Google Chrome با Chromium چه تفاوت‌هایی دارا است؟

Google Chrome با Chromium چه تفاوت‌هایی دارا است؟

Google Chrome یک مرورگر اینترنتی است که توسط غول نام آشنای دنیای تکنولوژی یعنی گوگل به صورت رایگان عرضه شده است و این در حالی است که مهندسین گوگل این مرورگر را با استفاده از سورس‌کدهای برنامه‌ای اپن‌سورس به نام Chromium توسعه داده‌اند که این نسخهٔ توسعه یافتهٔ گوگلی کرومیوم، چندین ویژگی مجزا را که بعضی رایگان و بعضی دیگر غیررایگان هستند با خود به همراه دارد. 

کرومیوم یک مرورگر اپن‌سورس است که توسط پروژه‌ای به همین نام توسعه یافته است. این برنامه نخستین بار در سال 2008 معرفی شد که بخش‌های مختلف آن با مجوزهای رایگان متفاوتی شامل مجوز BSD برای بخش نوشته شده توسط گوگل و مجوزهای MIT ،LGPL و ... برای سایر بخش‌ها عرضه شد.

مرورگر گوگل کروم هم در سال 2008 عرضه شد و علیرغم این که از سورس‌کد کرومیوم استفاده می‌کند، اما به صورت اختصاصی متعلق به شرکت گوگل است؛ به همین دلیل این دو مرورگر از هم جدانشدنی هستند. شاید در ظاهر بارزترین تفاوت این دو مرورگر را بتوان در لوگوی آن‌ها مشاهده کرد اما این تازه اول ماجرا است زیرا تفاوت‌های بسیار دیگری نیز دارند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

آپدیت خودکار
گوگل برای انجام آپدیت خودکار بر روی ویندوز از GoogleUpdate و بر روی مک از GoogleSoftwareUpdateAgent و GoogleSoftwareUpdateDaemon استفاده می‌کند تا کروم و سایر برنامه‌های خود مانند Google Earth را به آخرین نسخه‌های موجود ارتقاء دهد اما این در حالی است که کرومیوم از این ویژگی محروم است! با این وجود، در برخی نسخه‌های منتشر شدهٔ لینوکسی، پکیج‌های آپدیت این برنامه در اختیار کاربران قرار داده شده است.

محاسبهٔ مصرف داده‌ها و ارائه گزارشی از درصد کرش
برخلاف کرومیوم، گوگل گزینهٔ ارسال گزارش کرش‌ها و میزان دادهٔ مصرف شده را به کروم افزوده است. کروم این اطلاعات را به سرورهای گوگل ارسال می‌کند که شامل اطلاعات کلی دستگاه و سیستم‌عامل‌تان، تنظیمات کروم، وب‌سایت‌هایی که به آن‌ها مراجعه کرده‌اید و این که آیا در آن وب‌سایت‌ها بدافزاری وجود دارد یا خیر، مطالبی که جست‌وجو کرده‌اید و ... است.

این امکان باعث می‌شود که گوگل مطابق با سلیقهٔ شما نتایج جست‌وجوها را مرتب کند و تبلیغات مربوط به شما را در معرض دیدتان قرار دهد (البته در صورت تمایل می‌توانید ارسال آمار و گزارش‌ها را از بخش تنظیمات کروم خاموش کنید). 

فروشگاه اینترنتی کروم
بر روی کروم، امکان اضافه کردن افزونه‌های دلخواه‌‌تان فقط از طریق فروشگاه اینترنتی کروم امکان‌پذیر است. هر چند اضافه کردن این افزونه‌ها از راه Developer Mode هم امکان‌پذیر است.

پشتیبانی از کدک‌ها
پشتیبانی کرومیوم از کدک‌های صوتی و تصویری HTML5، محدود به کدک‌هایی غیراختصاصی مانند Theora ،Vorbis ،WebM ،VP9 و ... است. از این حیث، اوضاع کروم با کرومیوم تفاوت دارد. مرورگر کروم از کدک‌های غیررایگانی همچون AAC ،MP3 و H.264 نیز پشتیبانی می‌کند (البته H.264 هم اکنون به رایگان عرضه می‌شود).

ردیابی خودکار
در همان لحظه‌ای که شما گوگل کروم را نصب می‌کنید، برنامه به صورت خودکار یک نشان تصادفی از خود می‌سازد و آن را پس از اتمام موفقیت‌آمیز نصب برای گوگل ارسال می‌کند تا گوگل بداند که چه مقدار از برنامه‌هایش به صورت کامل و موفقیت‌آمیز روی سیستم کاربران نصب می‌شوند. 

همچنین، گوگل از ابزاری تحت عنوان RLZ برای ردیابی فعالیت‌های یک کاربر، هنگامی که او در حال استفاده از نوار آدرس یا موتور جست‌وجوی گوگل است استفاده می‌کند. این ابزار اطلاعات کاربر را در قالب رشته‌هایی کدگذاری شده ذخیره می‌کند (اطلاعاتی مانند منبعی که کاربر از آن کروم را دانلود کرده یا تاریخی که کروم بر روی سیستم نصب شده است).

RLZ به هیچ وجه اطلاعات شخصی کاربر را ذخیره نمی‌کند و از آن بیشتر برای بررسی میزان موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی و اثرات آن‌ها روی رفتار کاربران استفاده می‌شود. در ضمن توجه داشته باشیم که سورس‌کدی که برای رمزگشایی رشته‌های کدگذاری شده استفاده می‌شود به صورت اپن‌سورس در اختیار عموم قرار گرفته است.

در نهایت کدامیک بهتر است، گوگل کروم یا کرومیوم؟
انتخاب بین کرومیوم که اپن‌سورس است و گوگل کرومی که افزونه‌ها و ویژگی‌های جذابی دارد کاری دشوار است. برای ویندوز و مک بهتر است از گوگل کروم استفاده شود چرا که نسخهٔ کرومیوم مخصوص این دو سیستم‌عامل، چندان پایدار نیست ولی برای کاربران لینوکس که علاقهٔ شدیدی به نرم‌افزارهای اپن‌سورس دارند، استفاده از کرومیوم لذت‌بخش خواهد بود (البته اگر بتوانند با نقاط ضعفش مثل نبود آپدیت‌های خودکار، نبود پلاگین فلش و کدک‌هایی با تنوع بسیار کم کنار بیایند).

البته به خاطر داشته باشید که بسیاری از توزیع‌های لینوکس، نسخه‌ای اصلاح شده از کرومیوم دارند که در آن‌ها تلاش شده تا مشکلات ذکر شده را تا حد امکان رفع کنند. 

حال نوبت به نظرات شما در مورد تجربیات مرتبط خود از استفاده از این دو مرورگر می‌رسد. به نظر شما کدام یک از این دو مرورگر تجربهٔ کاربری به مراتب بهتری برای کاربر به ارمغان می‌آورد؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon