Gaming چیست؟

Gaming چیست؟

صنعت بازی‌سازی (Gaming) از جهت اهمیت و تأثیری که در فرهنگ،‌ سرگرمی و پیشرفت تکنولوژی دارد،‌ در میان صنایع مختلف بسیار موردتوجه قرار گرفته است. شرکت‌های سازنده‌ی بازی‌های کامپیوتری،‌ موبایلی و کنسولی همواره در تلاش هستند تا با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های موجود،‌ از رقبای خود پیشی گرفته و جایگاه بهتری در میان مخاطبان در سرتاسر جهان پیدا کنند.

 

نگاهی کلی به صنعت بازی‌سازی

امروزه صنعت بازی‌سازی را می‌توان یکی از مهم‌ترین و خلاقانه‌ترین بخش‌های صنعت دانست. به‌طوری‌که اهمیت و تأثیرگذاری آن در فرهنگ، سرگرمی و شبکه‌سازی‌ اجتماعی (social networking) وصف‌ناپذیر است. در حال حاضر عنوان صنعت سرگرمی (entertainment industry) دیگر در انحصار هالیوود و صنعت فیلم‌سازی نیست زیرا صنعت بازی‌سازی با ایجاد سرگرمی‌های چندجانبه و هیجان‌انگیز، توانسته است توجه بیش از دو میلیارد مخاطب را در سرتاسر جهان به خود جلب نماید.

شاید کسانی که در دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی با دسته‌ی بازی Pong مشغول رقابت با دوستانشان بودند تا امتیاز بالاتری در بازی Pac-Man به دست آورند،‌ هرگز تصورش را هم نمی‌کردند که آن بازی‌های ساده و ابتدایی بتوانند سنگ بنای صنعتی بزرگ و پدیده‌ای فرهنگی به نام بازی‌سازی باشند. اکنون بازی‌سازی صنعتی دویست میلیارد دلاری است که هرلحظه مرزهای تکنولوژی و سرگرمی را شکسته و روزبه‌روز در حال پیشرفت است. امروزه نه‌تنها کنسول‌ها و کامپیوترهای ویژه بازی‌ پیشرفت چشمگیری داشته‌اند بلکه ما شاهد برگزاری رقابت‌های جهانی ورزش‌های الکترونیکی (e-sports) و ظهور پلتفرم‌های جاری (streaming platforms) مانند Twitch و Mixer هستیم.

جنگ شرکت‌های بازی‌سازی روزبه‌روز شدت می‌گیرد. درحالی‌که جدال سنتی بازی‌های کنسولی میان مایکروسافت (Xbox)، سونی (Playstation) و نینتندو (Nintendo) در جریان است، گوگل نیز با بازی‌های مبتنی بر بستر ابری خود (Stadia)، به رقیب جدیدی برای این شرکت‌ها تبدیل شده است.

 

انواع بازی‌های دیجیتال

 

بازی‌سازی کنسولی (Console Gaming)

بازی کنسولی اصلی‌ترین و معروف‌ترین شکل بازی دیجیتال است. پیش‌ازاین، Nintendo و  Sega  بر بازار کنسول حاکم بودند اما در حال حاضر Xbox و Playstation پرطرفدارترین کنسول‌های بازار هستند که امکان تجربه‌ی استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های بازی را برای میلیون‌ها کاربر به ارمغان آورده‌اند.

امروزه کنسول‌ها به شاخص خوبی برای بازار فناوری تبدیل شده‌اند. کنسول‌های ابتدایی فقط یک دسته‌ی ساده‌‌ی بازی بودند که تنها برای بازی‌های ساده‌ای مانند Pong مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اما کنسول‌های امروزی، مانند Xbox Series X،‌ برای صفحه‌ نمایش‌های 8K طراحی شده‌اند. این کنسول‌های پیشرفته از میکروچیپ‌های ویژه‌ای بهره می‌برند که آن‌ها را قادر می‌کند تصاویر را به‌خوبی پردازش نموده و درعین‌حال انرژی مصرفی را نیز مدیریت نمایند.

 

بازی‌سازی کامپیوتری (PC Gaming)

استفاده از کامپیوترهای شخصی به‌عنوان وسیله‌ی بازی رشد فوق‌العاده‌ای داشته و در حال حاضر بیش از یک میلیارد و دویست میلیون نفر در سرتاسر جهان از کامپیوتر شخصی خود برای بازی استفاده می‌کنند. موضوع اصلی در مورد کامپیوترهای مخصوص بازی، کارایی آن‌ها است. RAM ،GPU و سیستم خنک‌کننده‌ی ویژه‌‌ی این کامپیوترها،‌ کمک می‌کند تا بازی‌ها به‌صورت روان و بدون مشکل اجرا شوند. این کامپیوترها می‌توانند اجرای بازی‌هایی که نیاز به گرافیک بالا دارند را آسان‌تر کنند و علاوه بر این، برای گیمرهایی که در سطح بالا و به‌صورت اینترنتی مشغول بازی هستند امکان مدیریت سریع بازی را فراهم می‌آورند.

محاسبات کوانتومی (quantum computing) یکی از موضوعاتی است که در حوزه‌ی بازی‌سازی کامپیوتری باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند تمام کارهایی که کامپیوترهای رایج فعلی انجام می‌دهند را در مدت زمان کوتاه‌تری به انجام برسانند و این ویژگی، قابلیت تا‌‌ٔثیرگذاری ویژه‌ای در حوزه‌ی صنعت بازی به این کامپیوترها داده است. این کامپیوترها با استفاده از قدرت فوق‌العاده‌ی خود در ذخیره و پردازش اطلاعات، می‌توانند باکیفیت‌ترین تصاویر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن نمایش دهند. علاوه بر این، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حال حاضر صنعت بازی، یعنی قابل پیش‌بینی بودن،‌ به کمک این کامپیوترها می‌تواند حل شود. آگاهی از تمام اتفاقاتی که قرار است در بازی رخ دهد،‌ برای هیچ‌کس خوشایند نیست. کامپیوترهای کوانتومی با ذخیره‌سازی حجم بزرگی از الگوریتم‌ها، مشکل قابل پیش‌بینی بودن بازی را برطرف نموده و تجربه‌ی بازی کاملاً غیرقابل پیش‌بینی و بی‌نظیری را برای بازیکنان رقم می‌زنند.

 

بازی‌سازی ابری (Cloud Gaming)

بازی ابری جدیدترین نوع بازی‌های ویدئویی است. چیزی مانند نتفلیکس را تصور کنید اما برای بازی. در کتابخانه‌ای از بازی‌ها گشت‌زنی نموده، بازی موردنظر خود را انتخاب می‌کنید و سپس بازی به‌صورت خودکار آغاز می‌شود. نه نیازی به گذاشتن دیسک هست و نه لازم است مدتی منتظر بمانید تا بازی بارگذاری شود. می‌توانید روی گوشی تلفن همراه، تبلت و یا کنسول این بازی‌ها را انجام دهید. بسترهای بازی ابری،‌ مانند Google Stadia، تجربه‌ی بازی یکپار‌چه‌ای را برای مخاطبان فراهم می‌آورند. می‌توانید با هر دستگاهی، هر زمانی و در هر جایی که هستید بازی کنید. امروزه، بازی ابری به تهدیدی برای کنسول‌های سنتی تبدیل شده است. چنان‌که Phil Spencer مسئول بخش بازی‌سازی مایکروسافت گفته است که دیگر نگران رقابت Xbox با Nintendo و Playstation نیست و ازاین‌پس بیشتر بر روی رقابت با پلتفرم‌های فوق‌سریع گوگل و آمازون متمرکز خواهند بود.

 

بازی‌‌سازی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (VR/AR Gaming)

واقعیت مجازی (Virtual reality) و واقعیت افزوده (Augmented reality) شما را در میانه‌ی موقعیت بازی قرار می‌دهند تا بازی را برای شما ملموس‌تر کنند. در بازی‌های واقعیت مجازی،‌ به جای این‌که از دید شخص سوم و از بیرون به بازی نگاه کنید، به محیط کامپیوتری بازی رفته و حس می‌کنید که واقعاً جزئی از بازی هستید. واقعیت مجازی با بردن گیمر به محیط بازی امکان دست زدن به هر کاری (از ضربه زدن به توپ فوتبال گرفته تا مبارزه با هیولاها) را برای او فراهم می‌آورد.

در بازی‌های واقعیت افزوده اجزاء دیجیتالی به زندگی واقعی اضافه می‌شوند. بهترین مثال از این نوع بازی،‌ بازی معروف Pokemon Go است. در این بازی با استفاده از یک تلفن هوشمند، جویندگان می‌توانند Pokemon مجازی را در موقعیت‌های واقعی زندگی روزمره‌ی خود پیدا نموده و آن‌ها را بگیرند. گیمرها ممکن است در پارک با یک Pikachu روبرو شوند و یا یک Wartorle را در محل کار خود بیابند.

فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده شیوه‌ی کاملاً جدیدی از شرکت در بازی ویدئویی و لذت بردن از این بازی‌ها را فراهم آورده‌اند.

 

بازی‌سازی موبایلی (Mobile Gaming)

بازی‌های موبایلی حدود ۴۵ درصد از سهم بازار بازی را به خود اختصاص داده‌اند و آمار سال  ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که تقریباً یک‌سوم جمعیت جهان حداقل یک بازی را بر روی گوشی تلفن همراه خود بازی کرده‌اند. اما چرا بازی موبایلی تا این حد پرطرفدار است؟ دلیل محبوبیت این بازی‌ها این است که در دسترس همه‌ هستند. گیمرها با علایق مختلف، به‌جای استفاده از کنسول، گذاشتن هدست،‌ گذاشتن دیسک،‌ اتصال به اینترنت و … می‌توانند در هر مکانی که باشند و هر زمانی که بخواهند،‌ با استفاده از گوشی تلفن همراه خود به بازی بپردازند. برخی از آمارها نشان می‌دهد که مردم بیش از شش و نیم ساعت از زمان خود را در طول هفته به بازی‌های موبایلی می‌پردازند. بازی‌های موبایلی همچنان در حال محبوب‌تر شدن هستند و روزبه‌روز شاهد ظهور استارت‌آپ‌های بیشتری در زمینه‌ی بازی‌سازی موبایلی هستیم.

 

مشاغل پر تقاضا در صنعت بازی‌سازی

 

طراح بازی ویدئویی

بازی‌های فوق‌العاده پیچیده، گسترده و زیبایی که بازی می‌کنید یک‌باره و در زمانی کوتاه به وجود نیامده‌اند. طراحی جنبه‌های مختلفی که بازیکن در حین بازی با آن‌ها مواجه می‌شود، ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان برده و تیمی از طراحان بااستعداد و توانا بر روی آن کار کرده‌اند. این طراحان قبل از این‌که بازی به مرحله‌ی انتشار نهایی برسد، نسخه‌های موقت متعددی را تولید می‌کنند. موفقیت این طراحان در گروی تمرکز و انعطاف‌پذیری و همچنین دانش و مهارت فراوان درزمینه‌ی تکنیک‌ها و ابزارهای طراحی است. طراحی بازی، به‌ویژه در سطوح بالا، نیازمند دانش گسترده در زمینه‌های مختلف است (از انیمیشن سه‌بعدی گرفته تا طراحی گرافیک و حتی فیزیک). این شغل یکی از پر تقاضاترین مشاغل در زمینه‌ی بازی‌سازی بوده و انتظار می‌رود که در شش سال آینده تقاضا برای این شغل با رشد ۱۰ درصدی مواجه شود. متوسط درآمد یک طراح بازی ویدئویی با پنج سال سابقه‌ی کار، تا بیش از ۹۰ هزار دلار در سال نیز می‌رسد.

 

برنامه‌نویس بازی ویدئویی

برنامه‌نویسان بازی‌های ویدئویی ازجمله متخصصانی هستند که در صنعت بازی‌سازی همواره موردنیاز بوده و هستند. آن‌ها افرادی هستند که با کدنویسی به حاصل کار طراحان جان می‌بخشند. یک بازی ویدئویی بدون کار یک برنامه‌نویس، هیچ است. این برنامه‌نویس است که با دقت و تمرکز در کار خود از درست عمل کردن شخصیت‌ها، مأموریت‌ها و محیط‌های طراحی‌شده اطمینان حاصل می‌کند. برنامه‌نویس بازی ویدئویی، برای موفقیت و پیشرفت در کار خود نیاز به دانش گسترده در مورد ++C و سایر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد. محبوبیت بازی‌های ویدئویی سبب افزایش تقاضا برای استخدام متخصصان برنامه‌نویسی بازی ویدئویی شده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تا سال ۲۰۲۸ تقاضا برای استخدام این متخصصان با ۲۱ درصد رشد روبرو خواهد شد. افزایش فرصت‌های شغلی تنها مزیت متخصص بودن در این زمینه نیست. مزیت مهم دیگر این تخصص، درآمد بالای آن است. متوسط درآمد یک برنامه‌نویس بازی ویدئویی می‌تواند به بیش از ۱۰۰ هزار دلار در سال برسد.

 

انیماتور بازی ویدئویی

بدون وجود انیماتورها، نمی‌توان یک بازی ویدئویی باکیفیت داشت. انیماتورها برای خلق دنباله‌ای از تصاویر تعاملی، تکنولوژی و هنر را باهم درمی‌آمیزند تا روایتگر داستان بازی باشند. این متخصصان در ارتباط تنگاتنگ با طراحان و برنامه‌نویسان بازی هستند و اطمینان حاصل می‌کنند که تمام اجزای بازی به‌درستی و دقیقاً همان‌طور که انتظار می‌رود عمل کنند. انیماتورها هر پروژه را با دانستن داستان اصلی بازی شروع نموده و سپس تلاش می‌کنند تا با خلق مجموعه‌ای از تصاویر متحرک پیچیده، داستان را بیان نموده و آن را به جریان بیندازند. متخصص این حوزه برای موفقیت در کار خود معمولاً به دانش چندرسانه‌ای گسترده و همچنین آشنایی کامل با گرافیک و انیمیشن کامپیوتری نیاز دارد. انتظار می‌رود که در طی شش سال آینده چهار درصد رشد در تقاضا برای این شغل را شاهد باشیم. انیماتورها نیز درآمد خوبی دارند. یک انیماتور با ۴-۲ سال سابقه کار، می‌تواند بیش از ۷۲ هزار دلار در سال درآمد داشته باشد.

 

متخصص تضمین کیفیت بازی ویدئویی

پول گرفتن در ازای بازی کردن می‌تواند شغل رؤیایی بسیاری از افراد باشد. خبر خوب این‌که چنین شغلی وجود دارد. متخصص تست بازی ویدئویی (یا به عبارت بهتر، متخصص تضمین کیفیت بازی ویدئویی) عنوان شغلی افرادی است که کارشان امتحان کردن و مهم‌تر از آن، با مشکل مواجه کردن بازی‌های ویدئویی است. این متخصصان تا آنجا که امکان داشته باشد تلاش می‌کنند تا به محدودیت‌ها و مرزهای بازی نزدیک شده و با به چالش کشیدن حاصل کار طراحان، برنامه‌نویسان و انیماتورها،‌ بدون باگ بودن بازی را تضمین نمایند. به‌این‌ترتیب نسخه‌ی نهایی بازی که به دست مشتری می‌رسد، تجربه‌ای بی‌نظیر و روان از بازی را با خود به ارمغان خواهد آورد. این متخصصان روندی به نام matrix testing را طی می‌کنند تا تمام مراحل، اتفاقات و ترکیب وقایعی که ممکن است بازیکن بعداً با آن مواجه شود را موردبررسی قرار داده و مطمئن شوند موردی وجود ندارد که باعث اختلال در بازی و یا متوقف شدن آن شود.

متخصص تست بازی ویدئویی برای موفقیت در این کار به نگاهی تیزبین و دقیق،‌ صبر و تحمل تکرار چندباره‌ی بازی و عشق و علاقه‌ی شدید به بازی نیاز دارد. در حال حاضر با توجه به رشد روزافزون بازی‌ها (به‌ویژه بازی‌های موبایلی) این عنوان شغلی مورد تقاضا است و متخصص این حوزه، سالانه به‌طور متوسط ۵۵ هزار دلار درآمد کسب می‌کند.

 

سخن پایانی

در این مقاله صنعت بازی‌سازی،‌ انواع بازی‌های دیجیتال و برخی از مهم‌ترین عناوین شغلی موردتقاضا در این صنعت را مورد بررسی قرار دادیم. آیا شما هم تجربه‌ای درزمینه‌ی بازی‌ و بازی‌سازی دارید؟ کدام دسته از بازی‌های دیجیتال بیشتر مورد علاقه‌ی شما است؟ آیا تاکنون در یکی از عناوین شغلی مرتبط با این صنعت مشغول به فعالیت بوده‌اید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع 

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon