چرا زبان برنامه نویسی C در حال از دست دادن محبوبیت اش است؟

چرا زبان برنامه نویسی C در حال از دست دادن محبوبیت اش است؟

زبان C مدت زیادی در دنیای برنامه نویسی حکمرانی کرده و مبنای بسیاری از سیستم عامل ها و برنامه ها را تشکیل داده است اما طی سال گذشته با کاهش محبوبیت مواجه شده که احتمالا به دلیل عدم وجود شرکتی بزرگ برای پشتیبانی آن از یک سو و افزایش استفاده از زبان های برنامه نویسی جدیدتر از سوی دیگر است. C زبانی همه منظوره است که شکل گیری آن توسط دنیس ریچی در سال 1972 در آزمایشگاه بل صورت گرفت. سپس از آن برای توسعه ی Unix استفاده شد و از آن زمان تاکنون بستر بسیاری از سیستم عامل ها و برنامه های محبوب کامپیوتری را تشکیل داده است. برای آشنایی بیشتر با دلایل کاهش محبوبیت این زبان، با سکان آکادمی همراه باشید.

اگر نگاهی به محبوبیت این زبان بیاندازیم، جایگاه اول را به صورت مشترک با جاوا در اختیار دارد. طبق فهرست TIOBE که مقیاس قابل قبولی در زمینه محبوبیت زبان های برنامه نویسی ارائه می دهد، از زمان شروع به کار TIOBE در سال 2001 تا به امروز، این فهرست همیشه شامل زبان سی بوده است. اما در سال گذشته، قدرت این غول دنیای برنامه نویسی رو به ضعف گذاشته است! در قیاس با دسامبر 2015، زبان C افت 7.73 درصدی را نشان می دهد. قابل ملاحظه است که در دهه ی گذشته، زبان C در محدوده 15-20 درصد محبوبیت قرار داشته و در حال حاضر این رقم به زیر 10 درصد نزول کرده است.

بنابراین علت چیست؟ چرا محبوبیت زبان سی در حال کاهش است؟
C زبانی نبوده که از آن در نوشتن برنامه ها یا توسعه وبسایت ها استفاده شود. همچنین در طی چند سال گذشته تحول زیادی نداشته است. نبود هیچ شرکت بزرگی به عنوان پشتیبان می تواند جزء دلایل کاهش محبوبیت C حساب شود. راه و روشی که مایکروسافت برای پشتیبانی مستقیم ++C و #C، یا گوگل به طور غیرمستقیم برای پشتیبانی Java و همچنین اپل برای رشد Swift و Objective-C دارند، هیچ کدام در قبال زبان C وجود ندارد.

پس به سادگی می توان نتیجه گرفت که عدم وجود پشتیبانی شرکت های بزرگ و افزایش محبوبیت زبان های جدیدتری مثل .NET، Objective-C، Swift، Go، R و Groovy در سال های گذشته از دلایل اصلی افت این زبان هستند.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon