ویژگی های امنیتی جدید در اندروید 11

ویژگی های امنیتی جدید در اندروید 11

پس از ماه ها انتظار، گوگل نسخه 11 اندروید را عرضه کرد؛ این نسخه از اندروید، تعدادی ویژگی جدید برای ایجاد امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربر را دارد که به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.
امنیت اندروید همیشه یک موضوع داغ بوده و هست؛ ازجمله علل ناامنی ها که تاکنون در اندروید بوده است می توان به عدم توانایی گوگل در شناسایی اپلیکیشن های مخرب موجود در گوگل پلی، دادن مجوزهای بیش از حد به اپلیکیشن ها جهت دسترسی به نقاط مختلف گوشی و نشت اطلاعات خصوصی اشاره کرد.
با وجود این باگ های امنیتی اندروید، کاربران در صورت داشتن آگاهی می توانند از تعداد زیادی از این باگ ها در امان بمانند.
بر اساس آخرین اطلاعیه گوگل، نسخه جدید اندروید دارای ویژگی هایی است که به طور پیش فرض اطلاعات کاربر را امن نگه داشته، شفافیت را افزایش داده و کنترل کاربر بر روی سیستم را بهبود می دهد.
در این مقاله ویژگی های امنیتی مهم نسخه جدید اندروید را به صورت خلاصه با هم بررسی می کنیم.

1) مجوزهای “one-time”

ویژگی “one-time permission” باعث می شود که هر اپلیکشین برای هر بار دسترسی به منابع مختلف نرم افزاری و سخت افزاری گوشی از کاربر اجازه بگیرد و اجازه فعلی کاربر باعث نمی شود که مجوز برای دفعات بعد هم صادر شود.
این موضوع اتفاق جدیدی در اندروید نیست اما در نسخه های قبلی فقط هنگام نصب اپلیکیشنی جدید از گوگل پلی این اتفاق رخ می داد.
با این حال ممکن است برخی اپلیکشین ها بتوانند مجوزهای یکبار مصرف را در دفعات بعد نیز برای دسترسی به منابع گوشی استفاده کنند.

2) مجوزهای “Auto-Reset” برای اپلیکیشن های بی استفاده

این ویژگی در نسخه های قبلی اندروید نبوده است و در نسخه 11 آن عرضه شده است.
ممکن است شما از برخی اپلیکیشن های نصب شده روی گوشی تان ماه ها استفاده نکنید که در این صورت وجود آن ها در گوشی شما نه تنها فایده ای نداشته بلکه موجب ضررهایی هم هست.
این اپلیکیشن ها با اینکه مورداستفاده قرار نمی گیرند اما به خاطر مجوزی که هنگام نصب به آن ها داده اید می توانند از منابع سخت افزاری و نرم افزاری گوشی شما استفاده کنند که این موضوع تهدیدی برای امنیت گوشی شماست.

برای جلوگیری از این خطر، نسخه جدید اندروید به کمک ما می آید.
در نسخه جدید اندروید، سیستم عامل این قدرت را دارد که مجوز چنین نرم افزارهایی را که چند ماه است استفاده نشده اند، باطل کند و این اپلیکیشن ها برای دسترسی مجدد به منابع گوشی نیاز به مجوز جدید دارند.

3) عرضه سریع وصله(Patch) های امنیتی

با اینکه ارائه آپدیت های امنیتی گوگل پلی به کاربران به عهده سازندگان گوشی ها است و گوگل مسئول این ماجرا نیست اما سرعت پایین عرضه این بروزرسانی ها فرصت را برای هکرها ایجاد می کند تا از آسیب پذیری های گوشی کاربران سوء استفاده کنند.

در نسخه 11 اندروید، شرکت گوگل به سرویس گوگل پلی اختیارات بیشتری داده است به طوری که به آن اجازه می دهد تا وصله های امنیتی عرضه شده را سریعاً از سرورهای گوگل دانلود کرده و بر روی گوشی کاربر نصب کند.
به عبارت دیگر نیازی نیست کاربران منتظر آپدیت های امنیتی شرکت های سازنده بمانند و در عوض به محض عرضه وصله های امنیتی، خود گوگل پلی آن ها را روی گوشی نصب خواهد کرد.

4) تعیین محدوده ذخیره سازی برای محافظت از داده ها

این ویژگی در نسخه Q اندروید در سال قبل معرفی شده بود و همچنین در آخرین نسخه آن با کمی تغییر قابل دسترس است. این ویژگی برای هر اپلیکیشنی که روی سیستم نصب می شود حافظه ای مجزا اختصاص می دهد به طوری که اپلیکیشن های دیگر نتوانند به آن دسترسی مستقیم پیدا کنند.
این ویژگی به طور پیش فرض برای همه اپلیکیشن ها فعال است و اپلیکیشن ها برای دسترسی به فایلهای جعبه شنی (sandbox) خودشان در حافظه خارجی نیازی به مجوز ندارند.
در این صورت اپلیکیشنی که در حین اجرا مجوزهای مربوط به حافظه را درخواست کند، دسترسی سطح بالاتری را روی حافظه خارجی نیازمند است.

5) محدودسازی دسترسی های غیرضروری به “Background Location”

یکی از مهم ترین تغییرات در زمینه حفظ حریم خصوصی در نسخه 11 اندروید، تشدید محدودیت دسترسی برنامه ها به موقعیت مکانی در پس زمینه دستگاه نسبت به نسخه های قبلی است.

زمانی که یک نرم افزار درخواست مجوز برای دسترسی به موقعیت مکانی گوشی را دارد، سیستم عامل ابتدا فقط مجوز دسترسی به موقعیت مکانی در حالت پیش زمینه گوشی را می دهد و اگر اپلیکشین درخواست دسترسی به موقعیت مکانی در پس زمینه گوشی را هم داشته باشد باید درخواست دیگری بدهد.
درخواست دوم کاربران را ملزم می کند که به جای قبول کردن کورکورانه درخواست برنامه و زدن گزینه های Ok یا Allow، چندین مرحله را دنبال کنند. در این صورت نرم افزارهای موجود درگوشی به آن اطلاعات بیشتری که نیاز ندارند، اجازه دسترسی نیز نخواهند داشت.
برای فعال کردن دسترسی برنامه ها به “Background location”، کاربران باید گزینه “Allow all the time” را در تنظیمات دستگاه فعال کنند.
علاوه بر این، گوگل توسعه دهندگان اپلیکیشن های اندروید را ملزم می کند تا توضیح دهند که چرا اپلیکیشن آن ها نیاز به دسترسی موقعیت مکانی در پس زمینه را دارد.
این مقاله معرفی مختصری از ویژگی های مهم امنیتی و حفظ حریم خصوصی بود که در آخرین نسخه اندروید 11 در اختیار کاربران قرارگرفته است.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon