عرضهٔ بزرگ‌ترین کرنل لینوکس (۴.۹) با ویژگی‌های منحصر به فرد!

عرضهٔ بزرگ‌ترین کرنل لینوکس (۴.۹) با ویژگی‌های منحصر به فرد!

لینوس توروالدز اقدام به عرضهٔ کرنل لینوکس 4.9 نموده که در واقع بزرگ‌ترین نسخه لینوکسی از نظر تعداد کامیت است. تعداد زیادی از تغییرات در این توزیع، مربوط به فایل‌های مشخصات رجیستری کارت گرافیک‌های AMD و بخش greybus متعلق به Project Ara گوگل است (گوگل از طریق Project Ara قصد تولید گوشی هوشمندی را دارد که تمامی قسمت های آن از جمله پردازنده، دوربین، باتری، صفحه نمایش و ... به صورت ماژول‌های جداگانه قابلیت تعویض داشته باشند!) توروالدز همچنین اعلام کرده که merge window کرنل لینوکس 4.10 به دلیل فرا رسیدن تعطیلات کریسمس زمان کوتاه تری خواهد داشت. برای آشنایی با ویژگی‌های عرضه شده در کرنل نسخه ی ۴.۹ لینوکس، در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید.

در ماه اکتبر اعلام شد که انتظار می‌رود لینوکس 4.9 به عنوان بزرگ‌ترین نسخه از کرنل لینوکس در زمینهٔ تعداد Commit عرضه شود. این اخبار توسط لینوس توروالدز و با خبرهای مربوط به لینوکس 4.9-rc2 منتشر شد. حالا انتظارات به پایان رسیده و لینوکس 4.9  با تمام افتخاراتش در خدمت ما است.

در متن خبر، توروالدز بار دیگر به تعداد خطوط کدهای تشکیل دهنده کرنل اشاره کرد. این حجم از کد به دلیل مسائل خاصی است مثلا فایل های بیان کننده مشخصات رجیستری گرافیک‌های AMD و همچنین تعداد زیادی از این خطوط کدنویسی مربوط به قسمتی از Project Ara گوگل به نام greybus است که قرار شده در این نسخه وارد لینوکس شوند. اگر به تفکیک کرنل بپردازیم، دو سوم کدهای لینوکس 4.9 مربوط به درایورها است و الباقی کدها نیز مربوط به arch آپدیت‌ها، مستندسازی، راه حل های عمومی شبکه و فایل سیستم‌ها است.

خلاصه ای از ویژگی های کرنل لینوکس 4.9 
به جز تغییراتی که در بالا اشاره شد، مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در کرنل لینوکس 4.9 وجود دارد عبارتند از:

- اصلاح های مربوط به DRM اینتل
- پشتیبانی بهتر از Rassberry Pi Zero و 28 ابزار ARM دیگر
- امنیت بهتر، به لطف بهره‌مندی از استک‌هایی با نگاشت V
- پیاده‌سازی کلیدهای حفاظت از حافظه
- بهبودهایی در زمینهٔ فایل سیستم

عرضه ٔنسخهٔ 4.9 به طور خودکار merge window کرنل 4.10 را باز می‌کند اما به دلیل تعطیلات کریسمس پیش‌رو، احتمالا کوتاه‌تر از حد معمول خواهد بود. به گفتهٔ توروالدز "من حداکثر تا 23 دسامبر pull کردن را متوقف خواهم کرد."

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon