۴ ویژگی که باید در DNA یک برنامه‌نویس موبایل وجود داشته باشد!

۴ ویژگی که باید در DNA یک برنامه‌نویس موبایل وجود داشته باشد!

تا به حال از چند اپلیکیشن موبایل استفاده کرده‌اید؟ آیا تاکنون به تعداد اپلیکیشن‌هایی که هر روز ساخته می‌شوند دقت کرده‌اید؟ هر چقدر هم که به‌روز باشید، باز هم از تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها غافل خواهید ماند چرا که نرخ رشد چشم‌گیری در این زمینه مشاهده می‌شود و روزانه صدها اپلیکیشن جدید در سراسر دنیا توسط دولوپرها عرضه می‌شوند. در همین لحظه که شما مشغول خواندن این مقاله هستید، چندین اپلیکیشن جدید در سراسر دنیا و همین ایران خودمان در حال توسعه است؛ اپلیکیشن‌هایی در دسته‌بندی‌های مختلف که در زمینه‌هایی مانند بانکداری، سرگرمی و غیره، بسیار قوی عمل می‌کنند و این بدان معنا است که پتانسیل و فرصت‌های فراوانی در صنعت اپلیکیشن‌های موبایل وجود دارد؛ ولی تمام این اپلیکیشن‌ها، آن‌قدر‌ها هم در بازار موفق نمی‌شوند!

واقعیت امر آن است که برخی اپ‌ها در همان قدم اول رَد شده، بعضی به اپ استور راه یافته ولی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و این در حالی است که تعداد معدودی تسلط خود را حفظ کرده و دولوپرهایشان از موفقیت خود لذت می‌برند و پول زیادی هم به جیب می‌زنند!

سؤال اصلی که اینجا مطرح می‌شود این است که چه چیزی برنده یا بازنده را در این حوزه رقم می‌زد؟ چه صفاتی در قهرمان‌های این بازار یافت می‌شوند؟ چه ویژگی‌هایی در DNA دولوپرهای چنین اپ‌هایی وجود دارد؟ و بسیاری سؤال دیگر که در این پست قصد داریم تا حد ممکن پاسخ به این سوالات را ارائه دهیم.

اپلیکیشن‌های قدرتمند و هوشمند، حاصل کار برنامه‌نویسان عادی نیستند. وجود یکسری خصوصیات ویژه در برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان موفق، به آن‌ها در درست فکر کردن و ایجاد پشت‌کار تا مرحلهٔ موفقیت کمک می‌کند که چهار مورد از این خصوصیات مهم عبارتند از: 

وسواس برای کیفیت
یک توسعه‌دهندهٔ موفق، بیشتر از اینکه ذوق و شوق ساختن اپ داشته باشد، روی کیفیت نهایی کار خود وسواس به خرج می‌دهد. اهمیت کیفیت کلی کار، بسیار بیشتر از اتمام کاری با کیفیت متوسط است و این مسئله شامل دیزاین و طراحی اپ، پلتفرم‌های قابل‌اجرا، ابعاد اجرا روی صفحه‌های نمایش و سیستم‌عامل‌های پشتیبانی شده می‌شود. یک توسعه‌دهنده باید کیفیت را به عنوان یک جنبهٔ حیاتی در توسعهٔ نرم‌افزار دانسته و به نوشتن کدهایی مشغول شود که اپلیکیشن را به موفقیتی بزرگ می‌رسانند.

افراد زیادی از اشتیاق بالایی برای توسعهٔ اپلیکیشن‌های مختلف و عرضهٔ آن‌ها به بازار برخوردارند، ولی اگر با این شیوه کیفیت کار در معرض خطر قرار بگیرد، تمام تلاش‌ها در ساختن نرم‌افزار بیهوده به حساب می‌آیند. نرم‌افزار‌ها باید در عملکرد بسیار مؤثر و کارآمد باشند. یک توسعه‌دهندهٔ موفق، به حد وسط قانع نمی‌شود؛ بلکه هدف غایی او این است تا اپلیکیشن‌اش مطابق با نیازهای کاربران و به راحتی کار کند اما در عین حال بسیار باکیفیت باشد.

