مبدل شدن به یک بلاگر موفق آنقدرها هم که فکر می‌کنید کار دشواری نیست!

مبدل شدن به یک بلاگر موفق آنقدرها هم که فکر می‌کنید کار دشواری نیست!

شاید شما هم تاکنون به مقالات و توصیه‌‌های زیادی برخورده باشید که برای داشتن یک وبلاگ موفق، باید محتوای باکیفیت و فاخر تولید کنید، از تصاویر مناسب استفاده کنید و آن را در کانال‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی مناسب منتشر کنید. همۀ این‌‌ها مهم و ضروری هستند اما در حقیقت، این همۀ ماجرا نیست. بخش عمدۀ کار بلاگرهای موفق در پشت صحنه رخ می‌‌دهد و این واقعیتی است که در این مقاله قصد داریم آن‌ را مورد بررسی قرار دهیم. 

واقعیت تأمل‌برانگیز دنیای وبلاگ‌نویسی مدرن این است که افرادی با ذوق‌و‌شوق فراوان وبلاگ خود را ایجاد نموده و برای موفقیت آن تلاش می‌کنند؛ پس از مدتی، تعدادی از آن‌ها راه‌ و روش خاص خود را پیدا نموده و پیشرفت می‌کنند و عده‌ای دیگر انگیزهٔ خود را از دست داده و وبلاگ‌نویسی را کنار می‌گذارند!

در سال 2009، مقاله‌ای در روزنامۀ نیویورک تایمز منتشر شد که نشان می‌داد 95٪ وبلاگ‌ها متروکه بوده و صاحبان این وبلاگ‌ها به خاطر این‌ که نتوانسته‌ بودند آن‌ها را به درستی پیش ببرند و به هدف خود برسند، وبلاگ خود را رها نموده بودند (این آمار فقط در مورد وبلاگ‌های شخصی و سرگرمی نبود بلکه وبلاگ‌های کسب‌وکارهای مختلف و استارتاپ‌ها را نیز در بر می‌گرفت).

امروزه باتوجه به این‌ که ایجاد وبلاگ بسیار ساده‌تر از سال 2009 است، به نظر می‌رسد نرخ شکست وبلاگ نیز حداقل برابر و یا حتی بیش از 95٪ باشد! 

در پاسخ به این که چرا امروزه وبلاگ‌های بسیاری را می‌بینیم که شکست می‌خورند، بایستی گفت که کیفیت نویسندگی وبلاگ فقط یکی از عوامل موفقیت است؛ وقتی بلاگرهای موفق را با بلاگرهای شکست‌خورده مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که موفق‌ها فقط به تولید محتوا فکر نمی‌کنند بلکه تصویر کامل‌تر و بزرگتری از اهداف خود در ذهن دارند؛ آن‌ها اهداف خود را با دقت مشخص نموده و اجرای آن‌ را مدیریت می‌کنند. به طور کلی، پس از رصد کردن رفتار بلاگرهای موفق، دیده شده که درصد قابل‌توجهی از ایشان پنج خصیصهٔ مشترک دارند که عبارتند از:

برای ارتباط موفق با مخاطب وقت می‌گذارند
مهم نیست در چه حرفه و زمینه‌ای کار می‌کنید، به هر حال در طولانی مدت ارتباطات حرف اول را می‌زند. منظور ما از ارتباطات، ارتباطات کلامی و کتبی شما با مخاطبان و مشتریان‌ است. سیاست‌های ارتباطی خود را یادداشت کنید و آن را به اطلاع مخاطبان نیز برسانید. به عنوان مثال، ممکن است سیاست شما این باشد که اجازه ندهید هیچ ایمیلی بعد از 24 ساعت هنوز بدون پاسخ باقی مانده باشد.

اعلام علنی این سیاست به مشتریان از یک سو سبب افزایش پایبندی شما به آن خواهد شد و از سوی دیگر پایبندی شما به سیاست اعلام شده به تدریج موجب می‌شود تا مشتریان در زمینه‌های دیگر نیز به شما اعتماد نموده و این اعتماد را به دیگران نیز منتقل کنند.

یک شبکۀ ارتباطی با سایر بلاگرها دارند
شبکه‌سازی یکی از ویژگی‌های افراد دارای قدرت ارتباطی بالا است. هرچند این روزها اینترنت امکان ایجاد وبلاگ و لذت بردن از موفقیت‌های کوچک و گذرا را برای بسیاری از افراد فراهم نموده است اما حفظ این موفقیت‌ها در طی سال‌های پی‌‌درپی، بدون ایجاد یک شبکۀ ارتباطی غیرممکن به نظر می‌رسد.

اکثر مردم فکر می‌کنند وبلاگ‌نویسان افرادی درونگرا هستند که ترجیح می‌دهند به جای حرف زدن با دیگران، تمام روز را به نوشتن سر کنند. مهم نیست این دیدگاه درست است یا نه، مهم این است که به ندرت بلاگر موفقی را می‌یابید که در پس پرداختن به نویسندگی، به ارتباطات خود با سایر بلاگرها بی‌توجه باشد.

از ابزارها برای کنترل خودکار بخش‌هایی از وبلاگ استفاده می‌کنند
امروزه ابزارهای متنوعی برای ساده‌تر کردن کار بلاگرها تولید شده است که باید سعی کنید از مزایای این ابزارها استفاده کنید. یکی از کارهایی که اغلب بلاگرهای موفق انجام می‌دهند این است که انجام بخشی از کارهای وبلاگ را به ابزارهای تخصصی واگذار نموده و خود بر روی کارهای مهم‌تر تمرکز می‌کنند.

بسیاری از افراد تصور اشتباهی در مورد وبلاگ‌نویسی دارند و فکر می‌کنند همین که هر روز یا هر هفته یک مطلب جدید منتشر کنند کافی است و کار خود را انجام داده‌اند؛ اما واقعیت این است که کار یک بلاگر هرگز تمامی ندارد. یک کار که تمام شد باید به سراغ کار بعدی بروید؛ بنابراین بهتر است وقت گران‌بهای خود را صرف کارهایی نکنید که ابزارهای موجود نیز قادر به انجام آن‌ها هستند (مثل ابزارهای اشتراک‌گذاری پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی).

فعالانه در جهت کسب درآمد تلاش می‌کنند
تبلیغات یکی از روش‌های کسب درآمد وبلاگ‌ است اما این نباید تنها روش کسب درآمد شما باشد؛ در هر کسب‌وکاری که هستید و موضوع وبلاگ شما هر چیزی که هست، باید به کسب درآمد بالاتر فکر کنید. بنابراین در کنار رسیدگی به امور جاری وبلاگ، باید برای کسب درآمد نیز برنامه‌ریزی داشته باشید.

فکر کنید که چگونه می‌توانید در ۶ ماه آینده، ۱ سال آینده و یا ۵ سال آینده وبلاگ خود را به سطح درآمدزایی بالاتری برسانید؟ بلاگرهای موفق دائماً به ایده‌های جدید کسب درآمد فکر می‌کنند و بنابراین در مقابل تغییرات بازار کاملاً آماده‌اند.

بخش‌های مختلف وبلاگ خود را امتحان می‌کنند
اگر بخش‌های مختلف وبلاگ خود را تست نکنید، چطور می‌توانید مطمئن شوید که آن‌ها درست و در جهت اهداف شما کار می‌کنند؟ بلاگرهای موفق، بخش‌های مختلف وبلاگ خود -از هِدلاین‌ها و عناوین فرعی گرفته تا تصاویر، طرح‌ها و رنگ‌ها- همه را به طور مرتب بررسی می‌کنند تا از هماهنگ بودن آن‌ها با اهداف خود مطمئن شوند؛ زیرا آن‌ها می‌دانند علائق و اولویت‌های مخاطبان را همواره باید در رأس توجه قرار داد.

سخن پایانی
در این مقاله ۵ مورد از مهم‌ترین عوامل موفقیت در وبلاگ‌نویسی را بیان نمودیم، اما در واقع وبلاگ‌نویس موفق کسی است که هیچ‌وقت به جایگاه و وضعیت کنونی خود راضی نشده و همواره به فکر برداشتن گام بعدی باشد. نباید صرفاً به موفقیت در یک بخش خاص قانع باشید بلکه باید تصویر بزرگ‌تری از اهداف خود در ذهن داشته و همهٔ جوانب آن را در نظر بگیرید. گاهی لازم است روی کیفیت و یا کمیت محتوا بیشتر کار کنید و گاهی کار بر روی شبکه‌سازی، سئو، تحلیل رقبا و ... اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon