. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

15- Zeplin

Zeplin ابزاری است که برای طراحان و غیر طراحان به طور یکسان کار می‌کند. طراحان خلاقیت‌های نهایی خود را از ابزارهایی مانند Adobe XD، Figma، Sketch یا Photoshop به این برنامه منتقل می‌کنند و توسعه‌دهندگان می‌توانند بدون نیاز به جستجوی چندین مکان برای طراحی نهایی، کدنویسی کنند. از طریق Zeplin، کل تیم هماهنگ باقی می‌ماند و زمان برای همه صرفه‌جویی می‌شود.

  • این ابزار به صورت آنلاین و از طریق اپلیکیشن ویندوز، مک و وب در دسترس است.
  • به صورت رایگان و محدود در دسترس است. (دارای اشتراک پولی ماهیانه و سالیانه)

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس