کدزنی با سرعت یوزپلنگ، معرفی راه‌های عملی افزایش سرعت کدزنی

کدزنی با سرعت یوزپلنگ، معرفی راه‌های عملی افزایش سرعت کدزنی

اگر شما یک برنامه‌نویس تازه‌کار باشید یا به‌هرحال اطلاعاتی در زمینه برنامه‌نویسی داشته باشید، قطعاً می‌دانید که برنامه‌نویسی فرایندی چندمرحله‌ای است. طبیعی است که یک فرایند چندمرحله‌ای زمان‌بر باشد اما حقیقت این است که گاهی برنامه نویسان حرفه‌ای، کدهایی که نوشتن آن‌ها برای برنامه نویسان معمولی ساعت‌ها طول می‌کشد را با سرعتی برق‌آسا می‌نویسند. 

کدزنی با سرعت یوزپلنگ شاید چیزی شبیه به تردستی به نظر برسد اما واقعاً شدنی است. هر برنامه‌نویس با یادگیری و اجرای چند نکته ساده می‌تواند کدزنی با سرعت یوزپلنگ را تجربه کند. فقط کافی است به‌اندازه یک یوزپلنگ گرسنه از هر فرصتی برای پیشبرد این هدف استفاده کند. ما در این مقاله همه نکاتی که برای سریع‌تر نوشتن کدها نیاز دارید را معرفی می‌کنیم.

چندین فاکتور مختلف وجود دارد که برهم‌کنش همه آن‌ها می‌تواند سرعت کد نویسی شما را افزایش دهد. برای درک بهتر این فاکتورها، آن‌ها را در سه گروه کلی تقسیم‌بندی کرده­ایم تا اشکالات احتمالی را سریع‌تر پیدا کنید. به‌طورکلی برای رسیدن به کدزنی با سرعت یوزپلنگ، باید این گام‌ها را طی کنید.

توسعه فردی؛ اولین گام برای کدزنی سریع

برای شروع روند کدزنی با سرعت یوزپلنگ در ابتدا باید باور کنید که مشکل و راه‌حل هر دو خود شما هستید. اگر دائماً به مانیتور خیره هستید و ساعت‌های طولانی تایپ می‌کنید ولی در پایان روز کاری دستاورد جالبی ندارید، باید مشکل را ریشه‌یابی و حل کنید. در اولین گام برخی از عادت‌ها و اخلاق کاریتان را اصلاح کنید. مهم‌ترین نکات در رابطه با توسعه فردی برای کد نویسی با سرعت یوزپلنگ به شرح زیر هستند:

استرس خود را کنترل کنید

زمانی که به‌عنوان یک مهندس نرم‌افزار در حال انجام یک پروژه هستید، ممکن است برای توضیح روند پیشرفت پروژه به مدیر خود با چالش روبه‌رو شوید. در اغلب مواقع مدیران یا کارفرمایان درک درستی از کد نویسی ندارند؛ این موضوع باعث می‌شود تا زمان‌بندی غیرمنطقی برای انجام پروژه تعیین کنند. 

این ‌یک حقیقت است که مردم واقعیت‌های فیزیکی را بهتر درک می‌کنند؛ مثلاً یک معمار برای توضیح چالش‌های ساختمان‌سازی به کارفرما مشکلی ندارد چون مردم عموماً از محدودیت‌های ساختمان‌سازی آگاه‌اند اما در رابطه با کد نویسی کمی اوضاع متفاوت است. 

در نظر گرفتن زمان‌بندی غیرمنطقی استرس زیادی به برنامه‌نویس وارد می‌کند. این استرس می‌تواند سازنده باشد و شما را تشویق کند تا سریع‌تر بنویسید، اما متأسفانه برای اغلب برنامه نویسان این‌طور نیست. کارها‌ی زیاد و زمان کم، استرس فلج‌کننده‌ای به برنامه‌نویس می‌دهد. 

تجربه نشان می‌دهد اگر استرس خود را کنترل کنید می‌توانید سریع‌تر بنویسید. راهکارهایی برای کنترل استرستان در نظر بگیرید و سعی کنید دیدگاهتان را نسبت به محدودیت زمانی عوض کنید. همین راهکار ساده می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سرعت کد نویسی شما داشته باشد.

به خودتان بهای بیشتری بدهید

سلامت ذهنی و جسمی شما در سرعت کار شما تأثیرگذار است. برنامه‌نویسی فعالیتی است که به تمرکز بالایی نیاز دارد. هراندازه که شما متمرکزتر باشید سرعت شما در برنامه‌نویسی هم افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین سعی کنید از پذیرفتن کارهایی که حجم آن‌ها از زمانی که در اختیار دارید بیشتر است، صرف‌نظر کنید.

هم‌چنین زمانی که مشغول کد نویسی هستید تایم‌های کوتاهی را در بین کار به استراحت اختصاص دهید تا با ذهنی آماده‌تر کد نویسی خود را ادامه دهید. شاید باورتان نشود ولی همین نکته ساده تا حد زیادی بهره‌وری کلی شما را افزایش می‌دهد و در سرعت کد نویسی شما مؤثر است.

اولویت‌بندی کنید

یک لیست از تمام مراحلی که باید برای کد نویسی طی کنید را آماده کنید و سعی کنید دقیقاً بر طبق اولویت‌های آن پیش بروید. اولویت‌بندی به شما کمک می‌کند تا کارهای مهم‌تر را زودتر انجام دهید. بسیاری از برنامه‌نویسان سعی می‌کنند که همه کارها را باهم انجام بدهند، باید بدانید که ذهن هیچ‌کس قدرت نگه‌داشتن تمام ابعاد مختلف کار را ندارد. 

فراموشی برخی از مراحل و عملیات‌ها وقت زیادی از برنامه‌نویس می‌گیرد. زمانی که حس می‌کنید زمان کم و کار زیادی برای انجام دادن دارید، بیش از نیمی از تایم خود را به دلیل سردرگمی از دست خواهید داد؛ بنابراین اگر شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارید، برای حفظ تعادل بین ارتباط با همکاران، مدیران و مدیریت زمان اولویت‌های خود را لیست کنید. 

از ابزارهایی مانند جیرا برای مدیریت پروژه استفاده کنید و مخزن گیت خود را برای ذخیره و تکمیل کدها مدیریت کنید تا به کدزنی با سرعت یوزپلنگ نزدیک‌تر شوید.

آموزش؛ دومین گام برای کد­نویسی سریع

آموزش مناسب از تأثیرگذارترین عوامل بر افزایش سرعت کد نویسی است. موارد زیر نقش مهمی در یادگیری کدزنی با سرعت یوزپلنگ دارند.

اطلاعات بیشتری کسب کنید

سعی کنید در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنید و کتاب‌ها و منابع آموزشی کاربردی در زمینه کدنویسی را مطالعه کنید. یکی از دلایلی که سبب به فکر فرورفتن و وقفه‌های طولانی در پروژه کدزنی می‌شود، عدم درک کافی از زبان برنامه‌نویسی و ابزارهای مورداستفاده است.

وقتی شما مهارت بیشتری داشته باشید، در طول کد زدن نیازی به تفکر ندارید و با سرعت بیشتری کد نویسی را انجام خواهید داد. پس برای کدزنی با سرعت یوزپلنگ به آموزش بهای بیشتری بدهید و مهارتتان را ارتقا دهید. (می توانید برای یادگیری مهارت های برنامه نویسی به بخش آکادمی سکان آکادمی مراجعه کنید.)

منابع تحت وب را از دست ندهید

گاهی اوقات برنامه نویس‌ها برای یافتن پاسخ بعضی از سؤالات و پیدا کردن راهکارهای بهتر، زمان زیادی را صرف آزمون‌وخطا می‌کنند. توسعه‌دهندگان قدرتمند زیادی در جهان هستند که تجربیاتشان را در قالب کلیپ‌های آموزشی در فضای وب منتشر می‌کنند. به‌طور مثال ویدیوهای آموزشی YouTube از قدرتمندترین گزینه‌ها هستند. 

شما می‌توانید مهارت‌های کدزنی با سرعت یوزپلنگ را از این ویدئوها و سایر منابع آموزشی تحت وب فرابگیرد. حتی می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی سؤالات خود را از توسعه‌دهندگان حرفه‌ای بپرسید. به‌طورکلی هراندازه که شما آموزش‌های بیشتری دریافت کنید، راهکارهای بیشتری برای کدزنی با سرعت یوزپلنگ پیدا خواهید کرد.

یک منتور خوب انتخاب کنید

بسیاری از افراد عقیده دارند برای تبدیل‌شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای، باید حتماً تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. درحالی‌که تجربه نشان می‌دهند واقعیت متفاوت است. به‌طورمعمول، افرادی که مربیان برنامه‌نویسی حرفه‌ای‌تری دارند، نسبت به کسانی که تحصیلات آکادمیک دارند، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

اگرچه این بدان معنی نیست که تحصیلات دانشگاهی کارآمد نیست، اما راه‌های دیگری هم برای افزایش سرعت و حرفه‌ای شدن در کد نویسی وجود دارد. در مجموع بهتر است برای یادگیری برنامه‌نویسی سرعتی، با یک استاد برنامه‌نویسی مشورت کنید. 

هراندازه که شما بیشتر یاد بگیرید، مراحل طراحی، ویرایش و بازسازی را سریع‌تر انجام می‌دهید. پس اگر قصد دارید کدزنی با سرعت یوزپلنگ را یاد بگیرید، به یک مربی حرفه‌ای مراجعه کنید.

یادگیری مهارت‌های کاربردی؛ سومین گام برای کدنویسی سریع

اگر شما اطلاعات تئوری زیادی داشته باشید اما آن‌ها را به‌صورت عملی تمرین نکنید، احتمالاً باید حرفه‌ای شدن در کدزنی را فراموش کنید. برخی از ترفندها و روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا کدها را سریع‌تر بنویسید.مهارت‌های کاربردی زیر اقداماتی عملی هستند که به شما کمک می‌کنند به مهارت کد نویسی با سرعت یوزپلنگ دست پیدا کنید.

وسواس در انتخاب ابزارهای کد نویسی را کنار بگذارید

اگر شما از فریم­ورک یا ابزار خاصی برای کد نویسی استفاده می‌کنید که قابلیت‌های آن برای شما کافی است، لزومی ندارد که حتماً آن را جایگزین یا به‌روزرسانی کنید. 

اگر شما تنها از یک ابزار برای نوشتن کدها استفاده کنید، احتمالاً دانش برنامه‌نویسی شما در آینده نزدیک کارایی‌اش را از دست می‌دهد، اما اصرار برای استفاده از ابزارهای جدید هم گاهی سبب اتلاف وقت می‌شود. اصطلاحاً چرخ را دوباره اختراع نکنید، به‌طور مثال ایجاد HTML با فریم­ورک popovers دقیقاً همان کاری را می‌کند که Bootstarp هشت سال قبل هم قادر به انجام آن بود.

همه‌چیز را سیستمی و اتوماتیک کنید

زمانی که می‌توانید برای سرعت بخشیدن به انجام یک کار از ابزارهای اتوماتیک استفاده کنید، وقتتان را با انجام دادن کارها به‌صورت دستی تلف نکنید. بعضی از توسعه‌دهندگان به‌صورت دستی پروژه را در سرور پیاده‌سازی می‌کنند، درحالی‌که قابلیت‌های جدید به ما این امکان را می‌دهند که بدون فوت وقت به‌صورت اتوماتیک پیاده سازی نرم‌افزار را انجام دهیم.

استفاده از روش‌های استقرار غیر اتوماتیک، علاوه بر فوت وقت احتمال بروز خطا را افزایش می‌دهند. به‌علاوه استقرار به روش قدیمی در طولانی‌مدت نگهداری سرور را با چالش روبه‌رو خواهد کرد.

کدهای کمتری بنویسید

باوجود این‌که ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد، اما در بیشتر وقت‌ها کدهای کوتاه‌تر کارآمدتر هستند. نوشتن کدهای کوتاه هم نگهداری کدها را آسان می‌کند و هم سرعت کار شما را بهبود می‌بخشد. تجربه نشان می‌دهد که علت اینکه برخی از توسعه‌دهندگان از کدهای طولانی استفاده می‌کنند، ممکن است ناآشنایی آن‌ها با توانایی‌های زبان برنامه‌نویسی انتخابی، پیروی از یک چارچوب غلط و یا ناآشنایی با ساختار داده و روش‌ها و ابزارهای برنامه‌نویسی باشد.

اصول پایه برنامه‌نویسی را دست‌کم نگیرید

شاید به نظر بسیاری از افراد اصول اولیه برنامه‌نویسی بسیار پیش‌پاافتاده به نظر برسند. در بسیاری از اوقات درک ناکافی از اصول اولیه، برنامه‌نویس را در میانه راه با وقفه‌های طولانی روبه‌رو می‌کند. اصول برنامه‌نویسی هرچقدر هم که ابتدایی به نظر برسند، همیشه باید در اولویت باشند. 

اگر شما اصول اولیه را درست و کامل فرابگیرید، سرعتتان در یادگیری مهارت‌های پیشرفته‌تر بیشتر خواهد بود. این قانون را فراموش نکنید اگر در یادگیری اصول اولیه کوتاهی کنید و برای رفتن به مراحل پیشرفته‌تر عجله داشته باشید، شک نکنید که در میانه راه با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهید شد. پس اگر قصد دارید کدزنی با سرعت یوزپلنگ را تجربه کنید، رشد شخصی را فراموش نکنید و اجازه دهید تا مهارت‌هایتان مرحله‌به‌مرحله تکمیل شوند. برای یادگیری اصول برنامه نویسی می توانید به دوره آموزش برنامه نویسی در سایت سکان اکادمی مراجعه کنید.)

از قانون بیست دقیقه استفاده کنید

آنچه ممکن است مانند یک اشکال حل نشدنی به نظر برسد، می‌تواند به‌سرعت با یک ذهن آماده و یا تجربه مفید حل شود. قانون بیست دقیقه می‌گوید اگر شما در طول کارتان با یک اشکال یا مسئله جدی رو به شدید، بیست دقیقه برای حل کردن آن‌وقت اختصاص دهید. اگر نتیجه‌ای حاصل نشد، برای ادامه مبارزه از یک دوست کمک بگیرید. 

از درخواست کمک نترسید؛ زیرا هر برنامه‌نویسی تجربه این شرایط را دارد. درست است که تلاش کردن می‌تواند به پیشرفت شما در برنامه‌نویسی کمک کند، اما زمانی که وقت زیادی برای حل یک چالش اختصاص دهید، انگیزه شما را برای یادگیری بیشتر، کاهش می‌دهد. پس در هنگام لزوم از همکارانتان کمک بگیرید.

سعی کنید بیش‌ازحد مهندسی نکنید

فراموش نکنید که مهندسی بیش‌ازحد می‌تواند تأثیر عکس بر کیفیت و سرعت کدنویسی شما داشته باشد. نوشتن کدهای تمیز با الگوهای طراحی از نظر هر مهندس نرم‌افزار تحسین‌برانگیز است؛ اما اگر سعی کنید تمام الگوهای طراحی را در هر قطعه کدی که می‌نویسید رعایت کنید، کد منبع شما بیش‌ازحد معمول پیچیده می‌شود. 

نگهداری و اصلاح کدهای پیچیده بسیار سخت است. بدون شک استفاده از الگوهای طراحی برای داشتن کدهای خوانا و باکیفیت لازم است، اما نوشتن کدهای پیچیده بازسازی را سخت و زمان‌بر می‌کند. بنابراین سعی کنید کد تمیز را تنها با الگوهای طراحی مرتبط پیاده‌سازی کنید. 

این کار باعث افزایش سرعت کد نویسی شما می‌شود. هم‌چنین گاهی شما تنها با استفاده از تعداد کمی کتابخانه می‌توانید پروژه را به انجام برسانید، پس اصراری به ادغام کتابخانه‌های مختلف نداشته باشید.

جدیدترین ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی را بیاموزید

یکی از فاکتورهای دیگری که به شما کمک می‌کند تا کدزنی با سرعت یوزپلنگ را فرابگیرید، تسلط کامل بر زبان برنامه‌نویسی است که انتخاب کرده‌اید. شما در ابتدا باید مطمئن شوید که فضای تولید شما سازگاری مناسبی با زبان برنامه‌نویسی انتخابی‌تان دارد. 

شناخت فریم­ورک­ ها و ابزارهای مختلف یک‌زبان برنامه‌نویسی، تأثیر مثبتی بر سرعت کد نویسی دارد. آگاهی از ویژگی‌های جدید زبان برنامه‌نویسی هم می‌تواند سازنده باشد. معمولاً زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب ویژگی‌های جدید، ابزار و استانداردها را با نسخه‌های جدید معرفی می‌کنند. 

علاوه بر این ممکن است زبان‌های برنامه‌نویسی ویژگی‌های موجود را منسوخ کنند. آگاهی از تغییرات زبان برنامه‌نویسی و تسلط به ویژگی‌های جدید آن، می‌تواند سرعت کد نویسی شما را بهبود ببخشد. شما می‌توانید از طریق تاریخچه زبان برنامه‌نویسی، پست‌های وبلاگ و مخازن کد منبع‌باز، از ویژگی‌های جدید زبان برنامه‌نویسی موردنظرتان آگاه شوید.

کنترل سریع صفحه‌کلید را یاد بگیرید

یک واقعیت فیزیکی درباره کد نویسی این است که سرعت تایپ بر سرعت کدنویسی مؤثر است، چراکه فرآیند کدنویسی مبتنی بر تایپ است. هراندازه که شما سرعت تایپ بیشتری داشته باشید، سرعت کدنویسی شما هم بیشتر خواهد بود اما این بدین ‌معنا نیست که اگر شما یک تایپیست چیره‌دست نیستید، لزوماً نمی‌توانید یک برنامه‌نویس سریع باشید. 

برخی از برنامه نویسان هنگام کدزنی کاراکترها را به ترتیب و یکی‌یکی تایپ می‌کنند، اما برنامه نویسان سریع‌تر روش‌های بهتری برای تایپ دارند. آن‌ها از شگردهای مختلفی مانند ویرایشگرها و پسوندهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای تکمیل خودکار کدها بهره می‌گیرند. شما باید روش مناسب خودتان برای استفاده سریع‌تر از صفحه‌کلید را کشف کنید. یادگیری برخی از ترفندها و استفاده از تجارب بقیه برنامه نویسان می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. 

پس برای کدزنی با سرعت یوزپلنگ، هنگام نوشتن کدها باید راه‌های سریع‌تری برای کار با صفحه‌کلید پیدا کنید. برای مثال استفاده از کلیدهای جهت‌دار برای حرکت بین خطوط کد به‌جای نشانگر ماوس، می‌تواند کدنویسی را سریع‌تر کند.

سخن آخر

در این گفتار راهکارهایی عملی، برای کدزنی با سرعت یوزپلنگ ارائه دادیم. فراموش نکنید که کدنویسی سریع یک مهارت اکتسابی است. در پایان شایان‌ذکر است که برای افزایش سرعت در کدنویسی اعتمادبه‌نفستان را حفظ کنید، هیچ برنامه‌نویس حرفه‌ای از بدو تولد حرفه‌ای نیست. 

حرفه‌ای شدن در هر زمینه‌ای، مستلزم تحمل شکست‌ها و سختی‌ها است. هرکس که بخواهد در برنامه‌نویسی سریع و حرفه‌ای باشد، باید توانایی پذیرش شکست را در خود ایجاد کند. پس تا زمانی که به مهارت کدزنی با سرعت یوزپلنگ می‌رسید، اعتمادبه‌نفستان را حفظ کنید و هرگاه احساس بی‌انگیزگی داشتید به خاطر بیاورید که هر برنامه‌نویس حرفه‌ای که می‌شناسید، روزی دقیقاً در جایگاه شما بوده است. 

کافی است تا راهکارهای عملی این مقاله را دنبال کنید و مهارت‌های خود را افزایش دهید تا به هدفتان دست پیدا کنید. دقت کنید که توسعه فردی، آموزش مناسب و یادگیری ترفندها سه کلید اصلی رسیدن به کدزنی با سرعت یوزپلنگ هستند. در انتها اگر روش مخصوصی برای افزایش سرعت کدنویسی خود پیدا کرده اید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

از بهترین نوشته‌های کاربران سکان آکادمی در سکان پلاس


online-support-icon