خلاقیت
چه چیز جدید و منحصر‌به‌فردی در مورد اپلیکیشن شما وجود دارد و تفاوت آن در مقایسه با اپلیکیشن‌های دیگر بازار چیست؟ به عنوان یک قانون کلی، نقش خلاقیت در طراحی اپلیکیشن‌ها را نباید دست‌کم گرفت. فقط ساختن یک اپلیکیشن و عرضهٔ آن به بازار مهم نیست؛ بلکه طراحی شما باید چندین عامل منحصربه‌فرد و متمایزکننده داشته باشد. میزان خلاقیت یک دولوپر در طراحی اپ‌، تأثیر زیادی در موفقیت او دارد. برای نتایج بهتر، شما نیز باید از ابعاد مختلف به همه چیز نگاه کنید تا در نهایت اپلیکیشنی را توسعه دهید که همه را مجذوب ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد خود کند.

خلاقیت به عنوان یک منبع الهام‌بخش، برنامه‌نویس را قادر می‌سازد تا عامل شانس را دور زده، به ایده‌های بیشتری برسد و سیستم را به صورتی توسعه دهد تا سرانجام یک محصول بالاتر از سطح انتظارات کاربران را عرضه کند. به یاد داشته باشیم که محصولات موفق حاصل خلاقیت و چگونگی استفادهٔ مناسب از آن هستند و نیاز به توضیح نیست که یک برنامه‌نویس موبایل موفق، باید از چنین صفتی برخوردار باشد.

غرور 
تعجب نکنید که غرور و خودبینی می‌تواند یک ابزار کاربردی در توسعهٔ نرم‌افزار باشد! در دنیای فناوری، اکثر آدم‌ها توسعه‌دهندگان را مغرور تلقی می‌کنند، در حالی که این صفت یک امتیاز برای آن‌ها به حساب می‌آید. توسعه‌دهندگان موفق، توسط غرور خود هدایت می‌شوند و معمولاً به محصولات خود افتخار می‌کنند؛ اما چگونه این اتفاق می‌افتد و چه منافعی برای توسعهٔ برنامه دارد؟

جواب ساده است؛ توسعه‌دهندگان مغرور و خودبین، دلبستگی خاصی به محصولات خود دارند و به سختی برای موفقیت آن‌ها کار می‌کنند تا بتوانند دربارهٔ جایگاه اپلیکیشن خود در مقایسه با رقبا خودنمایی کنند. این دلبستگی خوب است چرا که اگر آن‌ها در مورد برنامه‌های خود دغدغه نداشته باشند، کاربران هم قطعاً از خروجی کار ایشان راضی نخواهند بود.

تحقیقات بازاری جهت‌دار
یک برنامهٔ خوب باید قادر به پاسخگویی نیازهای کاربران و ارائه بهترین #تجربهٔ کاربری به آن‌ها باشد. برای درک این مسئله، یک توسعه‌دهندهٔ موفق باید با تحقیق در بازار، درک کاملی از محصولی که قصد تولید آن را دارد به دست بیاورد. با این کار، نقاط ضعف و قوت و همچنین ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد رقبا، به راحتی شناسایی می‌شوند. 

با علمی نسبت به بازار و دیگر رقبای فعال، توسعه‌دهنده درکی از روند بازار به دست آورده و از این رو با شیوه‌ای خلاقانه با توسعهٔ برنامه‌های مورد نیاز بازار، یک تجربهٔ مثبت برای کاربران رقم خواهد زد. به یاد داشته باشیم که ساختن یک اپ موبایل بدون در نظر گرفتن روند بازار، عملاً کاری بیهوده است.

کلام آخر
خصوصیات دیگری نیز برای موفقیت در این زمینه ممکن است وجود داشته باشد، اما صفات بالا جزو مهم‌ترین‌ها به شمار می‌آیند. بازار اپلیکیشن‌های موبایل همیشه داغ است و هرگز در یک خط مستقیم حرکت نمی‌کند. توسعه‌دهندگان موفق انعطاف‌پذیر هستند و قادر به رفع مشکلات به محض وقوع آن‌ها بوده و در عین حال سطح بالایی از خلاقیت را در بهبود برنامه‌های خود حفظ می‌کنند. 

برای اینکه به موفقیت برسید، باید خودتان را ارزیابی کنید تا پی ببرید که آیا دارای این صفات هستید یا نه. اگر پاسخ منفی است، باید تلاش خود را بیشتر کرده و در کار خود هوشمندانه‌تر عمل کنید تا به نتایج عالی و دلخواه برسید و اجازه دهید تا کاربران از اپلیکیشن‌های شما لذت ببرند. در یک کلام، هیچ وقت به کیفیت پایین یا متوسط قانع نشوید و برای ایجاد بهترین تجربه‌ٔ کاربری برای گروه هدف اپ‌ خود، تلاش کنید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon